بنابر اعلام پایگاه فورِکسلایو، چین ۲۸۰ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در بخش نفت، گاز و پتروشیمی ایران

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، چین قرار است ۲۸۰ میلیارد دلار برای توسعه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کند.

فورکسلایو نوشت: چین و ایران سال ۲۰۱۶ یک توافق مشارکت راهبردی فراگیر امضا کردند که به تازگی به روز شده است و شامل این موارد است: چین ۲۸۰ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران خواهد کرد. احتمال می‌رود بخش عمده این وجوه در دوره پنج ساله نخست توافق، مابقی در دوره‌های پنج ساله بعدی پرداخت شود. علاوه بر این، ۱۲۰ میلیارد دلار دیگر برای بهبود و ارتقاء زیرساخت‌های صنعتی و حمل و نقل سرمایه‌گذاری خواهد شد.

همچنین در مناقصه برای هر گونه طرح متوقف شده یا ناتمام توسعه میادین گازی و نفتی، شرکت‌های چینی در اولویت خواهند بود. در زمینه مشارکت در همه طرح‌های پتروشیمی ایران نیز حق تقدم با شرکت‌های چینی خواهد بود.

پیش از این نیز اعلام شده بود، در راستای همکاری‌های پکن-تهران، چین واردات میگو از عربستان را ممنوع اعلام کرد و به صادرکنندگان ایرانی اجازه داد به بازارهای این کشور دسترسی پیدا کنند.

بنا بر اعلام گمرک چین، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۰۱۹، حدود ۲۳ هزار و ۴۸ تن میگو از عربستان سعودی وارد کرده است.

در دوم اوت (۱۱ مرداد) اداره کل گمرک چین واردات این آبزی را از عربستان ممنوع و تصمیم خود را به گروه آبزی‌پروری عربستان سعودی ابلاغ کرد. این گروه بزرگترین شرکت آبزی‌پروری عربستان و تنها شرکت این کشور است که اجازه داشت به چین صادرات کند.

بنا بر اعلام گمرک چین یک محموله اعزامی از این شرکت عربستانی آلوده به بیماری بوده و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری این تصمیم اتخاذ شده است.

این در حالی است که عربستان منکر وجود هرگونه بیماری در میان میگوهای خود است. گمرک چین برای تامین نیاز بازار خود به ۴۰ صادرکننده ایرانی اجازه داده است وارد بازارهای این کشور شوند.

مقامات اداره دامپزشکی ایران نیز اعلام کرده‌اند این صادرکنندگان توانسته‌اند استانداردهای چین را برای صادرات به دست آورند. ایران سالانه حدود ۳۰ هزار تن میگو به چین صادر می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها