۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 669462

روستای پلکانی کنگ، در دامنه کوه‌های بینالود همچون نگینی خودنمایی می‌کند. این روستای تاریخی با قدمتی بیش از هزار سال و با معماری پلکانی به عنوان مقصدی برای گردشگران ایرانی و خارجی محسوب می‌شود.

  کنگ؛ زیباترین روستای پلکانی خراسان

کنگ به دلیل چشم‌اندازهای کوهستانی زیبا، چشمه‌ها و درختان گوناگون بر دامنه کوهپایه‌های آن، مورد علاقه کوهنوردان است و به خاطر استقرار منازل روستاییان روی کوهپایه، به عنوان روستایی پلکانی نقش بسزایی در جذب توریسم خارجی داشته است.

این روستا در فاصله ۱۹ کیلومتری غرب شهرستان طرقبه و ۲۹ کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته و به عنوان آخرین روستا در محور دره‌ رودخانه کنگ است که از طریق یک جاده‌ آسفالت به روستای نغندر و شهر طرقبه می‌رسد و از آنجا به شهر مشهد مرتبط می‌شود. براساس شواهد موجود روستای کنگ بیش از هزار سال عمر دارد.

 این روستا در گذشته‌های باستانی به عنوان یک استراحتگاه بین‌راهی در مسیر توس به نیشابور بوده و پس از حمله اعراب، به عنوان محلی برای گنجینه و خزانه حاکمان نیشابور و شاهان خراسان در نظر گرفته شده بود. در گوشه گوشه کنگ می‌توانید جاذبه‌ای خاص را به تماشا بنشینید؛ خانه‌هایش سبک خاصی دارند و با سوار شدن بر دوش هم تا آسمان رفته‌اند تا زمین کمتری اشغال شود و روستا به راحتی در سینه‌کش کوه جای گیرد.

رودخانه همیشه پرآب کنگ و رودخانه زشک حال و هوای دیگری به روستا بخشیده و بر طراوت آن افزوده‌اند. آبشار کنگ یکی از جاذبه‌های طبیعی این روستاست که در مسیر رودخانه کنگ قرار گرفته است؛ این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب غربی روستای کنگ و در میان دره‌ای سرسبز قرار دارد و در مسیر رسیدن به آن آبشارهای کوچک دیگری نیز به چشم می‌خورند.

رباط شاه عباسی دیگر جاذبه‌ای است که در انتهای دره کنگ و روی دامنه‌ای مشرف به رودخانه کنگ واقع شده و گفته می‌شود در گذشته راه قدیم نیشابور به مشهد از کنار این رباط می‌گذشته است. همچنین روی تپه مشرف به روستا، قبرستانی قدیمی قرار دارد که دارای سنگ قبرهای ارزشمندی است. جنس بیشتر سنگ قبرها از شیست است که یک سنگ دگرگونی مسطح، لایه لایه و ورق مانند است.

 از دیگر جاذبه‌های کنگ می‌توان به قلعه‌ تیغ‌میان اشاره کرد که از بناهای کهن این روستا به شمار می‌رود و در گویش کنگی به آن تِغ میو می‌گویند. همچنین قلعه حصار که در زمان شاپور ذوالکتاف (دهمین پادشاه ساسانی) بنا شده و گفته می‌شود برای در امان ماندن جان مردم و مقابله با دشمنان از آن استفاده می‌شده است. درعین حال کوچه پسکوچه‌های روستا، هر یک با جاذبه‌ای تازه شما را غافلگیر می‌کند. با قدم زدن در آن از نزدیک زندگی و فرهنگ مردم را لمس کنید و غرق در تماشای معماری خانه‌ها و سادگی باشکوه آن‌ها شوید.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها