تهیه کننده مستند "قاضی و مرگ" گفت: فضای هنر و تجربه یک فضای فرهنگی و گفتمانی را در بین مخاطبان ایجاد می کند و فرصت مغتنمی برای نمایش فیلم ها و مشاهده مخاطبان از نزدیک است که ارتباط دو سویه بین عوامل فیلم و مخاطب برقرار می کند .

فضای هنر و تجربه یک فضای فرهنگی و گفتمانی را درجامعه ایجاد می کند

به گزارش قدس آنلاین، مهدی کوهیان،تهیه کننده مستند «قاضی و مرگ» در جلسه اکران و نقد این فیلم در مشهد در پاسخ به پرسش حبیب قاآنی مجری و منتقد برنامه در خصوص دلایل انتخاب این سوژه و محدودیت های آن گفت:  قصاص و اعدام از جمله مواردی است که در داخل و خارج کشور به راحتی نمی توان در باره آنها فعالیت کرد وفیلم ساخت زیرا خط قرمزهایی برای آنها تعریف شده است که تلاش ما براین بود که وارد این خط قرمزها نشویم و در مورد خود حکم قصاص و اعدام حرفی نزنیم.

وی افزود: این مستند داستان زندگی کاری، حرفه‌ای و شخصی نورالله عزیزمحمدی یکی از شناخته‌شده ترین قاضی‌های جنایی ایران است که بیش ازچهار هزار حکم قصاص در پرونده‌های جنایی صادر کرده‌است. این قاضی پرونده‌های مهم جنایی سال‌های اخیر را تا زمانی که به‌عنوان قاضی فعالیت می‌کرد، در دست داشته که از آن جمله می‌توان به پرونده‌های آمنه، قاتل سریالی شهر کرج، جنایت سعادت آباد  اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت تقریباً تعداد زیادی از پرونده‌هایی که افکار عمومی را جریحه‌دار کرده بود، توسط او قضاوت شده است.

کوهیان تصریح کرد: چون موضوع فیلم زندگی یک قاضی به عنوان یک شغل در زندگی روزمره است و با اینکه در طول کار موضوعات جذابی ممکن بود رخ دهد و این سوژه ها فیلم ساز  را با خودش بویژه در کار مستند همراه سازد مراقب بودیم که مسیر واقعی کار گم نشود و از وارد شدن به موضوعاتی که ممکن بود ممیزی های شدیدی را ایجاد کند اجتناب کنیم ،صحنه هایی که در فیلم مشاهده می شود و البته باعث می شود درجه سنی داشته باشند و برای افراد زیر ۱۵سال ممنوعیت داشته باشند امکان حذف انها وجود نداشت و ممیزی وزارت ارشاد نیز یک سال طول کشید تا این فیلم پروانه نمایش دریافت کند و از همان ابتدا به ما گفته شد که این صحنه ها باید حذف شوند، از طرفی حذف شدن این صحنه ها باعث می شد مخاطب متوجه اینکه یک قاضی روزانه با چه تصاویر و صحنه هایی مواجه می شود نگردد و حذف شدن این صحنه ها ضربه بزرگی را به فیلم وارد می کرد که با مقاومت و انجام گفتگو با مسئولان وزارتخانه توانستیم انها را متقاعد کنیم که این صحنه ها حذف نشوند.

وی در مورد حضور عزیزمحمدی به عنوان یک شخصیت شاخص با ویژگی های خاص در این مجموعه نیز گفت : می‌توان گفت برای اولین‌بار وارد زندگی خصوصی یک قاضی شده‌ایم، قاضی که دادگاه‌های بزرگی را پشت سر گذاشته است. معمولاً قاضی‌های جنایی هیچ علاقه‌ای ندارند کسی به زندگی خصوصی آن‌ها سرک بکشد تا جامعه از زندگی خصوصی این افراد مطلع شوند، اما خوشبختانه حسن خادمی کارگردان این مستند توانست به آقای عزیزمحمدی نزدیک شود و با جلب اعتماد او، این مستند شکل بگیرد.از طرفی  اگر همراهی این بازیگر نبود شاید امکان ساخت این مجموعه وجود نداشت زیرا در نگاه رسمی قوه قضائیه تمایل چندانی به نزدیک شدن به قاضی ها وجود ندارد ولی آقای عزیزمحمدی دارای این شخصیت و پتانسیل اخلاقی برای همراهی با کار را داشتند و از نظر من وی یک شخصیت استثنائی در بین جامعه قاضیان  کشور هستند . بنابراین انتخاب آقای عزیزمحمدی به صورت هوشمندانه صورت گرفته است و حسن خادمی به عنوان یک پژوهشگر اجتماعی شناخت دقیقی نسبت به شخصیت وی داشت و از نزدیک نیز با وی صحبت هایی در این باره انجام داده بود و به این نتیجه رسیده بود که این شخصیت پتانسیل تهیه یک فیلم مستند را دارد.

کوهیان بیان داشت: قاضی عزیزمحمدی از  مجازات کیفری که در چند جای فیلم به ان اشاره می کند به عنوان مجازات متهم و عبرت جامعه یاد می کند و بویژه در قسمت عبرت جامعه هوشمندانه از رسانه ها استفاده می کند، از طرفی  اگر زمان قاضی بودن وی را دنبال کنید به این موضوع دست پیدا خواهید کرد که ارتباط خوبی با خبرنگاران و رسانه ها دارد در حالی که یک انسان قانون مدار است و اگرچه در مواردی به قانون باور و اعتقاد ندارد  و حتی باحضور در برنامه اختیاریه رسانه ملی نیز مواردی را در این باره بیان کرده است  اما ما تمایلی به ورود به اینکه باورهای وی چگونه است نداشتیم زیرا دوباره وارد خط قرمزهایی که در ابتدا به آن اشاره کردم می شدیم و از طرفی تخصص ان را نیز نداشتیم.

وی تصریح کرد : اعتقاد دارم فیلم بهتر از این می توانست ساخته شود و علت آن این است که از یک مرحله ای به بعد قوه قضائیه همکاری لازم را با ما نداشتند و اگر روزهای بیشتری با قاضی عزیزمحمدی می توانستیم در دادگاه باشیم لحظات بهتری در فیلم را می توانستیم ثبت کنیم و فیلم نیز طولانی تر می شد.

وی درباره شاخصه این فیلم که به زندگی یک قاضی می پردازد و قرار گرفتن آن در گروه هنر و تجربه ، اظهار داشت:  ضمن تقدیر از مخاطبان خوب مشهدی که استقبال آنها از این فیلم  بی نظیر بود ، این فیلم دارای یک مخاطب خاص است و دارای شرایط سنی خاصی است از این رو دست تهیه کننده به اندازه لازم باز نیست و حتی این فیلم شرایط نمایش در تلویزیون را ندارد و فقط اکران اینترنتی آن مطرح است که بعد از گروه هنر و تجربه به سمت ان خواهیم رفت . از طرفی فضای هنر و تجربه یک فضای فرهنگی و گفتمانی را در بین مخاطبان ایجاد می کند و فرصت مغتنمی برای نمایش فیلم ها و مشاهده مخاطبان از نزدیک  است و ارتباط دو سویه برقرار می شود که این نوع نمایش فیلم یک تجربه منحصر به فرد است که انتظار می رود در اینده با قدرت تر ادامه پیدا کند.        

کوهیان درباره جزئیات این مستند نیز اظهار کرد: مدت زمان مستند قاضی و مرگ ۵۰ دقیقه است و ساخت آن پنج سال طول کشید و در گروه سینمایی هنروتجربه  با درجه سنی ۱۵+ درحال اکران است.

برچسب‌ها