وقتی بازار ارز متلاطم شد، اکثر واحدهای تولیدی برای آنکه بتوانند ادامه فعالیت دهند، درخواست افزایش قیمت نهایی محصول را داشتند، اما امروز سندی به دست روزنامه قدس ارسال شد که طی آن ادعا می‌شود، انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی برای کاهش قیمت رب اعلام آمادگی کرده اما سازمان صمت استان هنوز به نامه مذکور واکنش مؤثری نشان نداده است.

آمادگی انجمن صنایع تبدیلی برای کاهش قیمت رب

آن روزی که قیمت تمام شده گوجه فرنگی و قوطی برای بسته‌بندی محصول نهایی واحدهای تولیدی رب سربه فلک گذاشت و از حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۱۲ هزار تومان و از آنجا رکورد حدود ۱۸ هزار تومان را هم شکست، داد تمامی کارخانه‌های تولیدی درآمد که دیگر برای ما صرف نمی‌کند محصول نهایی را با قیمت قبل بفروشیم. این گفته هم منطقی بود؛ چرا که عوامل متعددی سد راه تولید محصول با قیمت گذشته شده بود. برای همین انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی در گذشته پیگیری‌های فراوانی برای حل مشکل واحدهای تولیدی تحت نظرش انجام داد که برخی از آن‌ها با تأیید سازمان صمت خراسان رضوی منجر به افزایش قیمت هم شد.

حال که امواج حاصل از بی‌ثباتی ارز و... در کشور کمی آرام‌تر شده، ظاهراً این انجمن در تاریخ ۹۸/۱۵/۵ مکاتبه‌ای با سازمان صمت خراسان رضوی انجام داده و اعلام کرده است: «احتراماً در خصوص قیمت مندرج روی محصول رب‌گوجه‌فرنگی موارد زیر قابل طرح و گزارش است».

الف: مستحضرید که قسمت اعظم رب‌گوجه‌فرنگی موجود در بازار مربوط به محصول تولیدی تا پایان خردادماه جاری است که گوجه فرنگی مصرفی برای تولید از گوجه گران‌قیمت (هر کیلو ۲۰ هزار ریال) محصول جیرفت تأمین شده و بعضاً هم محصول استحصالی سال گذشته از گوجه با قیمت هر کیلو تا ۲۳هزار ریال است.

ب: گرچه محصول گوجه فرنگی کشاورزان خراسان هم به تدریج در حال نزدیک شدن به عرضه است، اما مقدار آن در حال حاضر بسیار محدود بوده و در حدی نیست که بتواند خوراک خطوط تولید کارخانجات رب استان را تأمین کرده و موجب کشف قیمت شود، زیرا تعداد اندکی از کارخانجات فقط در ساعاتی از روز با استفاده از این گوجه، تولید آزمایشی و تست دستگاه‌های خود را شروع کرده‌اند، بنابراین این مقدار گوجه، گرچه ارزان‌تر از قیمت سال گذشته است ولی نمی‌تواند مبنایی برای قیمت‌گذاری باشد و مشخص نیست وقتی همه کارخانجات تولید رب را آغاز کنند قیمت گوجه فرنگی چه مبلغ خواهد شد.

ج: با وجود واقعیت اشاره شده، انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی استان خراسان آمادگی دارد در اقدامی همانند سال گذشته با هدف کمک به اقتصاد خانواده‌های مصرف کننده از یک سو و از طرف دیگر ایجاد انگیزه تولید کارخانجات رب برای جذب حاصل دسترنج کشاورزان زحمتکش، رب گوجه فرنگی در بسته‌بندی قوطی ۸۰۰ گرمی را به قیمت هر قوطی ۱۰۰ هزار ریال در اختیار هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های تعاونی مصرف کارگری و کارمندی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اماکن توزیع مستقیم محصول قرار دهد و با درج قیمت مصرف کننده ۱۲۰ هزار ریال در خدمت هدف آن سازمان محترم برای کنترل و تعدیل قیمت این فراورده باشد.

حق پاسخگویی برای صمت محفوظ است 

با این حال طبق اظهارات مسئولان انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی ظاهراً بعد از گذشت چند روز از ارسال این نامه، هنوز از سوی سازمان صمت استان اقدامی در این جهت صورت نگرفته است.

البته بدیهی است نباید یکطرفه به قاضی رفت و طبق اخلاق رسانه‌ای و حرفه‌ای، حق پاسخگویی برای صمت محفوظ بوده و روزنامه قدس آمادگی دارد، در روزهای آینده صحبت و پاسخ طرف مقابل را نیز به سمع و نظر مردم برساند.

از این رو از سازمان صمت انتظار می‌رود در خصوص این ادعا، پاسخ و توضیحات خود را ارائه نماید تا ضمن رفع شائبه‌ها، هر چه زودتر حقیقت ماجرا برای افکار عمومی آشکار شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها