اصلاح قانون تجارت کشور که بیش از هفت دهه از عمر تصویب آن میگذرد، با توجه به ظهور کسب وکارهای اینترنتی، دانش بنیان و فضای مجازی و تجارت های متفاوت با دنیای دیروز، بسیار مهم است.

ابراهیم نکو، اقتصاددان و دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس

اصلاح قانون تجارت کشور که بیش از هفت دهه از عمر تصویب آن میگذرد، با توجه به ظهور کسب وکارهای اینترنتی، دانش بنیان و فضای مجازی و تجارت های متفاوت با دنیای دیروز، بسیار مهم است. اما مهم تر از تصویب قوانین جدید، توجه به تصویب قوانینی کارساز و کارآمد است، چرا که استناد به قوانین کهنه قبلی بهتر از تدوین قوانینی است که به صورت سطحی و بدون مطالعه و آگاهی از نیازهای روز تجارت تصویب شود.

 نمایندگان مجلس شــورای اسلامی باید به این مهم واقف باشند قوانینی که با فوریت و عجله تصویب می شــود آثار منفی و زیان بارتری نســبت به قانون اولیه بر اقتصاد کشور تحمیل میکنند.

 متأسفانه اصلاح قانون تجارت توسط مجلس شورای اسلامی در شرایطی دنبال میشود که عمر مجلس دهم رو به پایان است و دغدغه های کاری و آماده سازی های نمایندگان برای ورود به انتخابات پیشرو مانع از ایجاد تمرکز کافی بر طرحها و لوایح مهم و کارساز میشود.

هرچند اصلاح قانون تجارت بسیار ضروری است اما با توجه به اینکه موضوعات کنونی حوزه تجارت متفاوت از حوزه تجارت قبلی با پیچیدگی ها و تنوع بیشتری است، تعجیل در این اصلاح به هیچ وجه منطقی و معقول نیست؛ چرا که کاهش تعداد مواد و تنظیم آن بــه صورت مختصر و مفید و خودداری از تصویب دوباره قوانین زائد و اضافی نیازمند زمان مناسب و آمادگیهای لازم از سوی نمایندگان است و نمایندگان در حال حاضر مشمول همه این موارد نیستند.

 اهالی تجارت به این موضوع واقف هستند که تجارت و قوانین آن با سایر قوانین اقتصادی تنیده شده است؛ این تنیدگی، در اسناد بالادستی، طرح و لوایح مختلف اقتصادی و بانکداری و تولید ریشه دارد، بنابراین تصویب فوری آن و غافل ماندن منجر به شکست قابل توجه آن می شــود، درنتیجه صبوری نمایندگان و عدم قطعی کردن چنین قانونی بدون مطالعه و بررسی جوانب آن بسیار مهم است، چرا که غفلت از عواقب اصلاح و تصویب عجولانه به نفع اقتصاد کشور تمام نمی شود.

برچسب‌ها