معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری ۱۲ زنجیره تولید در استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی ۱۲ زنجیره تولید در استان تا پایان سال جاری

به گزارش قدس آنلاین، سعادت علی‌نیا در مراسم افتتاح واحد بسته‌بندی شرکت تعاونی زرین تخم وابسته به شرکت کشت و صنعت صالح و اولین و بزرگ‌ترین زنجیره تولید شرق کشور که در کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: همزمان با هفته دولت در بخش سازمان جهاد کشاورزی ۲۸۵ پروژه با ۱۳۹ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال‌زایی یک هزار و ۲۰۲ نفر در استان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۸۵۷ خانوار از افتتاح این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند، عنوان کرد: در بخش کشاروزی استان، ۷.۵ میلیون تن تولید داریم که ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان ناخالص ملی دارد. اکنون ۴۳ درصد تولیدات در حوزه محصولات باغی، ۲۲ درصد محصولات زراعی و ۳۵ درصد در بخش دام و طیور استان است.

وی بیان کرد: در بخش دام و طیور استان خراسان‌رضوی سالیانه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن با ارزش ناخالص ۸.۵ میلیارد هزار تومان تولید داریم. در شهرستان‌هایی که در حوزه محصولات باغی و دام طیور فعالیت دارند نه تنها اقتصاد و رشد شهرستان پویاتر شده بلکه درآمد مردم بیستر، روستاها آبادتر و مهاجرت کمتری را شاهد هستیم.

علی‌نیا افزود: اکنون در استان خراسان‌رضوی بیش از ۱۴۰ هزار تن تولید تخم مرغ داریم که رتبه دوم کشور را دارا هستیم و ۵۰ هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی از تولید ۱۵۳ هزار تن تولید گوشت مرغ در استان خبر داد و افزود: با پروانه‌های موجود این میزان قابلیت افزایش تا میزان ۲۰۸ هزار تن را دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون فقط ۷۳ درصد از واحدهای تولید گوشت مرغ فعال هستند؛ بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال تولید گوشت مرغ به ۱۷۴ هزار تن افزایش یابد. در پنج ماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته درصد جوجه ریزی ۲۰ درصد افزایش یافته است و هیچ مشکلی برای تامین نداریم.

وی همچنین افزود: اکنون بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار تن شیر و ۷۶ هزار تن تولید گوشت قرمز در استان خراسان رضوی تولید می‌شود که در هر دو مورد رتبه اول کشور مربوط به این استان است.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی از خریداری بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در استان خبر داد و گفت: امسال از محل بند الف تبصره ۱۸ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در ده رشته اعتبار تخصیص یافته است. اولویت اول این تسهیلات مربوط به بخش آب و اجرای طرح‌های گلخانه‌ای است به طوری که پیش بینی می‌شود امسال ۲۴۵ هکتار گلخانه در استان امسال راه‌اندازی شود.

علی‌نیا گفت: از ابتدای سال ۹۲ تا سال گذشته بیش از ۵۸ هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است در صورتی که از سال ۶۹ تا پایان سال ۹۱ در استان خراسان‌رضوی فقط ۱۱۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده بود.

وی سهمیه آبیاری تحت فشار امسال را ۲۹ هزار هکتار اعلام نمود و گفت: در قالب ساماندهی اراضی کشاورزی و لوله‌گذاری با کشاورزان ۱۳ میلیارد تومان تبادل موافقت نامه انجام شده و در حدود یک هزار و ۸۸۹ کیلومتر پروژه آماده داریم که با تخصیص اعتبار اجرایی می‌شود.

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی ادامه داد: در قالب زنجیره غذایی چهار زنجیره گوشت مرغ و سه زنجیره تولید گوشت و شیر در استان راه‌اندازی شده است و تلاش می‌شود امسال ۱۲ زنجیره تولید در استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی شود.

وی افزود: بدون شک هرچه واسطه‌ها را حذف کنیم تولید ارزان‌تر مهیا می‌شود و به صرفه‌تر به دست مردم می‌رسد.

در این جلسه فرماندار کاشمر بیان کرد: شرکت کشت و صنعت صالح یکی از معین‌های شهرستان کاشمر است که به علم روز نیز مجهز شدند.

مسلم ساقی اظهار کرد: وظیفه مجموعه دولت و حاکمیت حمایت از تمامی مجموعه‌های تولید است و ما نیز در شهرستان این حمایت‌ها را خواهیم داشت.

در پایان مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: برای واحد بسته‌بندی تخم مرغ شرکت تعاونی تولیدی زرین تخم ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

سید ابوالقاسم موسوی عنوان کرد: این زنجیره تولید اولین و بزرگ‌ترین زنجیره تولید شرق کشور و بیست و سومین زنجیره ثبت شده در کشور شامل کارخانه تولید خوراک دام با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال، کشتارگاه صنعتی با ظرفیت ۲ هزار قطعه در ساعت و سایت بسته‌بندی مکانیزاسیون مرغ تخم گذار با سه سالن مجزا به مساحت دو هزار متر مربع است.

وی بیان کرد: هر سالن ۸۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار دارد و در روز ۱۲ تن و سالانه ۴۳۸۰ تن تولید دارد که با برندهای مختلف به بازارهای مختلف و کشورهای اتحادیه اروپا و اطراف صادر می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها