حسن هانی زاده می‌گوید: منابع موثق در داخل دولت عراق مدارکی را در اختیار دارند که پهپادهای اسرائیلی از پایگاه آمریکا در اربیل پرواز کرده و مراکز حشدالشعبی را هدف قرار داده‌اند. بنابر این عملیات فراتر از هماهنگی و اطلاع واشنگتن از یک اقدام انجام شده است.

پهپادهای اسرائیلی  از پایگاه آمریکا در اربیل برای حمله به مقرهای حشد الشعبی پرواز کردند

قدس آنلاین: رژیم صهیونیستی در دو روز گذشته سلسله حملات هوایی و پهپادی را علیه پایگاه ها و مراکز حشد الشعبی در عراق، حزب الله در بیروت و نیروهای بسیج مردمی سوریه در حومه دمشق انجام داد.
نکته حائز توجه در این میان ان بود که برای اولین بار ارتش اسرائیل در داخل خاک عراق پایگاه های حشد الشعبی را به عنوان بخشی نیروهای مسلح عراق مورد هجوم قرار داد که تجاوز و تعرض به تمامیت ارضی و امنیت یک کشور به شمار می‌رود. بنیامین نتانیاهو تلویحا این حمله را پذیرفت و بر عهد گرفت و گفت که دست ارتش و دستگاه اطلاعاتی اسرائیل را برای اقدام و عملیات علیه تمامی اهداف و آنچه نیروهای وابسته به ایران در منطقه عنوان کرد باز گذاشته است. او گفت امروز یک نمونه از آنرا(حمله به پایگاه های حشد الشعبی) دیدید!.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت این حملات در اینده می‌تواند گسترش یافته و یمن را هم شامل شود. روز گذشته آمریکا وقوع این حملات را تأیید کرد.
اما در کمتر از ۲۴ ساعت پهپادهای اسرائیلی دفتر مطبوعاتی حزب الله را در بیروت و پایگاه های نیروهای مردمی حامی دولت سوریه را در جنوب بیروت مورد حمله قرار دادند. اقدامی که به نظر می‌رسد برای تحریم ایران به واکنشی اشتباه و شعله ور کردن یک درگیری نظامی است اتفاقی که نتانیاهو امیدوار بود تنش در خلیج فارس آنرا رقم بزند اما نشد.
امروز اما نیروهای حشد الشعبی در اولین واکنش یک پهپاد اسرائیلی را در آسمان عراق هدف قرار دادند. چند ساعت پیش از ان نیز نیروهای حزب الله موفق به سرنگونی پهپادی دیگر در بیروت شده بودند. برخی کارشناسان اما معتقدند آمریکایی ها بیش از آنکه مطلع باشند یا بعدا مطلع شوند در جریان این حملات بوده‌اند و نقش اساسی‌تری داشته‌اند.
حسن هانی زاده می‌گوید: منابع موثق در داخل دولت عراق مدارکی را در اختیار دارند که پهپادهای اسرائیلی از پایگاه آمریکا در اربیل پرواز کرده و مراکز حشدالشعبی را هدف قرار داده‌اند. بنابر این عملیات فراتر از هماهنگی و اطلاع واشنگتن از یک اقدام انجام شده است.

این تحلیلگر ارشد و کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره چشم انداز و آثار این سطح جدید از تنش و سیاست تحریک نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران و محور مقاومت با اشاره به اینکه ا نتانیاهو بارها در مقابل رزمندگان فلسطینی در غزه با شکست روبرو شده و در حال حاضر با توجه به در پیش بودن انتخابات و اینکه در گذشته به دلیل ضعف سیاسی نتوانست احزاب راست افراطی را با خود همراه سازد و در تشکیل کابینه با شکست روبرو شد، اظهار داشت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه انتخابات جدید در صدد است خود را به عنوان قهرمان امنیت اسرائیل و جنگ با محور مقاومت معرفی کند و حمایت احزاب دست راستی را بدست آورد. حملات علیه محو مقاومت در سوریه و  حزب الله لبنان و حشد الشعبی که آنها را نیروهای وابسته و نزدیک به ایران می‌دانند نیز با همین هدف طراحی و اجرا شده است.

هانی زاده با بیان اینکه تحلیل نتانیاهو اینست که الان فضای منطقه به نحوی است که محور مقاومت نمی‌تواند جبهه گسترده‌ای را ساماندهی کند و جنگ جدیدی را علیه اسرائیل سازماندهی کند، افزود: مشغول بودن ایران به مسائل خلیج فارس و تنگه هرمز ، درگیر بودن انصارالله به مسائل عدن و حشد الشعبی در مسائل داخلی و تغییرات ساختاری و درگیری سوریه در ادلب سبب شده نتانیاهو به این نتیجه برسد که الان فرصت خوبی است برای تسویه حساب با محور مقاومت به ویژه حزب الله و حشدالشعبی است.

وی در پاسخ به این سوال که اسرائیل متوجه نیست که احتمال دارد این حملات با پاسخ محور مقاومت در چند جبهه مختلف روبرو شود. این موضوع چه تغییراتی را در معادلات سیاسی و امنیتی منطقه ایجاد می‌کند؟، تصریح کرد: در آینده این رژیم پاسخ محکمی را از محور مقاومت در سوریه و لبنان حتی عراق دریافت خواهد کرد.این اتفاق مرحله ای خواهد بود.

وی افزود: مسئله اینست که آمریکا و در واقع ترامپ هم در این صورت نمی‌تواند در مقابل این اتفاق دست به ماجراجویی و ریسک بزند زیرا او هم با یک انتخابات روبروست و نمی‌خواهد موقعیت سیاسی‌اش به مخاطره بیفتد. اگر این حملات ادامه پیدا کند جبهه گسترده‌ای از یمن تا عراق و سوریه و لبنان و ایران علیه اسرائیل شکل خواهد گرفت به ویژه آنکه سعد حریری نخست وزیر لبنان هم همسو با حزب الله موضع سختی علیه اسرائیل اتخاذ کرده و فضا برای شکل گیری یک کمربند مقاومت و پاسخ به اسرائیل فراهم می شود.

هانی زاده گفت: نتانیاهو می‌داند که ممکن است با پاسخ محور مقاومت روبرو شود اما امیدوار است این اتفاق قبل از انتخابات رخ ندهد.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه خاطرنشان کرد: دولت عراق به آمریکایی‌ها اخطار و اعلام کرده که مدارک متقنی داد که پهپادهای اسرائیلی از پایگاه آمریکا در اربیل پرواز و انبارهای حشد الشعبی را بمباران کرده‌اند. این بدان معناست که آمریکایی ها بیشتر از آنچه وانمود می‌کنند که بعدا در جریان این حملات و منشاء آن قرار گرفته‌اند در ماجرا نقش داشته‌اند اما انها مادیوارند که چون 

دولت سوریه هم چون درگیر ادلب و خان شیخون است نمی تواند پاسخ درخوری به این حملات بدهد و در عراق حشد الشعبی درگیر تغییرات ساختاری و دولت عبدالمهدی روبرو با اختلافات سیاسی داخلی است بتوانند از این آب گل آلود ماهیگیری کنند و بدون هزینه بهره برداری تبلیغاتی و سیاسی خود را بکنند.

اما بعد از فراغت از این مسائل محور مقاومت احتمالا اقدامات مؤثری را صورت خواهد داد. الان آمدگی رزمندگان حماس و جهاد اسلامی د غزه هم بیشتر از گذشته شده و اسرائیل با وضعیت سخت تری مواجه خواهد شد.

هانی زاده درباره اینکه می‌توان ارتباطی میان این حملات با فرمان عادل عبدالمهدی برای ایجاد ساختار جدید حشد الشعبی در چارچوب نیروهای رسمی نظامی عراق متصور بود؟ اظهار داشت: حشد الشعبی در ساختار جدید بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار می رود و هرگونه اقدام نظامی علیه آنها اقدام علیه تمامیت ارضی و نیروهای مسلح رسمی عراق است و با واکنش دولت عراق مواجه خواهد شد.

وی تأکید کرد: الان فشار زیادی بر دولت عراق وجود دارد که پاسخ موثر و جدی به این حملات بدهد اما اختلاف نظرها در خصوص اینکه آمریکا تحت فشار قرار گیرد یا اینکه اقدام مستقیم علیه اسرائیل صورت بگیرد وجود دارد.اما بدون شک در آینده نزدیک انسجام بیشتری علیه تجاوز اسرائیل در سه سطح دولت ملت و مرجعیت عراق صورت خواهد گرفت زیرا این انبارها که هدف قرار گرفت تسلیحات مبارزه با داعش بود و نتانیاهو تلاش کرد با این حملات یک پروپاگاندای سیاسی صورت دهد که وانمود کند این تسلیحات متعلق به ایران و گروه های وابسته به ایران بوده و پایگاه های ایران در عراق و سوریه و لبنان هدف قرار گرفته است.

خبرنگار قدس آنلاین از هانی زاده پرسید، نتانیاهو امید زیادی داشت که تنش ها بر سر نفتکش‌ها یا پهپاد آمریکایی منجر به رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا بشود اما نشد. الان به نظر می‌رسد نتانیاهو تمایل زیادی دارد ایران را برای نشان دادن یک واکنش نظامی تحریک کند؟. وی در پاسخ گفت: ایران با درایت اتفاق‌ها را رصد می‌کند و تحرکات اسرائیل را زیرنظر دارد. ایران تمایلی به بحران سازی ندارد. ایران در خلیج فارس درگیر تقابل با سیاستهای نظامی آمریکا است ولی حزب الله و حماس و حش الشعبی و نیروهای مردمی سوریه یکسری سیاستهای مستقل را دارند و در چارچوب سازوکارهای خودشان باید پاسخ بدهند. در حال حاضر حشد الشعبی و نیروهای محور مقاومت در حال رایزنی برای نوع واکنش به اسرائیل هستند.

وی افزود: رئیس جمهور عراق تلاش دارد از ریق مذاکره با آمریکایی ها تنش را کاهش دهد اما . آمریکایی‌ها در حال توطئه علیه دولت عبدالمهدی هستند و به دنبال بحران سازی داخلی در عراق هستند زیرا او تصمیمات و خواست آمریکا برای قطع یا کاهش مناسبات اقتصادی با ایران و اجرای تحریم های آمریکا را رد کرده است به همین دلیل چشم اندازی بحرانی‌تر با اتفاق‌های بیشتر محتمل است.

هانی زاده اضافه کرد: احتمال بروز جنگ با تحریک های اسرائیل هست. نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را راضی کند که اقدامات مشابهی را علیه اهدافی در ایران هم انجام دهند و ایران را به واکنش وادارند . اسرائیلی ها در شورای انتقالی جنوب یمن نیز که مورد حمایت امارات است نفوذ کرده اند و هدف آنها تحت نظر گرفتن تنگه باب المندب است. به همین منظور هم تحرکاتی را در شورای انتقالی جنوب آغاز کرده اند و هدف نهایی آنها  محاصره ایران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها