برای اولین بار از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید، آمریکایی‌های بیشتری بر این باورند که شرایط اقتصادی این کشور به‌جای آنکه بهتر شود، بدتر شده است.

آمریکایی‌های از شرایط اقتصادی ناراضی هستند/ ۳۴ درصد از رای دهندگان: ترامپ عامل شرایط بد اقتصادی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، تازه ترین نظرسنجی انجمن ملی اقتصاددانان آمریکا در حوزه تجارت منتشر شد.نتایج این نظرسنجی نشان می دهد اقتصاد ایالات متحده پس از یک دوره رونق طولانی، در یک یا دو سال آینده دچار رکود خواهد شد. این موضوع، حداقل نظر اکثریت اقتصاددانان وابسته به این انجمن ملی است. ۷۲ در صد اقتصاد دانان مورد نظرسنجی قرار گرفته، پیش بینی می‌کنند بزرگترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ و یا ۲۰۲١ وارد رکود خواهد شد.

از مجموع  ۲۲۶ اقتصاددان که توسط انجمن ملی اقتصاددانان تجارت مورد نظر سنجی قرار گرفته اند،  ۳۸ درصد رکود اقتصادی در آمریکا را برای سال ۲۰۲۰ و ۳۴ درصد ورود بزرگترین اقتصاد جهان به  دوران رکود را در سال ۲۰۲١ پیش بینی می کنند. ١۴ در صد از اقتصاد دانان بروز رکود اقتصادی در آمریکا را برای بعد از سال ۲۰۲١ پیش بینی کرده اند.پیش بینی اقتصاد دانان انجمن ملی اقتصاددانان تجارت آمریکا در گرایش اقتصاد آمریکا به سوی رکود، در حالی است که در نخستین نگاه، اقتصاد این کشور هنوز از پویایی خاصی برخوردار است. به لطف ایجاد مشاغل زیاد، نرخ بیکاری بسیار پائین، افزایش نسبی دستمزدها ، تورم پایین، روحیه مردم این کشور هنوز بالا بوده  و مردم آمریکا به رغم کاهش روند تولید صنعتی و ادامه تنش های تجاری با چین، پویایی بخش مصرفی در اقتصاد این کشور را به نمایش گذاشته اند. مصرف کالاها و مواد غذایی در ماه ژوئیه رکورد جدیدی را ثبت کرده و مصرف کنندگان آمریکایی در این ماه ۷‚۰ درصد بیش از آنچه تحلیگران انتظار داشتند، مصرف کرده‌اند.

بدون هیچ تردیدی در حال حاضر تداوم تقاضای مصرفی مردم آمریکا بزرگ‌ترین موتور محرکه رشد اقتصادی در این کشور است. تقاضای مصرفی مردم ۷۵ درصد رشد اقتصادی آمریکا را در شرایط کنونی تأمین می کند. رشد  ناخالص اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال ۲۰١۹ در مقیاس سالانه به  ١‚۲ درصد رسیده است. روند این رشد در سه ماهه سوم کمی آهسته تر خواهد شد و بانک منطقه‌ای آتلانتا، پیش بینی می کند که این رشد در سه ماهه سوم سال جاری، در حدود ۹‚١ درصد در مقیاس سالانه  خواهد بود.

«گرگوری داکو»، Gregory Daco) ) اقتصاددان ارشد "آکسفورد اقتصاد" برای آمریکا می گوید: ما فکر می‌کنیم که اعتماد به نفس مصرف کنندگان آمریکایی، ایجاد مشاغل جدید، افزایش دستمزدها و تورم ضعیف موجب می شود که بخش مصرف در آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری  کماکان پویا باشد.این داده ها در کوتاه مدت مانع از کاهش شدید رشد اقتصادی در آمریکا خواهند شد."

«هروه گولت کِر»، (HERVE GOULLETQHER)  مدیر استراتژی بانک پسی فرانسه در باره توجیه ادامه حمایت بخش مصرف در چهارچوب تحیلیل سیکل اقتصادی در آمریکا می گوید: "آنچه قابل توجه است در چهارچوب تحلیل کلاسیک یک "سیکل اقتصادی" هنگامیکه در اقتصادی نرخ تورم مهار شده و تحت کنترل است و شما یک سیاست پولیِ انبساطیِ منسجم و سازگار دارید، مدت زمان متعارف"سیکل اقتصادی" می تواند افزایش یابد واین موضوع به شما اجازه می دهد که فرا رسیدن رکود را به تأخیر بیاندازید.

پرسش اینست که مصرف کنندگان آمریکایی تا چه هنگامی می توانند به عنوان موتور محرکه، اقتصاد آمریکا را که در بخش تولیدات صنعتی دچار کندی شدید روند رشد شده، حمایت کنندبخش تولیدات صنعتی آمریکا در ماه ژوئیه برای دومین بار ظرف چهار ماهه گذشته یک رشد منفی ۲‚۰ درصدی را تجربه کرد است. در همین حال کل تولیدات کارخانه ای آمریکا در ماه ژوئیه یک رشد منفی ۴‚۰ در صدی داشته است .

«فرانسواز رونار»، (Françoise RENARD) مسئول انستیتو فرانسوی مطالعات اقتصاد چین در باره روند کاهشی در صنایع آمریکا می گوید: "هدف دونالد ترامپ برای بازگشت صنایع آمریکا از چین به خاک آمریکا، تا کنون نتایج مورد انتظار را نداشته است. برای بسیاری از شرکت های آمریکایی، قیمت تمام شده تولید در آمریکا بسیار بالا تر از چین است. در نتیجه این سیاست، بعضی از شرکت های آمریکایی به خاطر تهدید ترامپ از چین خارج می شوند، ولی به آمریکا بر نمی گردند و در کشورهای دیگر آسیایی، مانند ویتنام مستقر می شوند.این سیاست موجب می شود که هزینه های اضافی بر اقتصاد آمریکا تحمیل شود. از جمله این هزینه ها می توان به افزایش قیمت ها اشاره کرد. در این رابطه باید گفت که کالاهایی که مشمول افزایش تعرفه ورود به آمریکا شده اند، کالاهای مصرفی متداول و اساسی مردم، مانند لوزام برقی خانگی و تولیدات غذایی هستند. کالاهایی که به آنها اصطلاحاً کالاهای مصرف انبوه اتلاق می شود.در همین حال، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد تحولات اخیر به نحوی بوده که شرکت های آمریکایی بتوانند در جهت تأمین نیاز این کالاها جایگزین شوند.

بخش صنایع که برای دونالد ترامپ از اهمیت بسیار بالایی برخورد است، در آستانه رکود قرار گرفته است. کاهش روند تولیدات صنعتی آمریکا  وقتی با رویدادهای دیگری همراه می شود، نگرانی ها را در باره حرکت اقتصاد آمریکا به سمت رکود افزایش می دهد . منحنی بازده اوراق خزانه در آمریکا وارونه شد؛ یعنی نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله به پایین‌تر از نرخ بازده اوراق دو ساله رسید و این به معنای تقاضای بالاتر برای گروه اول اوراق و وحشت سرمایه‌گذاران درباره آینده است. در رکودهای قبل، اغلب اوقات قبل از بروز رکود چنین تغییری در نرخ‌ها مشاهده شده است.

در نتیجه این تحول، بازارهای مالی هفته گذشته دچار شوک شدند و سرمایه‌گذاران به فروش سهام و انواع مواد اقدام کردند. از مدت‌ها پیش نهادهای بین‌المللی نسبت به تبعات غیرقابل کنترل تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا هشدار می‌دادند، اما ترامپ به هر دلیل توجهی به این هشدارها نمی‌کرد. اکنون به‌نظر می‌رسد او از تصمیم‌هایی که در ماه‌های اخیر گرفته متاسف است، اما این تاسف فایده‌ای ندارد. در اکثر اقتصادهای بزرگ وضعیت شاخص‌های اقتصادی نگران‌کننده شده و کارشناسان معتقدند این شرایط برای مدتی بدتر خواهد شد. به باور آنها به تعویق افتادن اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی چین به آمریکا از سپتامبر به دسامبر، چیزی را تغییر نمی‌دهد و اقتصاد دو کشور مدت‌هاست تحت‌تاثیر تعرفه‌های کنونی قرار داشته است. نکته مهم‌تر این است که ابهام درباره آینده از حجم سرمایه‌گذاری‌ها کاسته و تجارت جهانی را کم کرده است.

این بدان معناست که ترامپ برای مدتی دیگر باید شاهد ضعف در شاخص‌های اقتصاد آمریکا باشد و اگر مذاکرات تجاری به نتیجه نرسد، شرایط بدتر خواهد شد.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر از تبعات منفی افزایش قدرت دلار بر اقتصاد ابراز تاسف کرد.او همچنین دموکرات‌ها را متهم کرد که سعی دارند به خاطر مقاصد سیاسی وضع اقتصادی آمریکا را خراب نشان دهند. این پیام ساعتی پس از آن منتشر شد که آقای ترامپ گزارش های منتشر شده درباره حرکت اقتصاد آمریکا به سمت رکود را رد کرده بود.به گفته آقای ترامپ اقتصاد آمریکا در وضع بسیار خوبی است.دونالد ترامپ گفت: "فکر نمی کنم که دچار رکود شده باشیم... وضعمان بسیار خوب است و خریداران ثروتمند هستند. من یک کاهش مالیاتی بزرگ را اجرا کردم و جیب خریداران پرپول است.

دونالد ترامپ چند روز پیش طی سخنانی گفت که فکر می کند، دوران رشد و ثروت آمریکایی ها بسیار طولانی باشد:"فکر می کنم ما یک دوره طولانی رشد ثروت را خواهیم داشت. می دانید  که کشورهای دیگر جهان به ویژه چین دچار مشکل هستند. فکر نمی کنم اقدامات تلافی‌جویانه ای علیه ما رخ دهد. زیرا اگر چنین شود، من می توانم ضربات سخت تری وارد آورم."من فکر می کنم  هر اندازه که جنگ تجاری بین چین و آمریکا طولانی تر شود ، چین ضعیف تر شده و ما قدرتمندتر می شویم. إحساس من اینست که  این موضوع به سرعت حل و فصل خواهد شد. در اثر جنگ تجاری تا کنون میلیون ها شغل در اقتصاد چین  از بین رفته است. هزاران کارخانه در حال تعطیل شدن هستند. این موضوع به ما این پیام  را می  دهد که  مذاکرات ما با چین می تواند به خوبی پیش رود. آنها واقعاً بدنبال توافق با ما هستند. خواهیم دید که چه خواهد شد."

 اما بسیاری از کارشناسان خوش بینی های آقای ترامپ را ندارند.در این باره، «برتی نوکی» (BERTILLE KNUCKEY ) مسئول بخش تحقیقات ESG در فرانسه می گوید:"پرسش اینست که آیا رشد اقتصادی در آمریکا تداوم خواهد داشت؟ من فکر می کنم تحولات ژئو پلتیک بر روند رشد اقتصادی آینده آمریکا و ثبات آن تأثیر خواهد گذاشت. در همین حال، عمیق تر شدن جنگ تجاری بین آمریکا و چین  میتواند در یک برهه زمانی، موجب کاهش روند رشد اقتصادی در آمریکا شود؛ اقتصاد آمریکا به رغم شکوفایی کنونی بخش مصرف دچار ضعف های بنیادی شده است. در عینحال، جنگ تجاری میان آمریکا و چین، انتشار آمار نگران کننده از وضع اقتصادی آلمان و نگرانی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله عواملی هستند که منجر به بروز بی اطمینانی به وضعیت بازارهای جهانی و از جمله بازارهای آمریکا شده اند. افزون بر این، وضع بازارهای اوراق بهادار در آمریکا به گونه‌ای است که نگرانی درباره احتمال بروز رکود را افزایش داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها