۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 669439

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه از تحریم سازمان فضایی، مرکز تحقیقات فضایی و پژوهشگاه هوا-فضای ایران خبر داد.

آمریکا سازمان فضایی ایران را تحریم کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای سه‌شنبه از تحریم نهادهای مرتبط با برنامه فضایی ایران خبر دارد.

خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده پژوهشگاه هوافضا، سازمان فضایی و مرکز تحقیقات فضایی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. 

آمریکا چند روز پیش هم دو شبکه مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کرد. این تحریم‌ها علیه ۵ فرد و ۵ شرکت اعمال شدند. (جزئیات بیشتر)

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده ایران از سازمان‌های فضایی خود برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالیستیک خود استفاده می‌کند. 

او نوشته امروز دولت آمریکا سازمان فضایی ایران و دو مرکز پژوهشی وابسته با آن را به دلیل انجام فعالیت‌های مرتبط با اشاعه تسلیحاتی در فهرست تحریم قرار داده است. 

مایک پامپئو نوشته این نخستین بار است که ایالات متحده سازمان فضایی ایران را به دلیل انجام فعالیت‌های مربتط با برنامه موشکی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار می‌دهد. 

وی همچنین در این بیانیه نوشته است: «ایالات متحده به ایران اجازه نخواهد داد از برنامه فضایی خود به عنوان پوشش برای پیشبرد برنامه موشک‌های بالیستیک خود استفاده کند.»

وزیر خارجه آمریکا به انفجاری که به واسطه نقص فنی در سایت سمنان رخ داد اشاره کرده و نوشته است: «تلاش ایران در روز ۲۹ آگوست برای پرتاب یک ماهواره‌بر به فضا، فوریت این تهدید را نشان می‌دهد.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و احتمال دارد گام سوم را در این زمینه از چند روز دیگر بردارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها