به گفته بسیاری از مدال‌آورندگان خراسانی در المپیادهای جهانی، وجود تحریم‌ها تاثیری در کیفیت ورود به المپیادهای جهانی نداشته، اما گرانی مواد آزمایشگاهی را به دنبال داشته است.

تحریم‌ها تاثیری در کیفیت ورود به المپیادهای جهانی نداشته است

به گزارش قدس آنلاین، در سال‌های اخیر با وجود افزایش تحریم‌ها برای ایران، بسیاری از مسئولان معتقدند، نه تنها تحریم‌ها نتوانسته تاثیری در بسیاری از تولیدات و ارتقای سطح کیفی بخش‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی داشته باشد، بلکه حتی تاثیرات مثبتی را نیز در عرصه‌های مختلف به همراه داشته است.
یکی از بخش‌های مهمی که تحریم‌ها را بی‌تاثیر کرده، حوزه علم و فناوری است، به عنوان مثال، علاوه بر افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات آنها نیز افزایش یافته و کاربردی‌تر شده است، همچنین، در بخش حضور دانش‌آموزان در المپیادهای استانی، ملی و بین‌المللی نیز نه تنها از نظر تعداد شرکت‌کننده کاهشی نداشته، بلکه از نظر کیفی نیز ارتقای خوبی در سطح علم و دانش شاهد هستیم.
برای اینکه نقش مثبت یا منفی تحریم‌ها در بخش شرکت در المپیادهای جهانی را بیشتر بررسی کنیم، به سراغ برخی از مدال‌آوران المپیادهای جهانی در سال جاری رفته‌ایم و نظر آنها را نیز جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
تحریم‌ها نقشی در تعداد شرکت‌کنندگان تیم ایران در المپیاد جهانی نداشته است
دارنده مدال نقره المپیاد جهانی در رشته شیمی در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه تحریم‌ها نقشی در تعداد شرکت‌کنندگان تیم ایران در المپیاد جهانی نداشته است، می‌گوید: با وجود تحریم‌ها، مواد آزمایشگاهی برای آزمایش‌های شیمی در کشور موجود است، اما به دلیل کمیاب بودن، متاسفانه قیمت آن افزایش یافته و این موضوع برای محققان و پژوهشگران مشکلاتی را ایجاد کرده است.
امیر رضا باقری دلویی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا برای کسب موفقیت در المپیادهای ملی و جهانی لازم است خانواده‌ها هزینه بالایی برای کلاس‌ها پرداخت کنند؟، بیان می‌کند: شرکت در کلاس‌ها برای کسب موفقیت بی‌تاثیر نیست، اما نحوه درس خواندن خود فرد برای کسب موفقیت بیشتر از سایر مولفه‌ها اهمیت دارد.
تاثیر منفی ضعف در مدیریت آموزش و پرورش بیش از تحریم‌ها است
یکی دیگر از مدال‌آوران المپیاد جهانی در رشته زیست نیز در گفتگو با قدس آنلاین نسبت به ضعف مدیریت آموزش و پرورش در بخش شرکت متقاضیان در المپیادهای جهانی انتقاد می‌کند و می‌گوید: تاثیر منفی ضعف در مدیریت آموزش و پرورش بیش از تحریم‌ها است.
علی یزدی‌زاده با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای اعزام افراد حاضر در تیم المپیاد به کشورهای میزبان این رویداد جهانی مشکل ایجاد می‌کند، متذکر می‌شود: همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه مالی است، زیرا آموزش و پرورش به مدرسانی که دروس آزمایشگاه را تدریس می‌کنند، حق التدریس را یا پرداخت نمی‌کند یا این موضوع را به موقع انجام نمی‌دهد، بنابراین نتیجه این اتفاق این است که تعداد مدرس مناسب برای آزمایشگاه و تدریس نکات لازم برای کسب موفقیت در المپیاد کاهش یابد.
کاهش تعداد لیدرهای درسی در المپیادهای علمی ناشی از مشکلات مالی است
دارنده مدال نقره المپیاد جهانی نجوم در گفتگو با قدس آنلاین می‌گوید: همراه تیم‌ها معمولا افرادی که بتوانند در ترجمه سئوالات و اشکالات احتمالی آن به اعضای تیم المپیاد کمک کنند، حضور دارند و تعداد آنها مشخص است، اما امسال تعداد این افراد کاهش چشمگیری داشت.
دانیال جلائیان سامانی بیان کرد: کاهش تعداد لیدرهای درسی در المپیادهای علمی ناشی از مشکلات مالی است.
وی حضور در کلاس‌های آمادگی برای موفقیت در المپیاد را مناسب می‌داند و اضافه می‌کند: قطعا این نکته که خانواده‌ها لازم است برای فرزندان خود هزینه کنند تا ضریب موفقیت آنها را افزایش دهند مهم است، اما با توجه به اینکه نحوه درس خواندن برای المپیاد نسبت به کنکور متفاوت بوده و خود فرد باید براساس انتخاب بهترین شیوه برای درس خواندن برنامه‌ریزی کند، بنابراین، پرداخت هزینه زیاد برای کلاس‌ها دلیل بر موفقیت قطعی نیست.

برچسب‌ها