یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد سران گروه ۷ نتوانستند ترامپ را برای اعطای دوباره معافیت‌های نفتی به ایران متقاعد کنند.

ترامپ با اعطای معافیت‌های نفتی به ایران موافقت نکرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد سران گروه ۷ در ضیافت شام شنبه شب نتوانستند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را برای اعطای دوباره معافیت‌های نفتی در ارتباط با تحریم‌های ایران متقاعد کنند.

این در حالی است که پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از منبعی دیپلماتیک اعلام کرد گروه هفت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را مأمور ارسال پیام به ایران تعیین کرد. (اینجا)

دیروز یک دیپلمات فرانسوی در گفت‌وگو با آسوشیتد پرس اعلام کرد امانوئل مکرون در جریان نهار کاری با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، در حاشیه نشست گروه ۷ طرح خود در خصوص کاهش تنش‌های ایران و آمریکا را برای وی تشریح کرد.

طبق ادعای این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، بر اساس طرح فرانسه، به ایران اجازه صادرات نفت برای مدت زمان محدودی داده خواهد شد. در قبال آن، ایران نیز باید متعهد به اجرای کامل بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شود، تنش‌ها در منطقه خلیج فارس را کاهش دهد و با برگزاری مذاکرات موافقت کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و از ۱۶ تیرماه یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرف‌ها صادر کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها