قزوین- فعالیت های معدنی در روستای «وشته» الموت و پیغمبر کوه آبیک طی ماه های گذشته با اعتراضات فراوانی از سوی فعالان محیط زیست رو به رو شده است.

خاک معدن کاوان در چشم «الموت»

قدس آنلاین؛ گروه استان ها:بسیاری از دوستداران محیط زیست و به ویژه مردم شهرستان آبیک در این راستا بیان می کنند که «پیغمبر کوه» به عنوان تفرجگاه مردم این شهرستان محسوب می شود و تغییر کاربری نادرست آن خسارات جبران ناپذیری را بر طبیعت تحمیل می کند.

هر چند که معدن پیغمبر کوه در مرحله اکتشاف قرار دارد و هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است اما بنا بر گفته بسیاری از دوستداران طبیعت فعالیت های اکتشافی اطراف پیغمبر کوه و هم چنین انفجار های پیایی برای استخراج سنگ های معدنی خواب دوستداران طبیعت را پریشان کرده است.

اعضای شورا و ساکنان روستای وشته در الموت غربی نیز فعالیت معدن کاران مس در این منطقه را نماد بارز تخریب محیط زیست عنوان کرده و معتقدند که ادامه فعالیت در این محدوده به ناامن شدن طبیعت بکر الموت منجر خواهد شد.
معدن روستای وشته الموت در راستای استخرج و استحصال مس نیز حساسیت جوامع محلی در این منطقه را برانگیخته است .

بسیاری از ساکنان این منطقه عنوان می کنند که با فعالیت های معدنی در این معدن فلزات سنگین به سطح زمین کشانده می شود و طبیعت را آلوده کرده است.

آلودگی زیست محیطی

فعالیت معادن پیغمبرکوه آبیک و اثرات منفی که این فعالیت در محیط زیست دارد موضوعی است که مدیر کل محیط زیست قزوین نیز آن را تائید می کند.

حسن پسندیده در این راستا عنوان می کند: در اراضی پیغمبر کوه واقع در شهرستان آبیک تعداد زیادی معدن وجود دارد که تجمع و فعالیت آنها در یک منطقه روی آلودگی محیط و کیفیت هوا اثرات منفی داشته است.

وی تاکید می کند: فعالیت معادن باید از لحاظ امکان سنجی و ارزیابی توان منطقه ای بر اساس آمایش سرزمینی دنبال شود تا روی محیط زیست اثر مخربی بر جای نگذارد.

پسندیده اعطای مجوز به برخی معادن را بدون استعلام و مشورت با محیط زیست عنوان کرده و می گوید: اگر معدنی درون محیط های چهارگانه محیط زیست شامل پارک های ملی، آثار ملی، حیات وحش و مناطق حفاظت شده قرار گرفته باشد، محیط زیست ورود پیدا می کند اما فعالیت معادن در خارج از این محیط های چهارگونه بدون هماهنگی با محیط زیست صورت می گیرد.

وی با اشاره به وجود این خلا قانونی در حوزه صدور مجوز معادن یادآور می شود: اینکه مجوز فعالیت چند معدن در کنار یکدیگر بدون استعلام از محیط زیست صادر می شود به نفع محیط زیست نیست و باید خلاها و اشکلات موجود در این زمینه رفع شود.

تولید ریزگرد

وی اظهار می کند: چون بیشتر این معادن به روش انفجاری استخراج می شوند در انتشار ریزگرد و غبار محیطی موثر هستند و استمرار فعالیت آنها با نارضایتی های فراوانی از سوی شهروندان مواجه می شود.

پسندیده در تفاوت بین اکتشاف و استخراج توضیح می دهد: اکتشاف به معنی کشف سنگ های معدنی با استخراج به معنای بهره برداری تفاوت بسیاری دارد و تاکنون مجوزی در خصوص استخراج برای معدن وشته صادر نشده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق قانون برای اکتشاف صرفا باید از روش تونلی و پرهیز از هرگونه انفجار استفاده کرد یادآئر می شود: بنابراین بی توجهی به این مقررات به طور حتم جوامع محلی را حساس کرده و نارضایتی اجتماعی به دنبال خواهد داشت.
 

فعالیت ها قانونی است

در حالی که مدیر کل سازمان محیط زیست بر تجدید نظر پیرامون قوانین زیست محیطی تاکید داشته و فعالیت این معادن را ذارای اثرات منفی می داند اما معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین تمامی فعالیت ها را قانونی و با اخذ مجوزهای لازم عنوان می کند.

به گفته طاهرخانی طبق سامانه کاداستر (حدنگاری) سازمان محیط زیست در منطقه پیغمبرکوه مکانی را به عنوان حریم زیست محیطی اعلام نکرده است و در چنین شرایطی قانون هیچ تکلیفی برای استعلام قائل نمی شود و لذا وی تمامی فرآیند اعطای مجوز را قانونی اعلام م یکند.

وی در همین رابطه اظهار می کند: تمامی اعتراضات مدنی در رابطه با فعالیت معدن پیغمبرکوه در شورای معادن استان مطرح شده و قرار است با تشکیل کمیته ای فنی تصمیمات کارشناسی برای اقدامات بعدی اخذ شود.

وی در خصوص معدن وشته نیز ابراز می کند: فرد متقاضی در معدن روستای وشته، هنوز فعالیتی ندارد، اما استعلام های محیط زیستی اخذ شده و در پرونده موجود است.

وی با بیان اینکه همواره در طول تاریخ اعتراضات مدنی نسبت به فعالیت معادن وجود دارد، خاطرنشان می کند: به تازگی ماده ۴۳ برنامه ششم توسعه به صراحت بیان می کند که اگر فعالیت معدنی موجب آلایندگی محیط زیست شود، علاوه بر جبران خسارت باید تا یک درصد فروش خود را به خزانه دولت پرداخت کند تا این مبالغ در آینده از طریق اعتبارات به مدیریت همان منطقه تخصیص داده شود.

برچسب‌ها