راهول گاندی، رهبر حزب کنگره هند، از احزاب مخالف و اصلی دولت که قرار بود از کشمیر (تحت کنترل) هند دیدار کند، وارد سرینگر پایتخت تابستانی ایالت جامو و کشمیر شد اما اجازه خروج از فرودگاه را نیافت.

جلوگیری از حضور راهول گاندی، رهبر حزب کنگره هند در کشمیر

به گزارش قدس آنلاین، اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، به ایالت جامو و کشمیر هند نوعی خودمختاری می‌داد، به طوری که این ایالت بجز در مسائل روابط خارجی، دفاعی و ارتباطات و مخابرات که در کنترل دولت مرکزی هند بود، قانون اساسی مستقل و پرچم خودش را داشت و آزاد بود قانون وضع کند. حدود سه هفته پیش دولت هند در اقدامی غیر منتظره این اصل را لغو کرد.

به گزارش بی.بی.سی گاندی می‌خواست برای بررسی وضعیت امنیتی در کشمیر هند از این ایالت دیدار کند.

تماس با بخش‌های از جامو و کشمیر شدیدا محدود شده است و از زمانی که دولت هند در اقدام مناقشه‌آمیز خود خودمختاری کشمیر هند را لغو کرد، شمار زیادی از نیروهای امنیتی در این منطقه مستقر شده‌اند.

سیاستمداران مخالف دیگر نیز خواستار دیدار از کشمیر هند هستند.

اما دولت در توییتی به آنها هشدار داده است که دیدارشان از این بخش از کشمیر ممکن است موجب ناراحتی دیگران شود.

روز جمعه هزاران معترض در سرینگر پایتخت تابستانی جامو و کشمیر با نیروهای امنیتی برخورد کردند.

تصمیم دهلی برای لغو خودمختاری جامو و کشمیر تنش‌ها را با پاکستان همسایه مرزی آن افزایش داده است. در پی این اقدام هند، پاکستان سفیر هند را اخراج کرد و روابط تجاری و ترانزیتی خود با هند را متوقف کرد.

همچنین پاکستان گفته خود را آماده می‌کند که شکایتی در این باره به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند تسلیم کند.

وزیرخارجه پاکستان تصریح کرده که ادعای اسلام آباد مبنی بر "نقض حقوق بشر توسط دولت هند" در کشمیر که اکثریت آن مسلمانند را محور شکایت خود به دادگاه لاهه قرار خواهد داد؛ اتهامی که هند آن را رد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها