رئیس‌جمهور فرانسه گفت: ما می‌خواهیم توافق( برجام) کنونی را به میزان چشمگیری گسترش دهیم در واقع می‌خواهیم یک توافق هسته‌ای جدید با ایران منعقد کنیم.

نشست خبری مشترک سران فرانسه و آمریکا؛ امیدواری ماکرون به دیدار روحانی و ترامپ

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از  تسنیم، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و همتای آمریکایی وی دونالد ترامپ روز دوشنبه در پایان اجلاس سران گروه-۷ در شهر بیاریتز فرانسه با حضور در یک نشست خبری مشترک درباره مباحث مطرح‌شده در این اجلاس و حاشیه آن، از جمله مسائل مرتبط با ایران، صحبت کردند.

امانوئل ماکرون در این نشست با اشاره به اظهارات اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه وی آمادگی دارد در راستای تأمین منافع ملی خود با هر مقامی دیدار کند، اظهار داشت: «امروز صبح رئیس‌جمهور روحانی اعلام کرد که حاضر است برای تأمین منافع کشورش با هر رهبر سیاسی در جهان دیدار کند. من هم به وزیر امور خارجه ایران و هم به رئیس‌جمهور روحانی به‌صورت تلفنی گفتم که اگر با رئیس‌جمهور ترامپ دیدار کنند، شانس توافق وجود خواهد داشت.»

رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که آیا قرار است وی بین ایران و آمریکای میانجی‌گری کند، گفت: «مفادی که باید در موردشان گفتگو شود،‌ کاملاً مشخص است؛ همان مفاد توافق هسته‌ای که ما به آن JCPOA (برجام) می‌گوییم. بر اساس برجام ایران نباید اورانیوم را بیش از درصد و حجم مشخصی غنی‌سازی کند و در مقابل، تحریم‌هایی که اغلب از سوی آمریکا وضع شده بودند، باید لغو می‌شدند. این توافق البته کاستی‌هایی داشت و مذاکره‌کنندگان فرانسوی نیز در آن زمان برای امضای برجام بیش از دیگران سختگیری می‌کردند. فرانسه بیش از سایر طرف‌های برجام در مورد آن تردید داشت.»

وی بدون اشاره به تأکید ایران مبنی بر این که مذاکره‌ مجددی درباره برجام صورت نخواهد داد، افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود نیز اعلام کرده بود که برجام نواقص جدی دارد و به همین دلیل بود که او بعد از رئیس‌جمهور شدن اقدام به خروج از برجام کرد. خروج دولت آمریکا از برجام و اعمال تحریم علیه ایران به اقتصاد ایران آسیب جدی وارد کرد و ایران تصمیم گرفت که غنی‌سازی اورانیوم در مقیاسی بالاتر از حدود تعیین‌شده در برجام را آغاز کند.»

ماکرون ادامه داد: «اکنون هدف اصلی ما این است که اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و نگذاریم که تنش‌ها در منطقه شدت گیرد. ما می‌خواهیم توافق کنونی را به میزان چشمگیری  در واقع می‌خواهیم یک توافق هسته‌ای جدید با ایران منعقد کنیم. رئیس‌جمهور ترامپ صراحتاً اعلام کرده است که ما به توافقی طولانی‌تر نیاز داریم که به ما اجازه دهد بر سایت‌های هسته‌ای بیشتری در ایران نظارت کنیم. ما باید به توافقی گسترده‌تر برای تأمین خواسته‌های امنیتی خود دست یابیم.»

برچسب‌ها