رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی روند افزایش نزاع‌های جمعی در استان را نگران‌کننده دانست و گفت: نزاع دسته‌جمعی در استان طی مردادماه امسال، نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته، ۵۳ درصد رشد داشته است.

نزاع  جمعی در خراسان رضوی طی یک ماه ۵۳ درصد رشد یافت

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ محمد بوستانی  افزود: نزاع و درگیری یکی از مصادیق خشونت در جامعه است که به دو بخش نزاع دسته‌جمعی و نزاع فردی تقسیم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روزانه حدود ۲۰۰ مورد نزاع جمعی و فردی در استان گزارش می‌شود که اغلب این نزاع‌ها در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها بر مسائل گاه خیلی جزئی و کم‌اهمیت اتفاق می‌افتد که در بعضی موارد متاسفانه منجر به قتل می‌شود.  
به گفته وی عدم تاب‌آوری، پایین‌بودن آستانه صبر و تحمل به‌ویژه در فصل گرما، اعتیاد، مسائل خانوادگی، بیکاری، مشکلات اقتصادی، آلودگی هوا و اختلالات روحی روانی از مهم‌ترین علل افزایش نزاع و درگیری در استان است.
وی ادامه داد: کلیپ‌های ترویج خشونت در شبکه‌های اجتماعی، مصرف مشروبات الکلی، روان‌گردان، فرهنگ رانندگی، رعایت‌نکردن حقوق یکدیگر  و کمرنگ‌شدن معنویت نیز در افزایش خشونت جامعه نقش به‌سزایی دارند.  
رییس پلیس پیشگیری فرمانده انتظامی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به نقش معنویت در پیشگیری از خشونت‌ها گفت: در ماه‌های محرم، صفر و رمضان شاهد کاهش چشمگیر جرائم در جامعه هستیم.
بوستانی ادامه داد: عده‌ای بر این باورند که با خشونت و زور می‌توانند به اهدافشان برسند، اما بدانند که با خشونتگران برخورد جدی خواهد شد.  
وی نگرش کارشناسانه، ریشه‌یابی و فرهنگ‌سازی را از راهکارهای پیشگیری و  کاهش خشونت در جامعه عنوان کرد و افزود: در کلانتری‌ها مشاور اجتماعی قرار داده‌ایم تا با نگاه مشاوره‌ای و فعالیت مددکاران اجتماعی در نزاع و درگیری‌ها مسئله به صورت ریشه‌ای حل‌وفصل شود.
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی ادامه داد: بررسی آماری پیرامون نزاع‌ها در دستور کار پلیس قرار دارد تا  مشخص شود بیشتر آسیب‌ها در چه طیف سنی و با چه انگیزه‌ای و در کدام مناطق و با چه سطح فرهنگ و قومیتی رخ می‌دهد.
وی در پایان گفت: طرح نگهبانان محله و حضور آشکار آنان در کنار نیروهای پلیس در مراکزی مانند بانکها و... از عوامل بازدارنده خشونت در جامعه به‌شمار می‌رود. حضور یک نگهبان آموزش‌دیده تاثیر مثبت در کاهش و جلوگیری از جرائم دارد.
انتهای خبر/

برچسب‌ها