شیراز- محصول هندوانه که از ابتدای امسال با قیمت های گزاف و تا کیلویی ۳ هزار تومان در بازار جولان داد مدتی است که قیمت آن به ازای هر کیلو تا یک هزار تومان و حتی در برخی از فروشگاه ها به ۷۰۰ تومان رسیده است.

هندوانه های استان فارس روی دست کشاورزان مانده است

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: این روند کاهشی قیمت موجب شده تا دلالان و خریداران محصولات کشاورزان نیز که حاضر نیستند از سود های گزاف خودصرف نظر کنند قیمتی را به زارعان پیشنهاد کنند که به هیچ وجه مقرون به صرفه برای برداشت محصول نباشد.

متاسفانه این روز ها محصول هندوانه استان فارس که شیره جان چاه های آب را بلعیده بر روی زمین مانده و بسیاری از کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی محصول خود رها کرده و تمایلی برای فروش ندارند.

دلالان میوه وتره بار که حاضر نیستند هندوانه کشاورزان را بیش از ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو پول بدهند موجب شده تا کشاورزان را از فروش محصول خودداری کنند این در حالی است که برخی دلالان با وجود خرید هندوانه به این قیمت اما حاضر به فروش آن در بازار به قیمت یک هزار تومان کمتر نبوده و بیش از ۵ برابر قیمت خرید به دنبال سود اندوزی هستند.

مشکل کجاست؟

البته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بخشی از این مشکل را بی توجهی به الگوی کشت و عدم رعایت به این موضوع می داند و می گوید: با وجود اینکه رعایت الگوی کاشت به کشاورزان گوشزد شد اما قریب به هزار هکتار به سطح زیر کشت هندوانه در این استان امسال افزوده شد که این حجم تولید با توجه به کاهش تقاضا همخوانی نداشته و لذا طبیعی است که قیمت ها را بشکند.

احمد دهقان البته کاهش صادرات محصول را نیز بسیار تاثیر گذار می داند و می گوید: در طی سال های گذشته این محصول به کشور عراق صادر می شد و لذا ما حتی شاهد کمبود هندوانه در بازار بودیم اما امسال به دلیل کاهش صادرات و افزایش تولید در حال حاضر با افزایش عرضه و کمبود تقاضا مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جهاد کشاورزی طرحی برای حمایت از محصول کشاورزان مانند خرید تضمینی به اجرا نمی گذارد نیز می گوید: جهاد کشاورزی در خصوص برخی از محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و یا حبوبات طرح های حمایتی دارد و حتی در خصوص برخی محصولات مانند سیب زمینی و پیاز ورود پیدا کرده است اما از آن جایی که هندوانه قابلیت نگهداری ندارد در این راستا اقدامی انجام نشده است.

نقش دلالان

وی با اشاره به تفاوت قیمت این محصول در سر مزرعه و بازار نیز می گوید: متاسفانه همیشه نقش دلالان در این راستا پر رنگ بوده و این تفاوت قیمت از سر مزرعه تا بازار به دلیل وجوددلالان متعدد است.

دهقان با بیان اینکه در حال حاضر هندوانه کیلویی ۲۰۰ تومان از کشاورز خردیدار می شود یادآور می شود: این در حالی است که دلال همین محصول و نوع درجه یک آن را کیلویی ۱۴۰۰ و ۷ برابر قیمت به فروش می رسانند.

وی با بیان اینکه در صورتی که دستگاه های نظارتی به این موضوع ورود کرده و اجازه ندهند تا سود بیشتر از ۳۰ درصد بر روی محصول لحاظ شود به طور حتم کشاورز ما نیز ضرر نخواهد کرد.

برچسب‌ها