از سال۹۵ تا کنون پنج میلیارد تومان خدمات تأمین و پیوند پوست به صورت رایگان برای مراجعان به بخش سوختگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ پیشرو در تهیه و پیوند پوست

به گزارش قدس آنلاین، مسوول بانک پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:بانک پوست با همت تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال۹۵ ایجاد شد و پیشرو در کشور بود و حتی دانشگاه تهران نیز پس از مشهد، اقدام به تأسیس این بانک کرده است.

دکتر محمد وجدانی افزود: تهیه پوست برای بیمارانی که دچار سوختگی می‌شوند یا به دلایل دیگری بخشی از پوست خود را از دست می‌دهند، از بیماران مرگ مغزی که اهدا کننده‌ی پوست هستند تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ظرفیت نگهداری از پوست را تا مدت هفت سال داراست گفت: البته در حال حاضر، اهدای پوست چندان زیاد نیست و به همین جهت، معمولا پوست‌های اهدا شده در فاصله‌ یکی دو روز به مصرف می‌رسد.

دکتر وجدانی با اشاره به اینکه خرید یک قطعه پوست از بانک‌های خارجی بین ۵تا۱۰ میلیون تومان هزینه برای بیماران دارد گفت: خوشبختانه با اهدای پوست از افراد مرگ مغزی، مشکل پیوند پوست بسیاری از بیماران سوختگی مرتفع و پوستی که به آنها پیوند زده می‌شود، زمینه را برای سالم‌سازی و ترمیم پوست بدن خود بیمار فراهم می‌سازد.

وی همچنین از فرآوری دیگر فرآورده‌های انسانی در این مجموعه خبر داد و گفت: در آینده‌ نزدیک، قادر خواهیم شد عضله، تاندون و عصب را نیز فرآوری و برای نجات جان بیماران مورد استفاده قرار دهیم.

مسوول بانک پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار تجربیات ما در این حوزه شده اند تا آنها نیز بانک پوست تأسیس کنند، چون پروتکل‌های نگهداری و فرآوری را هیچ منبعی در اختیار ما نگذاشت و ما با تجربه و اندیشه علمی، این کار را آموختیم و اکنون قادر به فرآوری کامل این فرآورده‌های انسانی برای نجات جان بیماران شده‌ایم که افتخاری بزرگ برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص هزینه‌های راه‌اندازی این بانک گفت: این بانک با همت خیّرین و با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هزینه‌ای حدود پنج میلیارد ریال در سال۹۵ ساخته شده و ۶۰مترمربع مساحت دارد.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها