دانشمندان ماده‌ای ساخته‌اند که موجب رویش دوباره مینای دندان می‌شود و دیگر نیازی به پرکردن دندان نخواهد بود.

با «پُر کردن دندان» خداحافظی کنید

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین،  بیش از یک دهه است که دانشمندان در تلاشند تا مینای دندان را دوباره تولید کنند اما مشکل این بود که مینای جدید ساختاری را که باید شبیه به ساختار پوسته ماهی باشد، ندارد و هنوز در محیط دهان به بوتۀ آزمایش گذاشته نشده است.

اما متخصصان می‌گویند فرآیند ساخت مینای دندان نهایتاً چند سال با آزمایش‌های آنها بیشتر فاصله ندارد. رؤیایی که می‌تواند میلیون‌ها انسان را از حضور در دندان پزشکی‌ها نجات دهد.

اکنون پژوهشگران ماده‌ای را اختراع کرده‌اند که به افراد کمک می‌کند تا به طور طبیعی مینای دندان خود را دوباره تنظیم کنند. درواقع زمانی که افراد بیش از حد از مواد قندی استفاده می‌کنند، مینای دندان آنها به مرور پوسیده شده، باعث ایجاد سوراخ‌هایی در دندان می‌شود که نیاز به پر کردن دارند.

در حال حاضر تنها پاسخ موجود به این اتفاق را باید روی صندلی دندانپزشک جست‌وجو کرد، جایی که باید سوراخ ایجاد شده با استفاده از مواد مخصوص پر شوند که خود این مواد یا در مدت زمان طولانی با ریزش مواجه می‌شوند که می تواند منجر به یک عفونت احتمالی یا  شل شدن این مواد شود که خود نیازمند مراجعه دیگرباره برای پر کردن یا روکش کردن دندان است.

بیش از یک دهه است که دانشمندان با تهیه مجدداً فسفات کلسیم اضافی، سعی در جایگزینی پر کردن با ایجاد مجدداً مینای دندان دارند. مشکل این بود که مینای دندان ساختار مناسب در مقیاس ماهی ندارد و در نتیجه بسیار نرم است.

امروزه دانشمندان با استفاده از مواد تشکیل شده از فسفات کلسیم سعی می‌نند به طور موقت حفره‌های ایجاد شده در مینای دندان را پر کنند.

دکتر ژائومینگ لیو ، یکی از نویسندگان این تحقیق از دانشگاه ژجیانگ در چین ،در این رابطه گفت: "مینای تازه تولید شده ما دارای ساختار و خصوصیات مکانیکی مشابه با مینای طبیعی دندان است". وی افزود:"ما امیدواریم که بدون نیاز به پر کردن‌هایی که حاوی مواد کاملاً متفاوتی هستند ، موجبات رشد مجدد و طبیعی دندان‌ها را فراهم آوریم و امیدواریم که اگر همه کارها خوب پیش برود، آزمایش‌های عملی را در دهان انسان طی یکی دو سال آینده آغاز کنیم."

پروفسور دیمین والمسلی ، مشاور علمی انجمن دندانپزشکی بریتانیادر این رابطه گفت: "ایجاد مینای طبیعی یک معجزه در زمینه دندان پزشکی محسوب می‌شود. ما دوست داریم پایان پر شدن‌های مکرر دندان را ببینیم و این یافتۀ جدید، گامی بلند برای نزدیک شدن به این خوسته است، گرچه این سفر آغاز شده است اما به دلیل پیچیده بودن موضوع، راهی دراز برای رسیدن به این هدف در پیش داریم."

وی ادامه داد: "در حال حاضر ما به افراد توصیه می‌کنیم با روزی دوبار مسواک زدن با خمیردندان‌های حاوی فلوراید و کاستن از مصرف مواد قندی خطر از بین رفتن مینای دندان و نیاز به پرشدن را کاهش دهند."

مینای دندان سخت ترین قسمت بدن انسان است اما نمی تواند خود را ترمیم کند و پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های جهان است.

پروفسور «آلوارو ماتا» از دانشگاه کوئین مری لندن، که او نیز در زمینه بازگرداندن مینای دندان با استفاده از ماتریس پروتئین فعالیت می‌کند، گفت: "رشد مینا در آزمایشگاه با رشد آن در محیط سخت و آسیب رسان دهان، دو مسئله کاملاً متفاوت هستندباید منتظر نتیجه آزمایش‌هایشیوۀ جدید در محیط دهان افراد باشیم؛ مسئله‌ای که شاید ۳ یا ۴ سال دیگر طول بکشد

یافته محققان چینی، در ژورنال Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها