یک عضو کمیسیون امنیت ملی درباره پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه به ایران برای تداوم حضور در برجام می‌گوید: معتقدم در شرایط کنونی چندان نمی‌توان به این بسته‌های پیشنهادی امیدوار بود. اما این که بسته‌های پیشنهادی باعث غلبه فضای دیپلماسی و به کنار رفتن سیاست فشار آمریکا شده است، مثبت است.

نمی‌توان به بسته ۱۵ میلیاردی مکرون امیدوار بود/ خط اعتباری پول نمی‌شود

قدس آنلاین:حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب درباره پیشنهاد منتسب به رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران و امکان‌پذیر بودن آن برای بازگشت به مذاکرات و تداوم حضور ایران در برجام، به ایرناپلاس می‌گوید: عددهای مختلفی درباره این مبلغ گفته‌ شده است، اما سؤال اساسی این است که چنین پیشنهادهایی باعث شکل‌گیری گفت‌وگو و مذاکره جدید می‌شود یا نه؟!

 وی ادامه می‌دهد: به‌هرحال اینکه این خط اعتباری چقدر تأمین می‌کند و تا چه حد برای ایالات‌متحده آمریکا تعهدآور است، اهمیت دارد. حتی اگر این خط اعتباری تأمین شود، اما تحریم‌های دیگر لغو نشود، این اعتبار تبدیل به یک پول غیرقابل استفاده می‌شود.

بنا بوده اینستکس یک حساب اعتباری باشد، نه یک خط اعتباری

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه وقتی ایرانی‌ها می‌توانند نفت را بفروشند، چرا باید وارد این خط اعتباری قرضی شوند، تصریح می‌کند: بنا بوده اینستکس یک حساب اعتباری باشد، نه یک خط اعتباری. یعنی ایرانی‌ها بتوانند نفتشان را بفروشند و پول حاصل از آن به این حساب واریز و به‌این‌ترتیب تحریم‌ها دور زده شود. اما امروز می‌بینیم عملاً اروپایی‌ها از این نقش خود دور شده و سعی بر راضی کردن آمریکا دارند. ازاین‌جهت، تصور می‌کنم روزبه‌روز شرایط ورود به مذاکره سخت‌تر می‌شود، البته به‌طور طبیعی دیپلمات‌ها سایر بسته‌های پیشنهادی را بررسی می‌کنند و اصلاً حضور تیم آقای عراقچی در اروپا ازاین‌جهت است.

وی می‌افزاید: شخص آقای ترامپ امروز به دنبال مذاکره با ایران نیست؛ ایشان در نظرسنجی‌های داخلی آمریکا هم موقعیت مناسبی ندارد. من معتقدم او در موضوع ایران به دنبال آن است که نشان دهد سیاست فشار بر ایران اثرگذار بوده است، اما ایرانی‌ها به دنبال یک دیپلماسی واقعی هستند. در این شرایط ،دیپلماسی واقعی شکل نمی‌گیرد، آقای ترامپ نه‌تنها تحریم‌های پیش از برجام را بازگرداند، بلکه تحریم‌های تازه‌ای را نیز به آن افزود؛ لذا تحریم‌ها باید لغو شود تا دیپلماسی واقعی شکل بگیرد.

فلاحت پیشه در همین راستا تأکید می‌کند: معتقدم در شرایط کنونی چندان نمی‌توان به این بسته‌های پیشنهادی امیدوار بود. اما اینکه بسته‌های پیشنهادی باعث غلبه  فضای دیپلماسی و به کناره رفتن سیاست فشار آمریکا شده است، مثبت است.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی باید گام سوم را محکم‌تر بردارد، می‌افزاید: اگر ما بتوانیم قابلیت‌های هسته‌ای پیش از برجام را احیا کنیم، می‌توانیم امتیازات بهتری از طرف مقابل بگیریم؛ چراکه پیشنهادهای مذاکره از گذشته واقعی‌تر خواهد شد.

طبق قانون اساسی، معاهده‌های خارجی باید در مجلس تصویب شود

نماینده اسلام‌آباد غرب در پاسخ به این که چرا برخی نمایندگان مجلس، این پیشنهاد را به بدهکار کردن ایران تعبیر کرده و گفته‌اند نظام اجازه چنین چیزی را به دولت نمی‌دهد، می‌گوید: طبق قانون اساسی، هرگونه معاهده خارجی دولت باید به تصویب مجلس برسد. علاوه بر این، طبق آیین‌نامه داخلی که حق نظارت بر برجام را به مجلس می‌دهد، می‌توان به موضوع وارد شد.

وی تأکید می‌کند: تا زمانی که تحریم‌ها از سوی آمریکا لغو نشود، مذاکره صورت نخواهد گرفت. شخصاً معتقدم ترامپ می‌توانست با ایران مذاکره کند؛ چراکه عمل‌گراتر از دیگر روسای جمهور این کشور بود، اما زمان مذاکره را از دست داد. هرچه موضوع مذاکره با ایران در آمریکا انتخاباتی‌تر شود، گام مبتنی بر مذاکره از سوی دو طرف برداشته نمی‌شود. لذا وقت برای  آمریکا محدود است، با سقوط پهباد مشخص شد آمریکایی‌های نمی‌خواهند وارد فاز دیپلماتیک شوند؛ اگر آمریکا یک راهکار دیپلماتیک برای مواجهه با ایران را پیش نگیرد، این موضوع تبدیل به ضعف و پاشنه آشیل انتخاباتی ترامپ می‌شود.


اخیراً المیادین طی گزارشی مدعی شده بود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد تزریق ۱۵ میلیارد دلار به سیستم مالی «اینستکس» برای نجات برجام را داده است. مجتبی ذالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی دراین‌باره به هفته‌نامه مثلث گفته است: «اروپایی‌ها در مقابل این بسته پیشنهادی شروطی داشتند و آن شرط این است که ایران به قبل از گام‌های برداشته ‌شده برگردد. لذا جمهوری اسلامی چنین اجازه‌ای را به دولت نخواهد داد که همچین کاری صورت گیرد. البته حتی اگر اروپایی‌ها بدون شرط هم این بسته را اجرایی کنند تازه به یک‌صدم تعهدات خود عمل کرده‌اند. اینکه نفت ما فروش نرود و آنها فقط یک خط اعتباری برای ما در نظر بگیرند، این به معنای بدهکار کردن جمهوری اسلامی است. لذا این ‌یک دام و به‌عنوان یک مسکن است و ما نباید زیر بار چنین چیزی برویم.» در مقابل، علی مطهری نماینده مردم تهران درخصوص پیشنهاد امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به ایران گفته است: «رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد راه‌اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای پیش خرید نفت از ایران را داده و اینکه گفته می‌شود این مبلغ کمک بلاعوض و وام است، درست نیست.»

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها