۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 669079

هزاران باغ ویلای مجلل و غیرمجلل، منفرد و یا در قالب شهرک سالهاست در روستاهای حریم کلانشهر مشهد ساخته و به فروش می رسند و همین باعث شده تا این منطقه به بهشت ویلاسازی غیرمجاز تبدیل شود.

مشهد بهشت ویلاسازی غیر مجاز

به گزارش قدس آنلاین ، اعلام جزئیات پرونده قضایی یک مجموعه ویلاسازی غیرمجاز در بلوار شاهنامه مشهد، در فضای مجازی و رسانه های مکتوب خراسان رضوی دوباره ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه مشهد را بر سر زبانها انداخت و حتی برخی رسانه ها از این مجموعه به عنوان "باستی هیلز مشهد" یاد کردند.  

چند ماه پیش امام جمعه شهر ییلاقی لواسان در شمال تهران موضوع وجود شهرک مجلل و به اصطلاح لاکچری "باستی هیلز" در این منطقه را مورد توجه رسانه ها قرار داد، شهرکی که با ساختاری فوق مجلل و معماری شیک ابهامات قانونی و قیمتهای افسانه ای در حصار دیوارهای بلند و دروازه بازرسی اختصاصی ظاهرا از دیدها مخفی مانده بود.  

معاون دادستان و رئیس کمیته صیانت از حریم کلانشهر مشهد هم وجود دیوارهای بلند و دروازه اختصاصی در مجموعه ویلایی بلوار شاهنامه را تایید و از اقدامات غیرقانونی در ساخت این مجموعه به عنوان "جرم سازمان یافته" یاد و بیان کرد: در این پرونده مسئول متخلف فراتر از اختیارات قانونی و با دریافت رشوه اقدام به صدور مجوز ساخت برای باغ ویلاها کرده است و سازندگان این گونه ویلاها پروانه ساخت گرفته اند در حالی که اصلا مسئول متخلف هیچ گونه مجوزی برای صدور پروانه ساخت برای این مجموعه ویلایی در خارج از محدوده شهر نداشته است.

 تخریب شهرک ویلایی بلوار شاهنامه پنج میلیارد ریال خرج دارد

مهدی حقدادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به دیگر ویژگی این مجموعه ویلایی اشاره و بیان کرد: بطور معمول برای قلع و قمع ابنیه مشابه از ماشین آلات سنگین و معمول استفاده می شد اما تخریب ویلاهای یاد شده نیازمند استفاده از مته ها و چکشهای ضربه ای (پیکور) است که بر اساس برآوردها عملیات تخریب برای این ۳۲ باغ ویلا حدود پنج میلیارد ریال تمام می شود.

وی مساحت مورد استفاده برای این شهرک ویلایی غیرمجاز را ۳۵ هکتار اعلام و بیان کرد: پیش از این نیز در محدوده بلوار شاهنامه و منطقه توس شاهد موارد دیگری از ویلاسازی مشابه بوده ایم که تخریب مجموعه ای ۹۶ ویلایی و رفع تصرف از زمینهایش از آن جمله است.

رئیس کمیته صیانت از حریم کلانشهر مشهد با بر شمردن موارد دیگری از مجموعه های باغ ویلایی در حریم مشهد افزود: حتی مجموعه ای با دست کم ۳۰ ویلا در زمینهای اوقافی ساخته شده بود که با پیگیری اداره اوقاف و امور خیریه نسبت به رفع تصرف از آنها اقدام شد.

حقدادی گفت:  پیش از این جهاد کشاورزی امکانات و تجهیزات کمی برای نظارت بر پهنه گسترده زمینهای کشاورزی حریم مشهد در  اختیار داشت اما هم اینک با راه اندازی "کمیته صیانت از حریم مشهد" و پای کار آمدن ۱۳ دستگاه مرتبط، هر تخلف و اتفاقی در این محدوده به سرعت گزارش شده و از ارتکاب جرایم بعدی جلوگیری می شود.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز پنجشنبه پیش در خصوص پرونده تغییر کاربری زمین در بلوار شاهنامه و ویلاسازی در کاربری کشاوزی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از مدیران سابق جهاد کشاورزی به اتهام صدور مجوز برخی تغییر کاربری ها تحت تعقیب هستند و پرونده یکی دو نفر از آنها نیز در دست رسیدگی است.

غلامعلی صادقی افزود: در این پرونده برخی مدیران سابق جهاد کشاورزی یک سری نامه به متقاضیان تغییر کاربری داده بودند که ارزش قانونی ندارد زیرا تنها مرجع صدور تغییر کاربری کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری است و به غیر از این کمیسیون هیچ مرجعی اختیار موافقت با تغییر کاربری را ندارد و اگر مجوزی صادر شود تخلف و جرم است و ارزش قانونی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری ها به حالت سابق بازگردانده می شود اضافه کرد: افراد دیگری نیز ممکن است در جریان رسیدگی به پرونده به عنوان متهم شناسایی شوند که در این خصوص نیز اقدام قانونی صورت خواهد گرفت.

سرمایه گذاری و ارزانی انگیزه هجوم به روستاهای حاشیه مشهد  

پیش از این مسئولان فرمانداری مشهد با تایید افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی خارج از محدوده شهر مشهد اعلام کرده بودند عمده ساخت و سازها در محدوده بخش مرکزی و روستاهای حریم این شهر رخ می دهد.

بر این اساس شمار پرونده های ماده ۹۹ تخریب بناهای غیر مجاز در مناطق مربوط به خارج از طرح های هادی روستایی و بافت شهری شهرستان مشهد در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰۰ مورد عنوان شد.

همچنین افزایش قیمت مسکن در مشهد طی ماه های گذشته و روی آوردن برخی شهروندان به خرید زمین به عنوان یک سرمایه موجب دست اندازی غیرقانونی به پهنه های کشاورزی به ویژه در زمینهای ارزان قیمت روستایی و تغییر کاربری آنها در اطراف این کلانشهر بوده است.

بیش از ۲۵ هزار باغ ویلای غیر مجاز در حریم مشهد

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد در گفت گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس تصاویر هوایی از حریم شهر مشهد بین ۲۵ تا ۳۰ هزار باغ ویلا در این پهنه ۸۶ هزار هکتاری وجود دارد که قریب به اتفاق این تعداد به صورت غیرقانونی ساخته شده اند.

کامران وثوق رضوی مشهدی در تشریح علت این ویلاسازی ها در روستاهای حریم مشهد افزود: قبلا حریم مشهد در طرح جامع دوم معروف به "مهرازان" ۳۵ هزار هکتار بود که با نظارت شهرداری دارای کمترین ساخت و ساز غیر مجاز بود  اما هم اکنون تصاویر هوایی وجود ساخت و سازهای غیر مجاز از انتهای محدوده شهری(در طرح جامع دوم) تا کشف رود را تایید می کند.

وی گفت: از آن جایی طی سال های قبل نظارتی بر مناطق طرح جامع سوم از سوی شهرداری وجود نداشت و دیگر دستگاه های متولی نیز اقدامی متناسب با این موضوع انجام نمی دادند ساخت و سازهای غیر مجاز در این بخش انجام شد و پس از سوم تیرماه سال ۱۳۹۵ که طرح جامع شهری سوم مصوب و اجرا شد پهنه حریم در طرح جامع یاد شده به ۸۶ هزار هکتار افزایش یافت و اکون شاهد انبوهی از ساخت و سازها و باغ ویلاهای غیر مجاز ساخته شده در این مناطق هستیم.

وثوق رضوی به ارزانی زمین در محدوده حریم مشهد اشاره و بیان کرد: مشکلات ناشی از افزایش جمعیت،  رواج پدیده آپارتمان نشینی و نیاز مردم به تفرجگاه ها به ساخت و سازباغ ویلا در حریم مشهد دامن زد که هم اکنون موجب ایجاد شرایط موجود شده است.

وی گفت: در حال حاضر طرح ساخت تفرجگاه های طبیعی در حاشیه کشف رود توسط شهرداری مشهد در حال انجام است تا نیاز طبیعی شهروندان را به این اماکن تامین کرده و ازبروز آسیب های دیگر جلوگیری کند.

مدیرپروژه هماهنگی حریم شهر مشهد گفت: هم اکنون برخی از باغ ویلاهای غیر مجاز در مناطق روستایی حریم مشهد روزی ۳۰ میلیون ریال اجاره داده می شوند که نشان دهنده درآمدزایی برای مالکان این اماکن غیر مجاز است اما از سویی دیگر این روند خطری برای کشاورزی منطقه به حساب می آید.

وثوق رضوی گفت: ساخت باغ ویلا، باغداری صنعتی در روستاهای حریم مشهد را تحت الشعاع قرار داده و برای کشاورزی در این روستاها مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: شهروندان توجه داشته باشند هرگونه خرید و فروش ملک و ویلا حتی در مواردی که ملک دارای سند است بدون طی مراحل قانونی و اخذ تاییدیه های جهاد کشاورزی و نهادهای ذیربط، فاقد اعتبار قانونی است و این نقل و انتقالات موجب تغییر کاربری زمین از زراعی به سایر کاربری ها نخواهد شد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۲۸ روستای واقع در حریم ۸۶ هزار هکتاری کلانشهر مشهد دارای ۱۸۵ هزار سکنه بومی دائمی است که با احتساب مهاجرت ها و افزوده شدن برخی جمعیت ها به این ارقام در برخی فصول سال جمعیت این روستاها به ۴۴۰ هزار نفر افزایش می یابد.

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست و  کلانشهر مشهد هم با ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

یک سوم از جمعیت این کلانشهر در بافت شهری حاشیه و ۱۲۸ روستای یاد شده سکونت دارند و طی ۵۰ سال اخیر ۸۰ سکونتگاه روستایی وارد محدوده شهری مشهد شده‌ است.

ایرنا

برچسب‌ها