حدود ۱۰۰ نفر از خوشنویسان و هنرمندان خراسان رضوی روز جمعه و در آخرین روز از هفته دولت در اقدامی نمادین با حضور در شرکت آب و فاضلاب مشهد و شرکت در برنامه "مشق آب" اقدام به خلق آثار هنری با مضامین مرتبط با آب و مدیریت مصرف آن کردند.

مشق آب توسط خوشنویسان خراسان رضوی نگاشته شد

به گزارش قدس آنلاین در این اقدام آثار خوشنویسی با جملات مرتبط با اهمیت آب و مدیریت مصرف آن توسط خوشنویسان تولید شد که این آثار در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در جریان بازدید از این برنامه گفت: سایه خشکسالی سال هاست که بر سر خراسان رضوی و مشهد سایه افکنده و وضعیت منابع آب زیرزمینی را با تنش و چالش جدی مواجه ساخته است.
حسین اسماعیلیان افزود: برای مقابله با مشکل کم آبی در سال های گذشته برنامه های مختلفی نظیر سند تدبیر آب تدوین شد اما همچنان چالش برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی ادامه دارد و بارش های یک ساله نیز تاثیری بر سفره های آب زیرزمینی ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به نقش تاثیرگذار فرهنگ سازی در کاهش مصرف و مدیریت مصرف آب، اواخر پارسال طرح "مشهد شهر حساس به آب" توسط مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو ابلاغ شد و امسال نیز سند "همیاران آب" توسط استانداری خراسان رضوی، دانشگاه فردوسی مشهد و دستگاه های مرتبط تدوین و رونمایی شد که در این سند وظایف دستگاه های دخیل در مدیریت آب استان مشخص شده و مقرر شده طرح مشهد شهر حساس به آب به عنوان پیوست فرهنگی این سند، عملیاتی شود.
اسماعیلیان با بیان اینکه ۵۵ درصد نیاز آب کلانشهر مشهد از سدهای ارداک، دوستی، طرق و کارده و مابقی از ۴۵۰ حلقه چاه، دو  رشته قنات و یک دهنه چشمه تامین می شود گفت: بر اساس شرایط گذشته و طبق پیش بینی ها کلانشهر مشهد امسال با ۴۵ درصد کمبود آب رو به رو بود لذا پروژه های اضطراری برای تامین نیاز آب این کلانشهر طراحی و در دستور اجرا قرار گرفت.
وی افزود: با بارش های بهاری سدهای استان آبگیری شد به طوری که هم اینک ۵۷ درصد از ظرفیت سد دوستی، ۶۶ درصد از ظرفیت سد طرق، ۸۶ درصد سد ارداک و ۳۴ درصد از ظرفیت سد کارده آبگیری شده است.
افتتاح و کلنگ زنی ۱۱ طرح در هفته دولت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در ادامه از افتتاح هفت طرح  آب و فاضلاب و آغاز عملیات اجرایی چهار طرح در هفته دولت با اعتباری بالغ بر هزار و ۳۷۹ میلیارد ریال خبر داد و افزود: با بهره برداری از این طرح ها بخش اعظمی از مشکلات تامین آب و جمع آوری فاضلاب شهر مشهد مرتفع می شود.
اسماعیلیان اضافه کرد: دربخش فاضلاب اقدامات بسیار مهمی صورت گرفته که بهره برداری از قطعه اول خط انتقال فاضلاب شهرک شهید رجایی، اجرای کلکتور فاضلاب شهرک های نوید، کشاورز، حجت و شافعی در حاشیه شهر از آن جمله است.

وی افزود: برای اجرای طرح های مذکور تاکنون ۲۶۶ میلیارد ریال اعتبار منظور شده و عملیات اجرایی سه طرح فاضلاب نیز با اعتباری بالغ بر ۲۶۷ میلیارد ریال در مناطق محروم و حاشیه ای شهر مشهد شامل شهرک های قدس، آزادگان جنوبی، بابا نظر، مفتح شرقی، مهرآباد، کارگر و همچنین خط انتقال فاضلاب شهید رجایی قطعه سوم در هفته دولت آغاز شد.
اسماعیلیان در خصوص طرح های بخش آب نیز گفت:  ۱۸ حلقه چاه آب شرب، ۲۴.۵ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه و خطوط انتقال آب و همچنین مخزن ذخیره آب شرب از جمله طرح هایی است که با اعتبار بالغ بر ۶۹۵ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: عملیات اجرای خط انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و جاده دسترسی طرح انتقال آب سد دوستی از تصفیه خانه طرق تا سد طرق با اعتباری بالغ بر ۱۵۱ میلیارد ریال هم در هفته دولت امسال آغاز شد.
۱۰۰ درصد جمعیت سه و نیم میلیون نفری مشهد زیرپوشش شبکه آب رسانی و ۷۰ درصد زیر پوشش خدمات شبکه جمع آوری فاضلاب هستند.

منبع : ایرنا

برچسب‌ها