معاون درمان وزارت بهداشت از افزایش ۳۷ درصدی پیوند عضو در کشور خبر داد و گفت: با این وجود هنوز با شاخص‌های جهانی فاصله زیادی داریم.

اضافه شدن ۶ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان سال

قدس آنلاین:قاسم جان بابایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار می‌شد با اعلام این خبر در پاسخ به خبرنگار قدس آنلاین درباره آمار عضوهای اهدا شده در سال جاری افزود: طبق‌ شاخص جهانی پی. ام. پی- اهدا بر اساس هر میلیون نفر جمعیت- اهدای عضو در ایران طی ۴ ماهه نخست امسال به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته‌ایم.

وی آمار اهدای عضو در سال‌های ۹۷- ۹۶‌ را ۹۳۰ مورد عنوان کرد و گفت: طبق این آمار که‌ بهترین آمار اهدای عضو در کشور طی ۱۹ سال گذشته‌ بوده شاخص پی. ام. پی در ایران‌  ۵/۱۱‌ است که تا رسیدن به عدد به عنوان عدد مطلوب فاصله زیادی داریم.

 به گفته وی وضعیت اهدای عضو در برخی استان‌ها مثل یزد خیلی خوب است و تلاش برای بهبود اهدای عضو در استان‌های دیگر ادامه دارد.

وی‌ با اشاره به ابلاغ دستورالعمل جدید اهدای عضو به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: افراد زنده هم می‌توانند کلیه و بخشی از کبد را اهدا کنند. 

وی همچنین از ساماندهی فرآیند اهدای عضو افراد زنده خبر داد و اضافه کرد: افراد اهد کننده از طریق سامانه الکترونیکی ثبت نام می‌کنند و واسطه‌ها دیگر نقش نخواهند داشت و جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سند درمان در سال ۹۷ تدوین و امسال بازنگری و ابلاغ شد و برای اولین بار سطح بندی خدمت برای تمام بیماری‌ها انجام شد و هر بیمارستان متناسب با بیماران و امکانات خود سطح بندی می‌شود.

جان بابایی به کمبود تخت بیمارستانی در برخی مناطق و وجود تخت اضافه در برخی نقاط دیگر اشاره کرد و افزود:‌ تجهیز بیمارستان‌های مناطق محروم کشور جزو سیاست‌های اصلی وزارت بهداشت‌ در این حوزه است. در واقع در تلاش هستیم تا بی‌عدالتی در زمینه تخت جبران شود بر این اساس‌ تا آخر سال، ۶ هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی اضافه می‌شود

به گفته وی‌ سه پروژه بیمارستانی در سیستان و بلوچستان، ۱۰۰‌ کلینیک سرپایی و همچنین‌ ۱۰۰‌ اورژانس بیمارستانی‌ نیز تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد

وی از کاهش فرانشیز و تسهیل زایمان طبیعی در سال جاری خبر داد و گفت: در حوزه بیماران خاص، فرایند تشخیص بیماری در داخل کشور تسهیل شد و این اقدام صرفه جویی ارزی به همراه داشت.

وی افزود: ۶۰۰ خدمت پرهزینه را امسال به بیمه‌ها ابلاغ کردیم که ۳۰ داروی گران قیمت را شامل می‌شود.

جان بابایی همچنین از تشدید نظارت بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سال جاری خبر داد و افزود:‌ در حوزه نظارت، بازدید سرزده توسط رؤسای دانشگاه‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود و در سامانه مربوطه بارگزاری و ارزیابی می‌شود تا اصلاح شود.

 وی در همین زمینه به قدس گفت: در ۴ ماهه نخست امسال به ۹۰۰ بیمارستان‌ تذکراتی داده شد. ضمن این‌ که هر هفته یکی از دانشگاه‌ها به معاونت درمان فراخوانده می‌شوند و در باره‌ بازدیدهای که انجام می‌شود پاسخگو هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت از کاهش اعتبار بیمارستان‌هایی که ایمنی بیمار را به عنوان یک معیار ارزیابی مهم در نظر نگیرند خبر داد و افزود:۹ بیمارستان کاهش سطح اعتبار داشته اند.

معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص داروهای تک نسخه‌ای نیز گفت: زیرساخت‌های الکترونیک لازم برای ثبت اطلاعات بیماران، پزشکان و داروخانه‌ها فراهم می‌شود تا جلوی سوءاستفاده‌ها در این حوزه گرفته شود. طبق قانون هر داروی خارجی باید از لحاظ هزینه اثربخشی بررسی شود بعد برای بیماران تجویز شود البته در مورد داروهای نجات بخش امساک نمی‌کنیم. 

جان بابایی در خصوص مشکلات اورژانس بیمارستان‌ها نیز توضیح داد: بیشترین مشکل در حوزه اورژانس، تعیین تکلیف بیمار است تا به بخش تحویل شود. معاونت درمان در این حوزه با افرادی که کوتاهی کرده اند برخورد کرده است.

وی در خصوص تأمین داروهای مورد نیاز بیماران ام اس نیز گفت: داروی این بیماران در داخل کشور تولید می‌شود و بر اساس هزینه اثربخشی در صورت نیاز وارد می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها