۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 668503

برخی افراد علی رغم آنکه خود را از خوردن انواع غذاها و پرخوری محروم نمی کنند اما دچار اضافه وزن و چاقی نمی شوند.

چرا برخی پرخورها چاق نمی‌شوند؟

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک، ممکن است در زندگی خود با افرادی مواجه شویم که علی رغم آنکه وعده های غذایی زیاد دارند و پر خوری می کنند اما چاق نمی شوند و در مقابل افرادی را می بینیم که حتی با خوردن اندکی غذا چاق می شوند.

افزایش و یا کاهش وزن، حاصل توازن میان دریافت و یا از دست دادن انرژی در بدن است؛ به گونه ای که بدن متناسب با فعالیت هایی که برای صرف انرژی خود به صورت کالری انجام می دهد، غذا را جذب و مصرف می کند.

فعالیت ها بسیار متنوع هستند و برخی از آنها برای عملکرد طبیعی اعضای بدن و حفظ دمای آن ضروری است. اما هنگامی که انرژی بدست آمده از انرژی مصرف شده بیشتر شود، توده چربی و حجم بدن افزایش می یابد و عکس این نیز صادق است.

چرا پس با وجود این معادله برخی افراد علی رغم پرخوری زیاد چاق نمی شوند؟

افرادی وجود دارند که خود را از خوردن غذاهای متنوع، لذیذ و زیاد محروم نمی کنند، ولی با این وجود دچار چاقی و اضافه وزن نمی شوند.

این موضوع دلایل متعددی دارد که مهمترین آن عامل وراثت به دلیل تاثیر آن برسوخت و ساز بدن و در نتیجه از دست دادن انرژی است.

نتایج یک پژوهش که طی آن ژن 1600 فرد بسیار لاغر، 2000 فرد چاق و 1400 فرد عادی بررسی شد نشان داد چاقی حالتی است که عامل آن به میزان 35 درصد وراثتی است. وراثت در لاغری نیز تاثیر گذار است و 28 درصد افراد لاغری خود را از نیاکانشان به ارث برده اند.

علاوه براین عوامل دیگری مانند کیفیت غذا، ورزش و فعالیت بدنی برای سوخت چربی ها و تولید انرژی در چاقی و لاغری افراد موثر هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها