۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
کد خبر: 668411

سازنده مجسمه قیصر امین‌پور که چند روز پیش از بلوار سعادت‌آباد به سرقت رفت، اظهار کرد که با توجه به اینکه جنس مجسمه از برنز بوده، دارای ارزش مالی نیز بوده است.

مجسمه‌ ۱۵۰ کیلویی چطور جابه‌جا شد!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حسین‌علی عسکری، هنرمند مجسمه‌سازی که پیشتر نیز سه اثر مجسمه او در سطح شهر گم یا دزدیده شده بود، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سرقت مجمسه قیصر امین‌پور در روزهای گذشته، اظهار کرد: برایم جای تعجب است که چطور یک مجسمه‌ای که حدودا ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد را می‌توانند به‌راحتی جابه‌جا کنند. کارهای کوچک‌تر را می‌توانم درک کنم که می‌توانند راحت از پایه بشکنند و ببرند، اما کارهای بزرگ و سنگین را جابه‌جا کردن واقعا کار دشواری است.

او ادامه داد: یکی دیگر از کارهایم را که سال‌ها پیش برده بودند حدود ۴۰۰ کلیوگرم وزن و دو متر ارتفاع داشت. تنها راه بردن این مجسمه از وسط میدان این بود که با دستگاه ببُرند و با جرثقیل ببرند! مجمسه ۴۰۰ کیلویی را نمی‌توان زیر بغل زد و برد؛ بنابراین کار نمی‌تواند پنهانی اتفاق بیفتد! جالب است که به این کار هم واکنش خاصی نشان داده نشد. 

عسکری یادآور شد: سال‌ها پیش در دهه ۸۰ نیز مجسمه‌های شهید آوینی و کلینی رازی نیز گم شده بودند. گم شدن مجسمه شهدی آوینی از موارد بسیار عجیب بود. اصولا روال به اینگونه است که مجسمه‌ساز بر روند نصب مجسمه نظارت می‌کند که طبیعتا برای او مسئولیت به دنبال دارد. با توجه به اینکه آن زمان مجمسه‌های دیگری نیز گم شده بودند، من اعلام کردم که این مسئولیت را به عهده نهاد مربوطه یعنی شهرداری واگذار کردم.  

این هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: فردای روزی که قرار بود مجسمه نصب شود، از سوی حراست شهرداری با من تماس گرفتند که مجسمه گم شده است. در ابتدا آنها من را مسوول می‌دانستند که شاید به خاطر اینکه بد نصب شده است، مجمسه به سرق رقته، اما وقتی اعلام کردم که کار را تحویل سازمان دادم و رسید دریافت کردم، آنها نیز متوجه شدند که مسوولیتی بر عهده من نیست. روز بعد به محل نصب مجسمه رفتم و متوجه شدم که اصلا مجسمه نصب نشده است و در واقع مجمسه پیش از اینکه نصب شود، گم شده است. این موضوع بسیار برایم جای سوال بود! من متوجه روند پیگیری این موضوع نشدم و فقط مدتی بعد مجسمه دیگری از شهید آوینی ساختم که نصب شد. جالب است که این مجسمه را هم به قول خودشان از ترس اینکه دوباره به سرقت نرود، بسیار بد نصب کرده‌اند.

او اضافه کرد: البته با توجه به اینکه جنس مجسمه از برنز بوده است، دارای ارزش مالی نیز بوده است. در دوره‌های اولی که سرقت مجسمه‌های شهری مطرح شده بود، یکی از دلایل اصلی را مسکلات مالی عنوان کرده بودند که امروز هم می‌تواند خیلی شدیدتر از گذشته باشد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها