«گری سیک» استاد دانشگاه کلمبیا و از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا در مطلبی به واکاوی عامل مشکلات در خاورمیانه پرداخته است.

گری‌سیک: محاصره ایران شکست خورده و به زودی پایان می‌یابد

قدس آنلاین: «گری سیک» (Gary Sick) استاد دانشگاه کلمبیا و از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا در دولتهای جرالد فورد، جیمی کارتر و رونالد ریگان و همچنین مشاور عالی کاخ سفید در امور ایران در زمان انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در مطلبی که بر روی تارنمای «لوبلاگ» آمریکا منتشر شد، به بررسی موردی چند نمونه در منطقه خاورمیانه پرداخته تا از این طریق بتواند قاعده قدیمی «قدرت حق می آورد» را مورد واکاوی دقیق خود قرار دهد و آن را تفکر عامل مشکلات در منطقه به اثبات برساند.

وی نوشت:

۱- خاورمیانه به دوران توحش اولیه بازگشته است. کشورهای منطقه از دیرباز برای پیشگیری از برخی مخالفت ها و اعتراضات با شهروندان خود ستمگری و بیرحمی های نه چندان مهم و جدی داشته اند؛ اما پس از بهار عربی، جنگ های داخلی خشونت‌بار و ستیز میان کشورها سطح جدیدی از شرارت ها را ایجاد کرده اند که یادآور قرون وسطی است.

۲- علیرغم عبارت های متمدنانه ای مانند روابط بین المللی مدرن، قاعده قدیمی «قدرت حق می آورد» اکنون در تعاملات بین کشورها بسیار زنده و محسوس است. واژه «محاصره» که یادآور جنگ های قرون وسطی است اکنون به شکلی تمام عیار علیه حداقل ۳ کشور خاورمیانه اجرا می شود: یمن، قطر، ایران. 

۳- یمن: عربستان سعودی در جنگ علیه یمن از نیروی هوایی دارای فناوری برتر سعودی و همچنین ائتلافی از نیروها استفاده کرد. خلبانان سعودی از آغاز هرچیزی- مانند کارخانجات، مزارع و دامداری ها- را هدف حملات هوایی قرار دادند؛ به جز اهداف نظامی! این حملات همراه با مسدود کردن بنادر یمن به توقف واردات گندم و مواد غذایی و در نتیجه بروز قحطی در این کشور انجامید. از زبان خنثی و محتاط دیپلماسی که بگذریم، این همان محاصره است.

۴- قطر: ۲ سال بعد رهبران عربستان و امارات متحده عربی به عنوان قدرتمندترین شخصیت های سیاسی این دو کشور با پیوستن به ترامپ، قطر را بایکوت کردند. پروازها به قطر و از آن محدود شد؛ واردات و صادرات کالا از مرزهای زمینی و انتقال کالا از بنادر استان های تحت محاصره نیز ممنوع شد. با توجه به منابع کلان مالی قطر به نظر می رسد این کشور بحران موجود را تاب آورده؛ اما به هر حال محاصره ادامه دارد.

۵- ایران: دولت ترامپ با خروج از برجام و اعمال شدیدترین تحریم ها علیه ایران از جمله ممنوعیت کامل تجارت نفت این کشور و مُجرم نامیدن بخش بزرگی از دولت و اقتصاد آن، اعلام کرده است که هدف از محاصره این عضو سازمان ملل کشاندن ایران به میز گفتگوهاست. اما دستیاران ترامپ به وضوح هدف از این تحریم ها را برکناری حکومت مذهبی ایران اعلام کرده اند. اگرچه اقتصاد ایران آسیب دیده است؛ اما به نظر نمی رسد کمترین خطری متوجه دولت ایران باشد. اعتراضات تا حد زیادی متوقف شده و تهدید خارجی باعث اتحاد و گردهم آمدن مردم زیر پرچم کشورشان شده است.

۶- هیچ یک از ۳ محاصره خاورمیانه اهداف اولیه را محقق نمی کند و امکان پایان سریع تمام آنها وجود دارد؛ اما اربابان محاصره نمی خواهند هیچ اشتباهی را بپذیرند و باور دارند که هر نشانه ای از ضعف می تواند «قدرت» آنها را زیر سوال ببرد. بنابراین هر ۳ محاصره ادامه خواهد یافت و سیاستگذاران و جنگجویان در موضع راحت خود به محاسباتشان ادامه داده و ثابت قدم باقی خواهند ماند. در حالی که درست مانند قرون وسطی، این مردم گرفتار بین قدرت و حق هستند که باید بهای محاصره را بپردازند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها