دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: از مجموع گزارشات رسیده در خصوص امر به معروف و نهی از منکر دو مورد آن با قدرت دستگاه نظارتی حل و برای یک مورد پرونده تشکیل که در مسیر این پرونده یک مدیر بازداشت شد.

بازداشت آقای مدیر کل به‌دلیل رعایت نکردن قانون امر به‌معروف و نهی از منکر

به‌گزارش قدس آنلاین ، عبدالله ارجاعی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه مشهد که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: شهیدان باهنر و رجایی مصداق امر به معروف و نهی از منکر هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی ضمن اشاره به این موضوع که امر به معروف و نهی از منکر امری فطری است، خاطرنشان کرد: شرف و انسانیت جایگاه بلندی است که انسان را نسبت به جامعه مسؤول می کند.

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام در مثال جالبی جامعه را به کشتی و مردم را به سرنشینان تشبیه می‌کنند، تصریح کرد: چنانچه ابتذال، بی‌حیایی و قانون گریزی فراگیر شوند، تر و خشک  را با هم می‌سوزانند و امر به معروف و نهی از منکر مقوله‌ای عقلی است که ربطی به دین ندارد و در هر مسلکی که باشید بی‌تفاوتی به آن امری ناپسند است.

ارجاعی افزود: نبایدامر به معروف و نهی از منکر را که امری عقلی است به مقوله‌های دینی و سیاسی محدود کنیم، مخالفت با امر به معروف و نهی از منکر مخالفت با عقلانیت است زیرا جامعه پذیری شرط حیات اجتماعی بشر است و لازمه حیات اجتماعی او نظارت همگانی را می‌طلبد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی امر به معروف و نهی از منکر را امری شرعی و دینی دانست و متذکر شد: امر به معروف و نهی از منکر اولین مرتبه و بالاترین سطح دین اسلام و منشاء ذات اقدس الهی است، بعد از آن در مرتبه دوم بزرگ‌ترین فرد پیامبر گرامی اسلام است. 

وی امر به معروف و نهی از منکر را از صفات اختصاصی پیامبر اسلام خواند و  یادآور شد: در روایات و احادیث نکات بسیاری در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر داریم و به همین دلیل این امر در بالاترین جایگاه قرار دارد.

ارجاعی ادامه داد: بنا به فرمایش حضرت علی(ع)، خوبی‌ها و حتی جهاد در راه خدا در یک کفه ترازو قرار می‌گیرد و طرف دیگر تراز جایگاه امر به معروف و نهی از منکر است که به دلیل وزن بسیار سنگین آن نمی‌توان آن را محاسبه کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: به دلیل وسعت امر به معروف و نهی از منکر به سختی می‌شود چیزی را پیدا کرد که جزو آن قرار نگیرد و نباید امر به معروف را کوچک کنیم، زیرا اولویت اصلی ما است به همین علت در خراسان رضوی هزار معروف و منکر را شناسایی کرده‌ایم.

وی مبارزه با فساد اقتصادی را از مهم‌ترین منکرات جامعه دانست و بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر حق تمام مردم است و طبق قانون اساسی مردم می‌توانند دولت و حاکمیت را امر به معروف و نهی از منکر کنند و هیچ کسی نمی‌تواند مانع اجرای امر به معروف و نهی از منکر شده و اجازه نخواهیم داد هیچ مانعی در برابراقدام قانونی امر به معروف و نهی منکر قد علم کند.

ارجاعی با اشاره به ماده هشت قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر، ابراز کرد: این قانون را باید بالای درب سازمان ملل نوشت، امر به معروف ناظر بر رفتار علنی و جان مردم است، اما نباید فراموش شود حریم خصوصی افراد قابل احترام است و هیچ کس نمی‌تواند به بهانه امر به معروف به مردم هتک حیثیت کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یاد گرفتنی است، در خراسان رضوی اولین مرکز آموزش‌های تخصصی کشور با هیئت علمی‌های مجرب تشکیل و سامانه‌ای در جهت آموزش همگانی ایجاد شده است و 12 هزار نفر در سال گذشته و 5 هزار نفر در ابتدای سال جاری آموزش دیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دیگر در این حوزه پژوهش است، خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته بیش از 10جلد کتاب در خراسان رضوی به چاپ رسیده است  که تنها منبع آموزشی در زمینه‌های تخصصی- علمی است و در همایش علمی- تخصصی ما شاهد دریافت 400مقاله در خصوص آسیب شناسی قانون امر به معروف و نهی از منکر بوده‌ایم.

ارجاعی افزود: وظیفه بعدی تعیین الگوهای رفتاری است، زیرا تعیین این الگوهای رفتاری بسیار مهم است و چنانچه برای کودکان خود الگو مناسبی ارائه ندهیم خودشان الگو می‌سازنند. بنده از مدیران خواهش می‌کنم امضاها را خرج کنند و الگوهای درستی را به جامعه معرفی کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر متذکر شد: وقتی می‌گوییم بهترین زن استان کیست، چه اشکالی دارد بهترین‌ الگوها را در رسانه‌ها معرفی کنیم، چرا انواع و اقسام دخترها را نشان می‌دهیم، اما دختر محجبه‌ای که استاد دانشگاه است را نشان نمی‌دهیم، چه اشکالی دارد مردم بدانند در هر رده‌ای چه کسی بهترین است.

وی تصریح کرد: خارجی‌ها برای کوچک‌ترین مسائل الگو دارند، چرا ما نباید الگوی درستی داشته باشیم در حالی که 3300 نفر را به عنوان الگو معرفی کرده‌ایم، اما متاسفانه رسانه‌های ما سکوت کرده‌اند.

ارجاعی وظیفه بعدی را نظارت بر دستگاه‌های نظارتی دانست و بیان کرد: 200 گزارش به ما رسیده است که بیش از 166 مورد آن با تماس تلفنی، 34 مورد کتبی حل و فصل شده است، پنج مورد را به دستگاه‌های نظارتی محول کرده‌ایم و 2 مورد آن با قدرت دستگاه نظارتی حل شد که یک مورد آن باعث تشکیل پرونده شد که در مسیر این پرونده یک مدیر بازداشت شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اضافه کرد: باید به ریشه‌یابی علل منکر بپزدازیم تاکنون 15 اولویت استان را مشخص کرده‌ایم تا این مشکل‌ها را ریشه‌ای حل کنیم، خوشبختانه  6 وکیل و 23 شعبه قضایی در استان از ما حمایت می‌کنند.

وی وظیفه دیگر را سازماندهی مردم در قالب گروه‌های تذکر زبانی خواند و گفت: گروه‌های تذکر زبانی را با نام«طلایه داران معروف» ایجاد کرده‌ایم، در استان ما باید 42 هزار طلایه دار امر به معروف داشته باشیم و امروز بعد از دوسال 9 هزار و 846 طلایه دار داریم که به 780 هزار تذکر لسانی داده شده است و در این راستا یک پرونده قضایی هم تشکیل نشده و این امر بدون هزینه بوده است.

ارجاعی افزود: به 1میلیون و 392 هزار نفر از ابتدای امسال تذکر داده شده است که یک پرونده قضایی در این راستا تشکیل نشده، زیرا جامعه ما دین پذیرو مستلزم این است که درست به مردم تذکر بدهیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: راه اندازی و ایجاد تشکل‌های مردمی از وظایف دیگر ما است و در حال حاضر 21 تشکل در استان در حال فعالیت هستند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها