هر سال با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم برای خرید نوشت‌افزار بیشتر می‌شود، اما گرانی ناشی از شرایط نابسامان اقتصادی کشور در سال جاری، گریبانگیر بازار نوشت‌افزار هم شده‌است، به طوری که نرخ این لوازم موجود در بازار نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

  مشق‌گرانی در بازار نوشت‌افزار

یکی از شهروندان که برای خرید نوشت‌افزار فرزندانش داخل فروشگاه است، می‌گوید: من دو فرزند دختر و پسر دارم که تاکنون تنها برای دخترم بالای ۶۰۰-۵۰۰ هزار تومان، کیف، کفش، لوازم تحریر و لباس فرم خریده‌ام و برای فرزند دیگرم هنوز خریدی انجام نداده‌ایم. نشاطی می‌افزاید: افزایش قیمت‌ها در همه زمینه‌ها موجب شرمندگی تعداد زیادی از پدر و مادرها در مقابل فرزندانشان می‌شود. یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: من یک کارگر ساده هستم. یک هفته‌ای می‌شود فرزندانم برای خرید لوازم تحریر اصرار می‌کنند، اما به دلیل افزایش قیمت‌ها امروز به تنهایی به بازار آمده‌ام تا دفتر و نوشت‌افزار ارزان قیمت پیدا کنم، زیرا اگر با فرزندانم می‌آمدم ممکن بود دست روی لوازمی بگذارند که توان خرید آن را نداشته باشم. وی می‌افزاید: سه فرزند مدرسه‌ای دارم؛ اگر برای هر کدام دست‌کم ۴۰۰ هزار تومان کیف، کفش، نوشت‌افزار و لباس فرم تهیه کنم، حداقل باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در این زمینه هزینه کنم؛ آن وقت شما بگویید با چه پولی باید زندگی کنم؟

وی اظهار می‌دارد: با این افزایش قیمت‌ها مانند اجاره خانه و خریدهای روزمره‌ برای منزل، نمی‌دانم این بار چطور از زیر بار خرید وسایل مدرسه شانه خالی کنم.

    افزایش دو برابری نوشت‌افزار

یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در بجنورد نیز می‌گوید: امسال قیمت لوازم تحریر دو برابر افزایش یافته است.

یاسر محمودی می‌افزاید: سال گذشته قیمت یک دفتر ۴۰ برگ ۲ هزار تومان بود که اکنون به ۴ هزار تومان افزایش یافته است. وی با بیان اینکه با افزایش قیمت‌های نوشت‌افزار، استقبال خانواده‌ها خیلی کم شده است، می‌گوید: در شهریور سال گذشته خرید بسیار زیاد بود، ولی اکنون برای خرید یک یا دو دفتر و خودکار وارد مغازه می‌شوند. وی در خصوص کالای ایرانی اسلامی نیز می‌گوید: جنس‌های موجود در مغازه ما بیشتر ایرانی و با کیفیت خوب است و خرید دفتر ایرانی بیشتر از خارجی است.

    استقبال مردم از نوشت‌افزار ایرانی

‌رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در سال جاری قیمت‌ها در این حوزه نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بهروز خواجوی افزایش قیمت کاغذ و مقوا را از علل افزایش قیمت دفتر و کتاب می‌داند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت نوشت‌افزار ایرانی و خارجی به یک نسبت افزایش یافته است،   اظهار می‌دارد: قیمت نوشت‌افزار ایرانی نسبت به خارجی کمتر و با کیفیت بهتر است.

وی بیشتر لوازم تحریر موجود در بازار را چینی عنوان می‌کند و می‌افزاید: خوشبختانه در استان با کمبود نوشت‌افزار مواجه نیستیم و همه اقلام مورد نیاز در بازار وجود دارد.

    اجرای طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز»

رئیس اتاق اصناف بجنورد نیز می‌گوید: علت افزایش قیمت کاغذ نوسان‌های قیمت ارز است که در این سال‌های اخیر نه تنها نوشت‌افزار بلکه شاهد افزایش قیمت بسیاری از کالاها بوده‌ایم. مهدی امیدوار اظهار می‌دارد: در حال حاضر به اندازه کافی نوشت‌افزار چه داخلی و خارجی در بازار وجود دارد، ضمن اینکه تولیدات داخلی نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. وی به اجرای طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز» اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح با مشارکت بسیج اصناف، بازاریان و مراکز نیکوکاری و در آستانه سال تحصیلی جدید اجرا خواهد شد. امیدوار می‌افزاید: در راستای اجرای این طرح، دانش آموزان نیازمند به یک کاسب خیر معرفی شده و آن فرد، دانش آموز را در آستانه سال تحصیلی جدید تجهیز و راهی مدرسه می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها