رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور گفت: وام ۵۰ میلیونی با سود دو درصد به دانشجویان، دانش آموختگان و اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی که دغدغه ایجاد شغل دارند، داده می‌شود.

دانشگاهی که به دانشجویانش ۵۰ میلیون وام با سود ۲ درصد می دهد

قدس آنلاین: محمدحسین امید ساعتی پیش در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با بیان اینکه مراکز علمی کاربردی دولتی مسئله‌ای بود که باید صورت می‌گرفت گفت: در برخی از استان‌ها واگذاری‌ها صورت گرفت و در یزد دو مرکز واگذار شد که در مهرماه دانشجو پذیرش می‌کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اضافه کرد: سیاست دانشگاه این است که مراکز علمی کاربردی که دولتی هستند به دستگاه‌هایی واگذار شوند که محیط کار دارند.

وی با اشاره به اینکه یک مرکز برای مجموعه گردشگری و صنایع غذایی در آینده نزدیک با همت دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد راه اندازی می‌شود اذعان داشت: با توجه به اینکه استان یزد یکی از استان‌های با ظرفیت بسیار خوب در زمینه گردشگری است، این رشته می‌تواند پذیرای دانشجویان علاقه‌مند به گردشگری باشد.

امید یکی از اشکالات مراکز یزد را این مسئله اعلام کرد که مراکز غیردولتی کم بود تصریح کرد: برای حل این مسئله، چهار مرکز غیردولتی تا ماه‌های آینده در استان یزد خواهیم داشت.

آماده ایجاد مراکز دانشگاهی در حوزه‌های تولیدی هستیم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد: با توجه به اینکه در استان یزد صنایع در زمینه‌های مختلف و مخصوصاً در کاشی و سرامیک، صنایع سنگین، صنایع غذایی و کشاورزی وضعیت مطلوبی را دارد به همین دلیل برای همه مشاغلی که در حوزه‌های تولیدی فعالیت دارند، آمادگی ایجاد مراکز را داریم.

وی اضافه کرد: استان یزد در صنعت دام و طیور کشور جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده و بدیهی است که در گردشگری و صنایع هم وضعیت مطلوبی را داشته باشد.

امید خاطرنشان کرد: به مراکز و مؤسسات و شرکت‌های مختلف اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر علاقه‌مند باشند، می‌توانیم رشته‌های مرتبط با آنها را راه اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه به پذیرش مناسب این دانشگاه نسبت به مراکز آموزشی دیگر در سطح کشور دانست و اظهار داشت: گرچه امسال کاهش شدید دانشجویان جدید را داریم ولی دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل اینکه دانشگاه مهارتی است و رشته‌های این دانشگاه اشتغال پذیری مناسبی دارد، پذیرش مناسبی را در سطح کشور داشتیم.

وی بیکاری را معضل خانواده‌های ایرانی دانست و تصریح کرد: راه کاهش آمار بیکاری و افزایش اشتغال، آموزش‌های مهارتی است که بیش از دو سوم آموزش‌های مهارتی بر عهده دانشگاه جامع کاربردی است.

بازار کار اغلب رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی

امید با بیان اینکه اغلب رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی بازار کار مناسبی دارند اظهار داشت: رشته‌های مختلف در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد و دانشجویان علاقه‌مند می‌توانند به سمت این رشته‌ها سوق یابند تا بتوانند به اهدافشان دست برسند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه ظرفیت کافی برای پذیرش داریم و مشکلی در این خصوص نداریم اضافه کرد: ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان را جذب خواهیم کرد و باید گفت که مدرک این دانشگاه یک مدرک معتبر کشوری است که در دنیا شناخته شده است.

وی به مشکلات دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کشور اشاره کرد و اذعان داشت: در حال حاضر مهمترین مشکل دانشگاه جامع علمی کاربردی در کشور این بود که مأموریت به روز شده، زیرساخت‌ها فراهم و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته ولی گفتمان مهارت آموزی در کشور گفتمان غالب نشده، گرچه نشانه‌هایی از این مسئله وجود دارد که مردم از سمت مدرک گرایی به سمت مهارت افزایی رفته‌اند ولی بازهم نیازمند فعالیت‌های بیشتر است.

امید اضافه کرد: دانشگاه علمی کاربردی بخش زیادی از ظرفیت خود را در دوره‌هایی که بسیار مناسب بودند، خالی ماند و رشته‌هایی در دانشگاه داریم که به محض فارغ التحصیل شدن دانشجو، فرد می‌تواند مشغول به کار شود و افراد دیگر را نیز به کار بگیرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه در دانشگاه جامع علمی کاربردی رشته‌های تخصصی وجود دارد تصریح کرد: متاسفانه این رشته‌ها معرفی نشده و خالی مانده که باید تبلیغات لازم برای شناساندن آن به دیگران تلاش صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای پیاده سازی ایده‌های دانشجویان و دانش آموختگان وام اشتغال داده می‌شود اضافه کرد: دانشجویان و دانش آموختگان و مدرسین دانشگاه علمی کاربری که در مراکز نوآوری یا مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری شرکت دایر کنند برای راه اندازی کسب و کارشان ۵۰ میلیون تومان وام ۲ درصد دریافت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور میزان اشتغال این دانشگاه را بیش از ۷۰ درصد از دانش آموختگان عنوان کرد و گفت: تا دو سال پیش ۲۰ درصد از دانش آموختگان در رشته‌های خود مشغول به کار بودند ولی امروز به ۳۸ درصد رسیده است.

وی انعطاف پذیری را یکی از ویژگی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست و تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۰۰ رشته در کشور داشتیم که تنها در هر رشته ۱۰۰ نفر مشغول به تحصیل بودند که در حال پایش آن هستیم و نکته قابل توجه در خصوص دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که می‌تواند به راحتی طی شش ماه یک رشته جدید راه اندازی و به همین میزان رشته‌هایی که استقبالی ندارند را حذف کند.

امید در پایان با بیان اینکه دانشجویان باید مطالبه گر باشند اضافه کرد: در حال حاضر که تعداد مراکز کاهش پیدا کرده دانشجو باید کیفیت و امکانات و تجهیزات را مطالبه کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها