بازرس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی خراسان رضوی گفت: باتوجه به ماده ۱۴۱ قانون مالیات، شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی معاف از مالیات هستند اما سازمان امور مالیاتی استان به این موارد اعتنایی نمی‌کند و از شرکت‌های حمل‌ونقل مالیات اخذ می‌کند.

اداره امور مالیاتی به معافیت شرکت‌های حمل‌ونقل تکمین نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین، عطامراد سالارنیا  با اشاره اینکه در حال حاضر دارایی استان ۳ نوع مالیات غیرقانونی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی اخذ می‌کند، عنوان کرد: بنا به تبصره ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم «درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به ‌صورت عبوری (ترانزیت) به ‌ایران وارد می‌شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می‌شوند مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد.»  با وجود این قانون ما معاف از مالیات هستیم.

وی ادامه داد: مورد دیگر که در آن معاف از مالیات هستیم مالیات بر ارزش افزوده است، بسیاری از شرکت‌های ما برای این موضوع به دیوان اداری شکایت کرده‌اند که در نهایت به طور صریح و شفاف معافیت شرکت‌ها در مالیات بر ارزش افزوده تصریح شده که در این خصوص هیچ شکی وارد نیست، اما اداره مالیاتی به این مسئله تمکین نمی‌کند و از شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کنند.
سالارنیا افزود: مالیات اخذ شده از شرکت‌ها تاثیر مستقیمی بر نرخ خدمات ارایه شده توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی دارد و از طرفی صاحب کالای خارجی با مواجه نرخ‌های خدمات ایران از مسیرهای جایگزین استفاده می‌کند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از مسیرهای جایگزین ایران بی ارتباط با تحریم‌های کشور ما نیست، خاطرنشان کرد: بندرگوادر در پاکستان عملا جایگزین مسیر افغانستان ایران شده است به طوری که بسیاری از صاحب کالاهای افغانستان از این مسیر جایگزین استفاده می‌کنند.  
بازرس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی خراسان رضوی افزود: مشکلات داخلی یکی دیگر از عواملی بوده که باعث شده صاحبان کالا از مسیرهای جایگزین استفاده کنند، به طوری که با افزایش هزینه‌ها تعدادی از شرکت‌های حمل‌ونقل ما در حال تعطیلی هستند.
سالارنیا خاطرنشان کرد: سال‌ها است در حال پیگیری تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل بین المللی هستیم، باید تسهیلاتی در این خصوص توسط دولت ایجاد شود تا شرکت‌های حمل‌ونقل مالکیت ناوگان خود را داشته باشند که در نهایت شرکت‌ها می‌توانند تعامل خوبی با دولت داشته باشند.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کالا از مرز نیم‌روز توسط ناوگان افغانی انجام می‌شود، بیان کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل افغانستانی اتحادی که دارند می‌توانند از لحاظ کرایه شرکت‌های ایرانی را تحت فشار قرار دهند. درحالی که اگر ما ناوگان تحت اختیار خود داشته باشیم می‌توانیم در کنترل قیمت کرایه‌ها نقش موثری داشته باشیم.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها