خراسان جنوبی- محور شهداد – نهبندان از محورهای گردشگری و مواصلاتی است که راه ارتباطی استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را به یکدیگر متصل می‌کند که متاسفانه این شریان حیاتی در جریان سیل فروردین ماه سال جاری تخریب و تامنون اقدامی برای بازسازی آن انجام نپذیرفته است.

شریان ارتباطی خراسان جنوبی-کرمان- سیستان و بلوچستان قطع است

به گزارش قدس آنلاین؛ این جاده ترانزیتی در جنوب شرق کشور به‌عنوان محور اصلی و محل عبور کالا به شمال شرقی کشور شناخته می‌شود و سالانه نیز تعدادی از اتوبوس‌های زائران حضرت ثامن‌الحجج (ع) از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان از همین مسیر تردد می‌کنند.

متأسفانه فروردین‌ماه امسال با جاری شدن سیلاب افزون برده‌ها کیلومتر از این محور به‌طورکلی تخریب شد تا جائی که امکان تردد تمامی وسائط نقلیه را سلب کرده است.

ازآنجاکه مردمان این مناطق را روستانشینان و کشاورزان تشکیل می‌دهند لذا بازسازی این محور بسیاری مهم و از اولویت‌هایی است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

بسیاری از مردمان این ناحیه که راه ارتباطی آن‌ها مسدود و دچار اختلال شده است بیم آن رادارند که این محور هم چون سایر پروژه‌ها به دست فراموشی سپرده شود   اعتباری برای بهسازی آن تأمین نشود.

شدت تخریب‌ زیاد است

سرپرست اداره نگهداری ابنیه راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمان بابیان اینکه متأسفانه ۲۰ کیلومتر از محور شهداد - نهبندان تخریب‌شده است اظهار می‌کند: متأسفانه سیل افزون بر ۴۵ میلیارد تومان خسارت به این محور وارد کرده است و شدت تخریب‌ها بسیار زیاد است.

علیرضا پورشیخ علی با اشاره به این موضوع که بازسازی و اصلاح محور موجود و یا احداث محور جدید در حال بررسی است یادآور می‌شود: درهرصورت بازگشایی این محور و یا احداث محور جدید نیازمند تأمین اعتبار است.

وی می‌گوید: براثر سیل ۲۵ فروردین‌ماه امسال سه دستگاه پل و دو دستگاه آب‌نما نیز به‌شدت تخریب شدند.

شریان حیاتی

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این جاده یک محور مواصلاتی مهم و شاهرگ حیاتی در اقتصاد منطقه است می‌گوید: باوجود گذشت چندین ماه اما اقدامی برای بازسازی این مسیر نشده است.

 افضلی با اشاره به اینکه در سیل فروردین‌ماه امسال بسیاری از جاده‌های اصلی و فرعی در نقاط کشور آسیب دیدند بیان می‌کند: درحالی‌که جاده‌های تخریبی توسط سیل در کشور بازگشایی‌شده اما در مورد این جاده که نقش به سزایی در اقتصاد شرق کشور و به‌خصوص شهرستان نهبندان دارد هیچ‌گونه اقدامی علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های لازم صورت نگرفته است!

وی اظهار می‌کند: در این راستا نه‌تنها بنده بلکه نماینده مردم کرمان نیز به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادیم .و با مدیران راه و شهرسازی نیز جلسه داشتیم اما هنوز اقدامی انجام نپذیرفته است!

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس بیان می‌کند: عمده مشکل عدم بازگشایی تاکنون در محل رود شور به علت تخریب پل‌های جاده است و برای بازگشایی مسیر سناریوهای متعددی مطرح‌شده ازجمله احداث پل‌های فنی با مطالعات دقیق و یا تغییر مسیر جاده که تمام این موارد نیازمند تأمین اعتبار بالایی است.

گره اقتصاد محلی با جاده

جاده شهداد-نهبندان تا حدی با اقتصاد مردم منطقه و حتی امنیت آن‌ها گره‌خورده که نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا با جدیت بازگشایی و بازسازی این مسیر را دنبال می‌کند.

پور ابراهیمی در این رابطه معتقد است: در خصوص جاده شهداد- نهبندان هم با توجه به گودی مسیر و تجمیع آب‌های کل منطقه و درصد شوری بسیار بالای آب‌ها در این منطقه، لازم است طراحی مسیر جدید شهداد، نهبندان عملیاتی شود.

وی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد این مسیر یا نیاز به هزینه بالای زیرسازی دارد و یا باید جابجا شود که مشکل تردد حل شود.

وی می افزاید: موضوع امنیتی منطقه و همچنین توسعه فعالیت‌های اقتصادی و مراوداتی بین خراسان جنوبی و کرمان از طریق جاده شهداد؛ نهبندان امری کاملاً ضروری است.

برچسب‌ها