سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که به مرکزیت اصفهان در ۳۴ شهر کشور و ۱۴۳ مکان محروم و شهرهای سیل‌زده و مرزی به اجرا درآمد در مشهد به کار خود پایان داد.

 منطقه پرواز ممنوع، تورنادو و این بیست و سه نفر

در این جشنواره که از ۳۱ مرداد تا ۴ شهریور با نمایش هشت فیلم در مجتمع سینمایی سیمرغ مشهد به اکران درآمد فیلم‌های «باغ جادویی» به کارگردانی «آنتوان کرینگز و آنودبورن» از کشور فرانسه، «پویانمایی بنیامین» ساخته محسن عنایتی نوش‌آبادی، «جزیره گنج» کار حمیدرضا نوافی، پویانمایی «جوانمردان» به کارگردانی علی احمدی، «این بیست و سه نفر» ساخته مهدی جعفری، «اینجا خانه من است» کار خیرالله تقیانی، «منطقه پرواز ممنوع» ساخته امیر داساگر از ایران به نمایش درآمد و در روز پایانی نیز فیلم‌های «غرغرو وارد می‌شود» به کارگردانی «آندرس کونوریه» از کشور مکزیک و «تورنادو» ساخته سیدجواد هاشمی پایان‌بخش اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره در مشهد بود.

  «دیوار» اولین فیلم بلند با موضوع نوجوان

شهاب ملت‌خواه، فیلمساز مشهدی هم که در سال ۱۳۶۰ نخستین فیلم بلند با موضوع کودک و نوجوان را در مشهد تولید کرده است در گفت‌وگو با قدس گفت: فیلم داستانی «دیوار» اولین فیلم بلند با موضوعیت نوجوانان است که پس از انقلاب اسلامی به تهیه‌کنندگی بنیاد مستضعفان خراسان بزرگ در مشهد جلو دوربین رفت. وی که کارگردانی این فیلم را در مشهد برعهده داشته است، اظهار داشت: فیلم «دیوار» نقطه شروعی برای ساخت فیلم کودک و نوجوان به شمار می‌آید که به طریقه ۱۶ میلیمتری توسط سیدمحمد قاضی فیلمبرداری شد و سیدمجید علوی در آن بازی داشت و در سال ۶۱ از شبکه سراسری سیما به نمایش درآمد.

 شور و نشاط با جشنواره فیلم کودک

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان که در پردیس سینمایی سیمرغ مشهد برگزار شد، گفت: امسال برگزاری جشنواره به مدت یک هفته در سراسر کشور شرایط ویژه‌ای برای کودکان فراهم ساخت و فضای شور و نشاط با نمایش فیلم‌های برگزیده به چشم آمد و ما با شعار سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان «رؤیای کودکان سیل‌ زده را بسازیم» با اکران گزیده‌ای از فیلم‌های جشنواره در مناطق سیل‌زده و محروم کشور رکورد جدیدی از این رویداد بین‌المللی را در کشور به ثبت رساندیم.

وی با بیان اینکه چهار کارگاه آموزشی ویژه سینمای کودک و نوجوان بررسی و تحلیل فیلم ها را انجام داده‌اند، گفت: در بخش بین‌الملل سه تفاهم‌نامه بین سه جشنواره مهم آسیایی حوزه فیلم کودک و نوجوان ایران، روسیه و کره جنوبی امضا شد که می‌تواند زمینه‌ تقویت و تولید فیلم‌های مشترک و ایده‌های جوانان ایرانی را با سوژه‌های ناب فراهم ساخته و آن را به نمایش درآورد.

 سکوتی که شکسته شد

سیدجواد هاشمی کارگردان فیلم تورنادو هم در این مراسم گفت: ۱۶ سال بود که سینمای کودک و نوجوان در سکوت فرو رفته و تنها خاطره‌ای از آن باقی مانده بود و امسال با برگزاری جشنواره در بسیاری از شهرهای ایران این سکوت شکسته شد و دوباره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به روزهای اوج خود بازگشت.

وی افزود: از فیلم «پیشانی سفید» استقبال شد و پرفروش‌ترین فیلم پاییز ۹۱ شد و حال که «تورنادو» را ساخته‌ام این فیلم با چاشنی بزرگسالان همراه شد و در حال حاضر هم فیلم «شهر رؤیاها» را در حوزه کودکان در دست ساخت دارم. گفتنی است ۲۰ نفر از پیشکسوتان و کارشناسان سینمای کودک و نوجوان از خراسان رضوی داوری فیلم‌های اکران شده این جشنواره در مشهد را عهده‌دار بوده‌اند که سه فیلم «این بیست و سه نفر»، «منطقه پرواز ممنوع» و «تورنادو» رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند. در این مراسم از تنی چند از دست‌اندرکاران جشنواره در مشهد قدردانی و لوح یاد بود جشنواره به آن‌ها اهدا شد. گفتنی است میهمانان ویژه این مراسم «علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، «سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد» معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی کشور، «عبدالله علیمراد» کارگردان و انیماتور، «پوران درخشنده» کارگردان سینما و «سیدجواد هاشمی» بازیگر و کارگردان بودند.

۱۵ نفر از کودکان و نوجوانان مشهدی که در زمینه فیلم‌سازی و بازیگری در خراسان رضوی فعالیت دارند فیلم‌های اکران شده این جشنواره را در مشهد داوری کردند که از دیدگاه آنان سه فیلم  «بیست و سه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری، «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داساگر و «تورنادو» به کارگردانی سید جواد هاشمی رتبه‌های اول تا سوم را بدست آوردند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها