کرمان- راه‌اندازی تورهای غیرمجاز باهدف کویرگردی در حال حاضر به یکی از مشکلات دامن‌گیر در فضای مجازی و هم‌چنین فضای حقیقی در استان کرمان تبدیل‌شده است.

«تورهای لاکچری» بهانه‌ای برای به تور انداختن گردشگران در کویر

قدس آنلاین؛ گروه استان ها:چندین سال است که برگزاری برخی از تورهای غیرمجاز به دلایل مختلف ازجمله امنیتی و هم‌چنین عدم رعایت استانداردهای لازم و نیز بی‌توجهی به اخذ مجوزهای قانونی به یکی از مشکلات بحث‌برانگیز در کارگروه گردشگری استان تبدیل‌شده است و در جلسات مختلفی پیرامون آن بحث و حتی مصوبات بسیاری به تصویب رسیده است اما باوجود تمامی این تلاش‌ها ظاهراً پیشگیری از برگزاری چنین تورهایی هنوز موفقیت‌آمیز نبوده است.

به خاطر دارم سال گذشته  دریکی از همین جلسات کارگروه گردشگری مقرر شد تا افرادی که تور غیرمجاز به اماکن گردشگری یا به استان‌های دیگر می‌برند و همچنین افرادی که خانه‌های بدون مجوز در اختیار گردشگران قرار می‌دهند به‌وسیله میراث فرهنگی شناسایی و به دستگاه‌های انتظامی و قضایی معرفی می‌شوند تا با آن‌ها برخورد شود اما چرا این مصوبه هنوز به سرانجام نرسیده پرسشی است که هنوز بی‌پاسخ‌مانده است.

سفر اغواکننده

متأسفانه برخی از افراد در قالب اشخاص، گروه، تشکل یا انجمن و با اسامی و نام‌های اغواکننده با سوءاستفاده از تقاضای سفر و گردشگری، با ترفندهای مختلف از قبیل پیامک، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یا تبلیغات محیطی و رسانه‌ای بدون کسب مجوزهای رسمی اقدام به فروش خدمات گردشگری می‌کنند.

یکی دیگر از جذابیت‌های دروغین تورهای غیرمجاز که جوانان را هدف قرار داده برگزاری تورهای مختلط استاین تورها که اغلب با عناوینی مانند  تورهای طبیعت‌گردی، کوهنوردی، کویر، نجوم، تور دانشجویی، گشت علمی، تورهای لحظه آخری و لاکچری همراه هستند اغلب بدون رعایت اصول حرفه‌ای تور گردانی فقط چشم به درآمد حاصل از مشتریان دارند و به دلیل ناآگاهی از حساسیت وظایف تور گردانی و رعایت نکردن حقوق مسافر و استانداردهای مصوب در صورت وقوع حادثه در برابر مشتریان و نهادهای نظارتی قادر به پاسخ‌گویی نیستند.

ارائه‌کنندگان غیرمجاز با ایجاد جذابیت‌های غیرواقعی نظیر نرخ کمتر مشتریان را اغواء می‌کنند ولی درواقع با حذف خدمات بیمه‌ای و راهنمای صلاحیت‌دار گردشگری با بهره‌گیری از مراکز اقامتی و پذیرایی غیرمجاز حقوق مسافر را تضییع کرده و سفر گردشگران را با مخاطرات جدی همراه می‌کنند.

یکی دیگر از جذابیت‌های دروغین تورهای غیرمجاز که جوانان را هدف قرار داده برگزاری تورهای مختلط است. برگزارکنندگان این‌گونه تورها بدون در نظر گرفتن شئون فرهنگی جامعه سعی بر آن دارند که تور خود را با انتشار تصاویری از برنامه‌های مختلط در فضای مجازی، برای جوانان جذاب‌تر و نشان دهند ولی با این عمل سودجویانه  علاوه بر ایجاد تعارض و تقابل جدی بین جامعه میهمان و میزبان، زمینه‌ساز ناهنجاری فرهنگی و اجتماعی خصوصاً برای خانواده‌ها خواهند شد.

دستگاه‌های اجرایی پای‌کار بیایند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان خود در زمره افرادی است که دلش از دست این تورها پر است و او نیز به‌عنوان یک معضل لاینحل در این استان از آن یاد می‌کند.

فریدون فعالی اظهار می‌کند: برای حل مشکلاتی ازاین‌دست نباید تمام قصورات و یا نگاه‌ها را متوجه یک دستگاه کرد.

وی می‌افزاید: برای حل این مشکل نیاز به‌پای کار آمدن تمامی دستگاه‌های اجرایی و هم‌افزایی در این راستا هستیم.

 وی با انتقاد از فعالیت برخی از افراد در فضای مجازی در زمینه فروش و تبلیغ تورهای گردشگری غیرمجاز ابراز می‌کند: این تورها به دلیل عدم رعایت استانداردهای مصوب گردشگری سبب تضییع حقوق مسافران و خانواده‌ها در طول سفر می‌شوند.
وی بابیان اینکه شناسایی تورهای غیرمجاز در دستور کار این اداره کل قرارداد ادامه  می‌دهد: این قبیل تورها با ترفندهای خاص و انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی اقدام به جذب مسافر می‌کنند.

فعالی بابیان اینکه فقط افراد حقیقی و حقوقی  و دارای پروانه بهره‌برداری و مجوز بند «ب» از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مجاز به فروش و تبلیغ تورهای گردشگری هستند بیان می‌کند: قانون‌گذار تنها دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز رسمی از این سازمان را مجاز به برپایی تورهای داخلی و خارجی می‌داند اما  بسیاری از افراد فاقد شرایط اعلام‌شده نسبت به برپایی تور در کویر اقدام می‌کنند که آسیب‌های جدی در پی دارد.

وی یادآور می‌شود: به همین منظور مجوز برگزاری هرگونه تور صرفاً به دفاتر خدمات مسافرتی داده می‌شود و هرگونه فعالیت تور گردانی توسط راهنمایان گردشگری بدون درخواست یک دفتر خدمات مسافرتی و مجوز سازمان میراث فرهنگی تخلف محسوب می‌شود  و در صورت اطلاع و یا مشاهده، ضمن معرفی فرد یا افراد خاطی به مراجع قضایی، اقدام به ابطال کارت فعالیت این قبیل افراد خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه بیشتر تورهای غیرقانونی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و در جای مشخصی حضور ندارند، اظهار کرد: پیگیری و شناسایی این قبیل تورها در سطح استان در دستور کار این اداره کل است و با شناسایی هویت برگزارکنندگان این قبیل تورها با آن‌ها برخورد قضایی خواهد شد.
 

برچسب‌ها