اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری می‌گوید: توسعه پلتفرم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با اجرایی‌سازی قانون حمایت از تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات بوده که خوشبختانه با اجرایی شدن این قانون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان احراز صلاحیت شده کشور از ۱۰۰ شرکت فعال در ابتدای سال ۹۳ به ۴ هزار و ۵۰۰ افزایش پیدا کرده است.

گفتمان علم و فناوری را به سکه رایج در کشور تبدیل کرده‌ایم

«همه‌ ابزارهای فرهنگی و تبلیغی در طول ۱۰۰ سال یا بیشتر به‌ کار گرفته شد، تا این ملت را به خودشان بدبین کند- یکی از شخصیت‌های سرشناس معروف می‌گفت: ایرانی، یک لولهنگ نمی‌تواند بسازد!- لولهنگ یعنی آفتابه گِلی؛ آن زمان‌ها از گل، آفتابه درست می‌کردند. این‌جور این ملت را تحقیر می‌کردند. این ملت حالا در زمینه‌های زیستی، در زمینه فعالیت‌های گوناگون علمی، تحقیقی کارهایی می‌کند که خودش را جزو ۱۰ کشور نخست جهان قرار می‌دهد؛ این، شوخی نیست. این مسئله به ملت ما، به شما جوان‌ها، در هر جا که هستید و در هر قسمتی که کار می‌کنید، هشدار می‌دهد که قدر خودتان را بدانید، حرکت کنید، ناامید نشوید؛ شماها می‌توانید. شما آن نسلی هستید که اگر خوب عمل کردید، آینده‌ این کشور را- ۱۰۰ سال، ۲۰۰ سال یا بیشتر- تضمین خواهید کرد».

آنچه اشاره شد بخشی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی در سال ۸۴ بود که در آن ضمن مقایسه گذشته و حال وضعیت علمی کشور بر ضرورت نگاه امیدوارانه در حوزه‌های علمی تأکید شده است. بی‌گمان مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی برای ملت ایران رسیدن به «خودباوری» بوده است تا جوانان کشور بتوانند امروز با وجود تمامی محدودیت‌ها و تحریم‌ها، با تکیه بر دستاوردهای علمی و پژوهشی خود نسبت به رفع نارسایی‌ها در عرصه تولید محصولات دانش‌بنیان گام بردارند.

•توانستن با وجود محدودیت‌ها

اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۶ سال اخیر معطوف بر دو موضوع مهم بوده است، می‌گوید: توسعه پلتفرم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با اجرایی‌سازی قانون حمایت از تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات بوده که خوشبختانه با اجرایی شدن این قانون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان احراز صلاحیت شده کشور از ۱۰۰ شرکت فعال در ابتدای سال ۹۳ به ۴ هزار و ۵۰۰ افزایش پیدا کرده و بر اساس برآوردها میزان فروش این شرکت‌ها در پایان سال ۹۷ بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که این مهم نوید بسیار خوبی برای جامعه علمی و فناوری کشور است. جوانان ما توانسته‌اند با تأسی به فرامین حکیمانه رهبر معظم انقلاب- مبنی بر اینکه یکی از موضوعات مهمی که در اقتصاد مقاومتی، پیشران و موتور محرک محسوب می‌شود اقتصاد دانش‌بنیان است- با تکیه بر «دانش» و «خودباوری» در این عرصه گام برداشته و با وجود تلاطم‌های شدید اقتصادی در دو سال اخیر، این افتخار را برای کشور رقم زده‌اند.

دکتر قادری‌فر می‌افزاید: امروزه گفتمان علم و فناوری و همچنین پرداختن به مقوله نوآوری‌های فناورانه به سکه رایج در کشور تبدیل شده و کمتر کسی است که در محافل علمی و صنعتی کشور به ضرورت پرداختن به اقتصاد دانش‌بنیان و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان واقف نباشد.

•شکل‌گیری اکوسیستم زیست‌بوم نوآوری و فناوری

وی ادامه می‌دهد: دومین موضوعی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۶ سال اخیر شکل گرفته، توسعه چارچوب مفهومی با عنوان «زیست‌بوم نوآوری و فناوری» در کشور است. یعنی شکل‌گیری اکوسیستمی که به صورت خودجوش توان علمی و فناوری نخبگان و استعدادهای برتر در این زیست‌بوم نوآورانه تبلور پیدا کند که خوشبختانه در این راستا هم با فعالیت بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ استارتاپ و کسب و کار نوپا در کشور توانسته‌ایم یکی از بهترین سیستم‌های نوآوری و فناوری را در منطقه آسیا، آسیای جنوب غرب و منطقه منا به جمهوری اسلامی ایران اختصاص دهیم و این مهم نیز مایه افتخار برای جامعه علمی و فناری کشور است که با استفاده از استعدادهای برتر به این موفقیت دست یافته‌ایم.

به گفته دکتر قادری‌فر؛ همزمان با گام دوم انقلاب نیز ضرورت دارد کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان اکوسیستم استارتاپی را با منطق نوآوری باز به کسب و کار بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور متصل کنیم تا از این ظرفیت بزرگ اقتصادی بهره‌مند شویم که البته با همکاری برخی از زیرمجموعه‌های آستان قدس رضوی گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است که به عنوان نمونه می‌توان از افتتاح «مرکز نوآوری زیارت و سوغات» و همچنین «رسوخ و نوآوری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف پرداختن به مقوله فناوری‌های نوآورانه به همت سازمان اقتصادی رضوی» نام برد.

•پیشرفت‌های صنعت دفاعی

دکتر قادری‌فر با اشاره به استقبال بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی کشور از مقوله اقتصاد دانش‌بنیان می‌گوید: هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فاصله داریم و باید این روند را برای دستیابی به حوزه‌های مختلف علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از یک اقتصاد خرد به سمت اقتصاد کلان با سرعت و جدیت بیشتری دنبال کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع دفاعی نیز می‌افزاید: خوشبختانه صنعت دفاعی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان یکی از صنایع اقتدارآفرین برای کشور بوده و همه ادوات و تجهیزات دفاعی را صرفاً برای دفاع از تمامیت ارضی کشور- فارغ از خریدهای میلیاردی که کشورهای مرتجع عرب منطقه به عنوان زرادخانه‌های تسلیحاتی از کشورهای اروپایی خریداری می‌کنند- با رویکرد اقتدارآفرینی و با تکیه بر توان بومی دانشمندان ایرانی تولید کرده است. این صنعت پیشرفت‌های بسیار ارزنده‌ای در حوزه‌های رزم زمینی، هوافضا، رزم هوایی و بخش‌های مختلف صنعت دفاعی داشته که همه نشانه بارقه‌های امیدی است که حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در دل فناوران غیور این مرز و بوم ایجاد کردند و این خودباوری امروزه به نهالی تنومند و اقتدارآفرین و یک دفاع بازدارنده از تمامیت ارضی حاکمیت جمهوری اسلامی تبدیل شده و این موفقیت مرهون خون شهدا، استقامت و پایمردی فناوران و نوآورانی است که در حوزه صنعت دفاعی کشور مشغول هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها