نمایشگاه مروری بر منتخبی از آثار یازده دوره سوگواره هنر عاشورایی، بهترین پوسترهای خلق شده طی ادوار مختلف را کنار یکدیگر گرد آورده است.

وقتی هنر رنگ معنویت می‌گیرد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، هنر بهترین ابزار برای نمایش عظمت قیام عاشوراست و هنر عاشورایی جان مایه اصلی هنر دینی است و بر همین اساس حوزه هنری به مناسبت برپایی یازده دوره سوگواره هنر عاشورایی نمایشگاهی را به همین مناسبت و با هدف مروری بر آثار منتخب خلق شده طی ادوار برپایی این سوگواره در نگارخانه ابوالفضل عالی در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته است.

نمایشگاه مروری بر منتخبی از آثار یازده دوره سوگواره هنر عاشورایی شامل ۴۰ اثر از ۳۷ هنرمند است که بهترین آثار خلق شده در بخش پوستر را طی دورهای برپایی این سوگواره از هنرمندانی چون ابوالفضل خسروی،‌ احمد دیندار، احمد عزیزپور، بهنام عبداله ‌وند،‌ پدرام فرخنیا،‌ حمید پورشریف،‌ حمید قربان پور، رحیمه همرنگ،‌ رضا شعبانی،‌ سمیه خزاییمسک،‌ سیمین هنرور،‌ صابر شیخ‌رضایی،‌ عباس سعدی،‌ علی آقا حسین‌پور،‌ علیرضا بیت‌الهی،‌ علیرضا پوراکبری، علیرضا جوادی،‌ فاطمه حکیمی،‌ فاطمه مرتضایی،‌ فرهود مقدم، مازیار علی یاری،‌ مجید زارع، محمد پرهیزی قراملکی، محمد جوادزهادت، محمد ربیعی، محمدرسول عسگری، محمود ساکی، مرتضی فرحناک، مسعود شکیبایی، مسلم علم زاده، مصطفی بهمن‌آبادی،‌ ملیحه عوض‌بیگی، مهدی تمیزی،‌ میثم نامدار، نصیر بشیری، نیلوفر شهری و هادی معزی، هنرمندان صاحب اثر در این نمایشگاه گرد هم آورده است.

یکی از ویژگی های مهم این سوگواره خلق آثاری با هدف قیام عاشورا است که به صورت متمرکز تولید و در قالب این نمایشگاه به تصویر در آمده اند. این سوگواره با هدف بهره‌ مندی از ظرفیت‌های واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی در حوزه های مختلفی همچون نقاشی، تصویرسازی، پوستر و پرچم با انتخاب فرازهای عاشورایی، نام مبارک امام حسین(ع) و یارانش، روایت حماسه عاشورا و تصویر فرازهایی از زیارت عاشورا برگزار شده است.

آنچه در نگاه نخست چشم بیننده را متوجه خود می‌کند و می‌توان آن را یکی از ویژگی های مهم این نمایشگاه قلمداد کرد، گردآوری آثار حرفه‌ای و متفاوتی است که شاید تاکنون نمونه آنها را کمتر دیده باشید. تصاویری از نقالی و پرده خوانی در قالب پوستر، تلفیق تایپوگرافی و نقاشی، بهره ‌گیری به جا از پرده خوانی و نقاشی‌های قهوه خانه‌ای و ترکیب آن با دیگر عناصر هنری گرافیک به خلق آثار چشم نوازی منجر شده است.

محسن مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری نیز در آیین بازگشایی این نمایشگاه گفت: شاهد برگزاری نمایشگاهی از منتخب آثار سوگواره عاشورایی در حوزه هنری هستیم. نمایشگاهی که حاصل زحمات هنرمندان انقلابی هنرهای تجسمی در برپایی یازده دوره سوگواره هنر عاشورایی است. پیش از برپایی این سوگواره، معمولا آثار قابل توجهی در حوزه هنرهای تجسمی عاشورایی خلق نمی‌شد و عموماً همان آثار قدیمی معروف را هر ساله بازنمایی می‌کردند.

مومنی افزود: اما با ذوق و نگاه تازه جوانان هنرهای تجسمی به هنر عاشورایی شاهد تولید آثار نو متنوعی از جمله آثار سوگواره هنر عاشورایی هستیم. این آثار در جذب نگاه مخاطب و ارسال سریع و عمیق پیام موفق بوده تا جایی که سازمان‌ها و ارگان‌های گوناگون نیز این آثار را در قالب‌های گوناگون منتشر می‌کنند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: هر ساله همه مردم در ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) تلاش می‌کنند تا ارادت خود را به نوعی به اهل بیت(ع) نشان دهند. بی‌شک هنرمندان ما نیز از طریق آثار هنری با زبان هنری ارادت خود را به نمایش می‌گذارند.

وی در مورد نمود فرهنگ عاشورایی در آثار هنری رشته‌های گوناگون هنری کشور گفت: حادثه عاشورا یکی از عناصر اصلی هنر شیعی است که در رشته‌های متنوع هنری از جمله شعر، شاهد جلوه‌های آن بوده‌ایم. در سال‌های اخیر در حوزه سینما نیز آثار قابل توجهی تولید شده است. همچنین در حوزه هنرهای تجسمی شاید نخستین کار منسجم و سازمان‌یافته در راستای هنر و فرهنگ عاشورایی همین «سوگواره هنر عاشورایی» است که به لطف خدا و اهل بیت(ع) به یک جریان عاشورایی تبدیل شده است.

مؤمنی در پایان گفت: شاعران و ادبای حوزه ادبیات ایران از قدیم نسبت به موضوع عاشورا پیشگام بوده‌اند. آنچنان که از قرن چهارم تا به امروز آثاری با نگاه‌های متفاوت و تازه در این رشته با موضوع عاشورا و ارادت به اباعبدالله (ع) خلق شده است. آثار ادبیاتی قدیم با موضوع عاشورا معمولا با نگاه‌های حسی و سوگوارانه بود. در حالی‌که آثار ادبی معاصر به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی در این حوزه، دارای نگاه‌های متنوع سوگوارانه، حماسی، عارفانه و اجتماعی است. این تنوع نگاه هنرمندان به عاشورا نشان‌دهنده ظرفیت گسترده و بی‌انتهای آن در تولید آثار ماندگار و بی‌پایان است.

همچنین همزمان با افتتاح این نمایشگاه، تابلو نقاشی «مسلم بن عقیل» اثر حسن اسماعیل‌زاده مشهور به حسن چلیپا با موضوع اهل بیت(ع) در نگاه‌خانه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری بازنمایی شده است. 

تابلوی پرده خداحافظی مسلم از امام حسین(ع) جزو آخرین آثاری است که توسط چلیپا خلق شده است و به روزهای پیش از واقعه عاشورا اشاره می کند. مسلم با فرزندان خود برای رساندن نامه امام حسین(ع) به مردم کوفه آماده شده است و حبیب ابن مظاهر در حال نوشتن سخنان امام(ع) برای کوفیان است و ابوالفضل(ع) با پرچمی سوار بر اسب دیده می‌شود، همچنین در این تابلو حضرت قاسم، علی اکبر و امام سجاد(ع) به تصویر درآمده‌اند.

استاد حسن چلیپا از هشت سالگی در محضر استاد محمد مدبر به شاگردی و تعلیم پرداخت. هنر و ذوق وی بیشتر در نقشینه کردن موضوعات مذهبی به ویژه وقایع کربلا از جمله نقاشی‌های خیمهگاه سیدالشهدا(ع) و جنگ‌ها و شمایل حضرت علی(ع) متمرکز بود. وی در دوران فعالیت هنری خود مجموعه‌ای غنی از آثاری را خلق کرد که بیان‌ گر هویتی ویژه از هنر نقاشی ‌های ایرانی است. ترسیم موضوع تابلوی قهوه خانه برای نخستین بار در نقاشی‌های قهوه خانه‌ای و توجه به صحنه‌های روزمره زندگی مردم و آداب و رسوم آنان از ویژگی‌های آثار چلیپا است.

وی کارنامه پرباری از خلق تابلوهای قهوه خانه ای، پرده‌های درویشی، نقاشی داستان های شاهنامه فردوسی، آثار مذهبی و شمایل نگاری دارد و یکی از چهره‌های مطرح و از ستون‌های پایدار نقاشی خیالی‌ساز قهوه‌خانه‌ای به حساب می‌آید. برپایی نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی در کارنامه پربار هنری وی دیده می‌شود. تعدادی از آثار این هنرمند در موزه‌های سعدآباد، رضا عباسی، کندلوس، هنرهای دینی امام علی(ع) و هنرهای معاصر تهران نگه‌داری می‌شود. چلیپا در بهمن‌ماه ۱۳۸۵ چشم از جهان فرو بست.

نمایشگاه «مروری بر منتخبی از آثار یازده دوره سوگواره هنر عاشورایی» به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با منتخب ۴۰ اثر از یازده دوره سوگواره هنر عاشورایی ۱۱ الی ۳۰ شهریور ماه از ساعت ۹ تا ۱۸ همه روزه جز ایام تعطیل به نشانی، خیابان سمیه، قبل از تقاطع حافظ، حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان خود خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها