شاخص کل بورس تهران امروز ۱۹۷۶ واحد دیگر رشد کرد تا به رکوردشکنی‌های متوالی در این بازار ادامه دهد. به این ترتیب امروز شاخص کل در قله جدید ۲۸۶ هزار و ۱۱۵ واحد قرار گرفت.

ثبت رکورد جدید بورس با اهرم کالایی

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز ۱۹۷۶ واحد دیگر رشد کرد تا به رکوردشکنی‌های متوالی در این بازار ادامه دهد. به این ترتیب امروز شاخص کل در قله جدید ۲۸۶ هزار و ۱۱۵ واحد قرار گرفت. با وجود ماندگاری مخاطرات بازار جهانی، کارنامه قابل قبول طیف متنوعی از شرکت‌های بورسی از حیث تولید و تعدیل مثبت نرخ‌های فروش پشتوانه‌ای برای صعود سهام فراهم کرد. این مهم سبب شده تا شرکت‌های بزرگ بازار به عنوان اهرمی برای شاخص کل عمل کنند. این این رو امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و توسعه معادن و فلزات در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص ایستادند. شرایطی که سبب سبقت شاخص کل از شاخص هم وزن شد.

در عین حال اثر قوی ورود پول‌های جدید به بازار را می‌توان با پارامترهایی چون ارزش معاملات و کیفیت حضور معامله‌گران خرد در سمت خرید سنجید. روز جاری ارزش معاملات خرد رقمی معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان بود. از طرفی، خالص تغییر مالکیت سهام به سمت پرتفوی اشخاص حقیقی بازار نیز در پایان دادوستدهای روز جاری به میزان ۷۰ میلیارد تومان برآورد شد که بیشترین مقدار از ابتدای شهریور ماه به شمار می‌رود.

در این میان بیشترین رشد قیمت در بورس تهران از آن نماد معاملاتی شرکت‌های پارس سوییچ، محورسازان ایران خودرو، سیمان شمال، فرآوری مواد معدنی ایران و فولاد خراسان شد. در مقابل اما حمل و نقل توکا، کاشی الوند، سیمان خاش، قند ثابت خراسان و ملی سرب وروی ایران عنوان نمادهای با بیشترین افت قیمت را از آن خود کردند.

در میان اخبار اثرگذار، روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه‌ای تلویزیونی به این مساله اشاره کرد که روز دوشنبه عباس عراقچی به همراه یک هیئت اقتصادی راهی فرانسه می‌شود تا رایزنی‌های بیشتری در رابطه با کسب منافع اقتصادی برجام برای ایران صورت پذیرد. برخی فعالان بازار با توجه به محوریت فرانسه در مذاکرات احتمالی آتی و همچنین نقش پیشینی خودروسازان آن کشور در داخل کشور این احتمال را مطرح می‌کنند که خودروسازان داخلی بتوانند همکاری با شرکای فرانسوی خود را از سر بگیرند. این مهم ثبت شد تا امروز خودرویی‌ها عمدتا سبزپوش شده و با اختلاف قابل‌توجهی ارزش معاملات را در اختیار گیرند. در این میان صف خرید ۱۶۵ میلیونی «خساپا» و صف‌های خرید دیگر شرکت‌های تابعه سایپا جالب توجه است.

در فرابورس نیز شاخص کل حدود ۱۰ واحد رشد کرد. در این بازار نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه وآهن و فولاد ارفع بیشترین اثر فزاینده بر آیفکس را عهده‌دار بودند. در مقابل اما شاهد بیشترین اثرگذاری منفی از جانب نماد معاملاتی شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند و سنگ آهن گهرزمین بودیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها