قم- استان قم درگذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم دارای اهمیت ارتباطی فراوانی بوده است و امروز هم به برکت وجود اماکن مذهبی همچون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران موردتوجه مسافران از نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای مسلمان دیگر قرارگرفته است.

«قم» فرصت طلایی برای گردشگری مذهبی

به گزارش قدس انلاین؛ در استان قم بیش از ۳۱۷ مورد تاریخی و مذهبی به ثبت رسیده که به لحاظ جهانگردی مذهبی دارای پتانسیل و جایگاه ویژه‌ای است.

قم برعلاوه بر گردشگری مذهبی که به شکل پر رنگی دیده می شود وبسیار برجسته است دردیگر رشته ها مانند توریسم درمانی،همایشی، بوم گردی می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

پس از لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق شهر مقدس قم بعد از مشهد به عنوان هدف گردشگری زیارتی گردشگران بسیاری از شیعیان عراق قرار گرفته است.

آمار بالای ورود گردشگران عراقی برای زیارت و سیاحت فرصتی طلایی است که با برنامه‌ریزی و بهسازی زیرساخت‌های آن می‌توان برای ترمیم اقتصاد قم بهره گرفت و فرصتی را برای رونق اشتغال و خدمات ایجاد کرد.

نیاز های قم

یکی از الزامات جذب گردشگر راه های ارتباطی و نوع وسیله سفر است اما واقعیت اینست که این استان از داشتن یک فرودگاه محروم است.

هر چند ساخت فرودگاه بین المللی قم در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری بخش خصوصی آغاز شد اما این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده بعد از ۸ سال تاکنون به سرانجامی نرسیده است .

بهره‌گیری از وسایل حمل و نقل خاص گردشگران نیز یکی از کمبود های شهر قم است زیرا اتوبوس‌های گردشگران فرسوده و قادر به تردد در مرکز شهر برای جا به‌جایی گردشگران نیستند.

اسکان های غیر مجاز و فعالیت افراد مختلف و بی نام و نشان در قالب مسافر کش خود یکی دیگر از اسیب های موجود است که باید با نظرات و جدیت بیشتری ساناندهی شود.

 بنا بر گفته کارشناسان ایجاد زیرساخت سخت افزاری مانند اسکان، اقامت، آموزش نیروی انسانی و فرهنگ خود مردم قم برای گردشگری و هم چنین تامین زیرساخت نرم افزاری برای تبلیغ و معرفی بهتر این شهر نیاز به تقویت دارد.

نیازمند بانک اطلاعاتی

ابوالفضل قیامی یکی از پیشکسوتان گردشگری در قم در این رابطه می گوید: دلخوشی به درآمدهای نفتی ارزش صنعتی دیگر منابع اقتصادی را از سکه انداخته است  و لذا گردشگری زمانی می‌تواند رونق و توسعه پیدا کند که به عنوان یک صنعت درآمدزا و کارآفرین پذیرفته و ترویج شود.

وی با بیان این‌که برخلاف تصور بسیاری قم فقط به مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه (س) ختم نمی ‌شود اظهار می کند: اخیرا توانسته‌ایم با تشکیل یک گروه حرفه‌ای اطلاعات ۱۰۰ جاذبه مهم گردشگری استان قم را جمع‌آوری و به صورت فایل‌های الکترونیکی معرفی کنیم.

وی  با ابراز تأسف از این‌که بسیاری مناطق تاریخی، فرهنگی و طبیعی قم حتی برای اهالی قم ناشناخته است بیان می کند: تمدن ۷ هزار ساله شهر قم مغفول مانده است و بسیاری از ظرفیت‌های سرمایه اجتماعی، فرهنگ و تمدن استان قم برای توسعه گردشگری مهجور مانده است.

وی بر لزوم ایجاد یک بانک اطلاعاتی منسجم و جامع از آثار تاریخی و فرهنگی استان تأکید و اظهار می کند: گردشگری می‌تواند گام بسیار مهمی در اتحاد و همدلی اقوام و هم چنین ارزآوری برای اقتصاد کشور باشد.

نیازبه اصلاحات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم؛ گردشگری را در این شهر مذهبی نیازمند اصلاحات و ترمیم تدریجی می‌داند.

حمید یزدانی با بیان اینکه زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری استان ضعیف است اظهار می کند: در شرایط کنونی به ۲۰ هزار تخت اقامتی نیازمند هستیم، این درحالیست که فقط ۱۱ هزار تخت موجود است.

وی با بیان اینکه باید از فرصت گردشگری مذهبی برای رونق گردشگری سلامت با توجه به رشد ورود گردشگران خارجی استفاده کرد اظهار می کند: اکنون بعضی مراکز درمانی این استان پذیرای گردشگرانی هستند که برای درمان به قم سفر می‌کنند و با نشست‌هایی که با وزیر بهداشت برگزار شده کمیسیونی برای تعامل با ادارات که در توسعه گردشگری سلامت نقش دارند تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از این فرصت نیازمند همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی هستیم بیان می کند: برای افرایش ماندگاری گردشگران نیاز به برنامه‌ریزی اصولی و آموزش هم‌چنین ساماندهی طرح جامع آماری در گردشگری استان داریم.

وی  با اشاره به این موضوع که می توان با افزایش اقامتگاه‌های بوم گردی مدت ماندگاری گردشگران را افزایش داد یادآور می شود: در طی ماه های گذشته آمار گردشگران مذهبی با رشد بالایی روبرو بوده که گردشگران عراقی در صدر قرار دارند.

وی با بیان اینکه استان قم  ظرفیت عظیمی در بخش گردشگری دارد، بیان می کند: استان قم ام القرای جهان اسلام است و به علت وجود حرم کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران و قرار گرفتن در محور مواصلاتی ۱۷ استان باید در توسعه زیرساخت ها پیشرو باشد.

برچسب‌ها