دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان خراسان رضوی گفت: بسیاری از اسناد تاریخی عنوان کرده‌اند که واقعه مباهله پس از پیمان مسیحیان نجران با پیامبر اکرم(ص) روی‌ داده است.

واقعه مباهله پس از پیمان مسیحیان نجران با پیامبر(ص) اتفاق افتاده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی در نشست تخصصی «مباهله سند هویت شیعه» که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: پرداختن به مناسک دینی که بر زمین‌ مانده است دارای ارزش دینی و اجتماعی است. رسوخ ایمان به عمق روح انسان ارزش دینی این ترویج است و در زمینه اجتماعی باید مراسم‌های اسلامی با شکوه بیشتری برگزار شود.
وی ادامه داد: تکوین و تشریع از سوی خداوند به ‌صورت هماهنگ بر زمین جاری‌ شده است. خداوندی که وجود بشر را تکوین کرده متناسب با آن دستورالعمل‌های تشریعی را صادر کرده است. خداوند متعال همراه با اعزام پیامبران دارای رسالت به اجتماع معجزاتی را هم به آن‌ها اعطا کرد.
مرادی با بیان اینکه تکوین همواره به حمایت تشریع آمده است، بیان کرد: یکی از آخرین مصداق‌های حمایت عالم تکوین از عالم تشریع از سوی خداوند، انصراف مجری وهابی شبکه ماهوارهای از مباهله با کارشناس شیعی بود که پس از آن دیدن این شبکه در کشورهای وهابی نشین ممنوع شد.
وی ادامه داد: ظهور غلات نشان‌دهنده این است که اهل‌بیت علیهم‌السلام اهل تصرفات تکوینی بوده‌اند. اهل ‌بیت(ع) کرامات را به‌ اندازه‌ای استفاده می‌کردند که به جریان غلات دامن زده نشود.
مرادی بیان کرد: مسیحیان نجران در سال ۱۰ هجری قمری پس ‌از اینکه با پیامبر مذاکره کردند پیمانی بستند اما بعد از آن در متن پیمان دست‌کاری کردند. بسیاری از اسناد تاریخی اعلام کرده‌اند که واقعه مباهله بعد از بستن پیمان مسیحیان نجران با پیامبر اکرم(ص) بوده است.
این کارشناس دینی گفت: خاندان بلحارث برای پاسخ به نامه پیامبر اکرم(ص) جمع شدند و تمامی مسیرهای واکنش به نامه پیامبر(ص) را مورد بررسی قرار دادند. پس از بررسی و مطالعه اسناد تاریخی به نزد پیامبر آمدند تا مذاکره کنند، اما مذاکره آن‌ها شکست خورد که درنتیجه واقعه مباهله روی داد و مسیحیان نجران شرایط صلح را پذیرفتند. حضرت علی(ع) مامور تنظیم شرایط صلح بود.
وی ادامه داد: مسیحیان اکنون کتاب‌های انجیلی را که حضرت عیسی(ع) در آن بشارت حضور حضرت محمد(ص) را داده بود، ممنوع کرده‌اند. با توجه به اینکه اسنادی از سوی اهل سنت واقعه مباهله را تائید کرده، امروز شاهد هستیم از سوی برخی افراد شبهاتی به این رویداد مهم تاریخی و سند حقانیت تشیع وارد شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها