گلستان- لایروبی نشدن یک صدساله کانال‌های انتقال آب دریا، افزایش گرمای زمین، حفر بی‌رویه چاه‌های آب کشاورزی و یا هر علت دیگری که این روزها در فضای مجازی و در بین کاربران و هم‌چنین مسئولان دست‌به‌دست می‌شود نتیجه‌اش تنها خشک شدن خلیج گرگان و تبدیل تنها خلیج ایرانی دریای خزر به صحرای بی‌آب‌وعلف و گسترده وسیعی از گنداب بوده است.

 طرح نجات خلیج گرگان ناجی می‌خواهد/محیط‌زیست مخالفت کرد

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: متأسفانه بنا بر گفته استاندار گلستان حدود ۸ هزار هکتار از مساحت خلیج گرگان خشک‌شده است و بقای این استان درگرو احیای خلیج گرگان است.

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به‌عنوان یک کارشناس که سال‌ها در حوزه بنادر و دریانوردی کارکردم با قاطعیت و صراحت اعلام می‌کنم بقای استان گلستان درگرو احیای خلیج گرگان است.

وی افزود: در حال حاضر ۸ هزار هکتار از مساحت خلیج گرگان خشک‌شده و با روال فعلی تا ۴ سال دیگر این خلیج به‌طور کامل خشک خواهد شد.

استاندار گلستان گفت: بارها این مسئله را با آقای کلانتری و مدیرکل محیط‌زیست استان مطرح کردم اما کار ما فقط گفتن نخواهد بود و از یک جایی به بعد حتماً اقدام عملی هم خواهیم کرد. برای ما مهم نیست از کجا آب وارد خلیج گرگان خواهد شد مهم این است که این خلیج الآن به آب نیاز دارد.

وی گفت: اینکه در استان ریل بزنیم و سرمایه‌گذاری جذب کنیم بدون احیای خلیج گرگان قابل‌استفاده نخواهد بود و ما تا چند سال دیگر با ۴۰ هزار هکتار زمین خشک که منشأ ریز گردها خواهد شد روبه‌رو می‌شویم.

مخالفت محیط‌زیست

استاندار گلستان همان‌طور که بارها در گفت‌وگو با خبرنگاران نشان داده است یکی از این مدافعان لایروبی خلیج گرگان، است و اعتقاد دارد: باید با تغذیه آب شیرین رودخانه‌ها و یا با استفاده از لایروبی و ظرفیت آب‌های شور، خلیج گرگان احیا شود و محیط‌زیست استان باید همراهی سازمان مرکزی و متبوع خود را جلب کند.

کانال‌های چپاقلی، خزینی و آشوراده به‌عنوان آبراهه‌های دریایی، مسیرهایی است که مدافعان اجرای طرح لایروبی بر انجام آن تأکیددارند.

گفتنی است سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده در اجرای طرح لایروبی کانال‌های خلیج گرگان چندی پیش موافقت خود را با اجرای این طرح اعلام کرد اما مدیر طرح احیای خلیج گرگان حالا خبر دیگری می‌دهد و می‌گوید: سازمان محیط‌زیست ماه گذشته تصمیم خود را تغییر داد و مصوبه خود را ملغی کرد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

مدیر دفتر فنی شرکت آب منطقه‌ای گلستان و مدیر طرح احیای خلیج گرگان در این رابطه اظهار می‌کند: برخی افراد کم‌کاری در نقش‌آفرینی سدهای گلستان را از عوامل مواجه‌شدن خلیج گرگان با خشک‌سالی می‌دانند درحالی‌که این حرف مبنای کارشناسی ندارد. 

باوجوداینکه طرح‌ لایروبی و انتقال آب از «نکارود» توسط سازمان محیط‌زیست کشور مصوب شده اما اداره کل محیط‌زیست گلستان مخالفت با لایروبی است محمد نوری ابراز می‌کند: تنها سد گلستان که به حوزه آبریز خلیج گرگان منتهی می‌شود، سد «نومل» است که فقط ۷ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد درحالی‌که خلیج گرگان برای احیا و نجات از خشک‌سالی نیازمند حداقل یک میلیارد مترمکعب آب است.

وی می‌افزاید:  حتی اگر همه ظرفیت این سد هم روانه خلیج گرگان شود بازهم تأثیری در نجات بخشی آن ندارد.

وی با اشاره به‌تمامی راهکارهای پیشنهادشده ادامه می‌دهد: از میان طرح‌های لایروبی کانال‎های ارتباطی دریا و خلیج، پمپاژ آب از دریا به خلیج، انتقال پساب نیروگاه نکارود به خلیج، احداث کانال جدید ونهایتا دست نزدن به خلیج گرگان دو راهکار نهایی لایروبی کانال‎ شرقی «آشوراده» و انتقال آب از «نکارود» موارد پیشنهادی کارگروه برای نجات خلیج گرگان بود که مورد تصویب نهایی قرار گرفت ولی در حال حاضر نامه‎ای مبنی بر مخالفت با هرگونه لایروبی از سوی سازمان محیط‎زیست به استانداری ارسال شده که در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی با اشاره به مطالعات طرح کارگروه ملی نجات خلیج گرگان می‌گوید: پس از  سه جلسه در کارگروه ملی با محوریت معاونت محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، دو راهکار نهایی لایروبی کانال‎ شرقی که منظور کانال «آشوراده» بود و انتقال آب از «نکارود» مورد تصویب نهایی قرار گرفت.

وی عنوان می‌کند: باوجوداینکه پیگیری برای جذب اعتبار در این خصوص اتفاق افتاد  و طرح‌های لایروبی کانال شرقی گرگان و انتقال آب از «نکارود» توسط سازمان محیط‌زیست کشور مصوب شد اما در حال حاضر  از سوی اداره کل محیط‌زیست نامه‎ای مبنی بر مخالفت با لایروبی به استانداری ارسال‌شده که در حال بررسی این موضوع هستیم

وی بابیان اینکه دلیل مخالفت با این طرح را نمی‌دانیم اظهار می‌کند: زمان زیادی صرف برگزاری جلسه و انتخاب راهکارهای اضطراری نجات خلیج گرگان شد اما درنهایت باوجودآنکه مصوبه کارگروه ملی را هم داشتیم، که اخیراً با لایروبی مخالفت شده است.

برچسب‌ها