طاهره همیز گفت: کربلا تبلور حضور افرادی با شخصیت های ممتاز و ویژه است؛ از کودک تا بزرگ از زن تا مرد. قطعا هر مسلمان و شیعه ای متناسب با شخصیت و خواست خود می تواند الگوی خوبی از کربلا انتخاب کند و با توجه به آموزه هایی که آن الگو از خود به یادگار گذاشته سبک زندگی خود را تعالی بخشد.

مادر عاشورایی تربیت کننده فرزند عاشورایی کفر ستیز است

طاهره همیز کارشناس دینی و مسائل خانواده در گفت و گو با قدس آنلاین گفت:  وجود حضرت زینب (س) در عاشورا بسیار ذی قیمت و هدفمند است چرا که عدم حضور ایشان به معنای دفن همه عظمت هایی است که در آن روز اتفاق افتاده است. در واقع حضرت زینب (س) پیامبر این واقعه جانسوز به شمار می رود؛ بانویی که به تایید ائمه اطهار، انسانی بسیار فهیم، کارآمد و شجاع با نطقی گویا و ایستادگی  در برابر مصیبت ها در مواجهه با دشمن به گونه ای سخن می گوید و رفتار می کند که صلابت در برابر ایشان قد خم می کند. به روایت تاریخ حضور حضرت زینب (س) در کاخ جور یزید به قدری تاثیر گذار بوده که سخنان آتشین ایشان در برابر انظار عمومی و خلیفه غاصب وقت پیام های بی نظیر و آگاهی بخشی را به مردم آن زمان و به همه تاریخ صادر کرده است.

وی دراین باره افزود: از خود گذشتگی حضرت زینب برای اعتلای قیام امام و برادر خود چنان است که بعد از شهادت فرزندانش از خیمه بیرون نمی آید مبادا برادر متوجه حزن مادرانه اش شود. بی شک حضرت زینب (س) الگوی والایی برای همه زنان جامعه اسلامی است که در مراتب مختلف اعم از نقش مادری؛ ایمانی و ولایی و پیام رسان حق و حقیقت بودن خویش را به نمایش گذاشته است. عملکرد حضرت زینب (س) به مادران می آموزد که چه مسائل و موضوعاتی را در تربیت فرزندان خود باید مورد نظر قرار دهند تا فرزندانی مومن و الهی تربیت کنند؛ فرزندانی که پیام رسان حماسه عاشورایی باشند و بتوانند مانع شبهه تراشی و انحرافاتی شوند که دشمن برای نابودی اسلام و واقعه عاشورا رقم زده است.

این کارشناس مسائل دینی و تربیت اسلامی خاطر نشان کرد: کربلا تبلور حضور افرادی با شخصیت های ممتاز و ویژه است؛ از کودک تا بزرگ از زن تا مرد. قطعا هر مسلمان و شیعه ای متناسب با شخصیت و خواست خود می تواند الگوی خوبی  از کربلا انتخاب کند و با توجه به آموزه هایی که آن الگو از خود به یادگار گذاشته سبک زندگی خود را تعالی بخشد. یکی از موضوعاتی که رعایت آن در زندگی منجر به داشتن سبک زندگی ممتازی می شود توجه به اقامه نماز در هر حالت و وضعیتی است. الگوی بی نظیری در اهتمام به اقامه نماز از روز عاشورا برای ما به یادگار مانده در اهمیت موضوع نماز از سوی امام ویارانش است که چندین تن از یاران امام حسین (ع) برای اقامه به موقع نماز خود را سپر امام و نمازگزاران کردند و به شهادت رسیدند تا فریضه نماز به جای آورده شود. قطعا اقامه نماز در بحبوحه جنگ با دشمن به همه انسان ها و بخصوص به تربیت کنندگان بشریت یعنی مادران چنین پیام می دهد که یک مادر عاشورایی باید فرزند خود را محافظ نماز تربیت کند. مهم است که مادران با آموزش گیری های مناسب راه های ترغیب کودکان و نوجوانان و جوانان را به اقامه نماز فرا بگیرند؛ راه هایی از طریق ملایمت های خاص، ترفندهای ظرافتمندانه ای که هر مادری می داند چگونه آن را درباره فرزندش به کار بگیرد. مساله اقامه نماز به قدری مهم است که امام حسین (ع) دراین باره فرموده اند: دختران را از هفت سالگی و پسران را از ده سالگی برای نماز آماده کنید تا جسم فرزند شما قبل از رسیدن به بلوغ برای خواندن نماز آماده شود.

طاهره همیز گفت: نکته دیگری که یک مادر عاشورایی باید بدان التزام داشته باشد تربیت فرزندان مدافع اسلام است، همانند شیوه تربیتی که حضرت زینب (س) در پیش گرفت و فرزندانی را به جامعه تقدیم کرد که آماده دفاع از اسلام بودند.  در تاریخ آمده فرزندان حضرت زینب (س)  در روز عاشورا برای رفتن به میدان نبرد از دایی خود امام حسین (ع) خواهش می کردند که به آنها اجازه دفاع از دین اسلام را بدهد. تربیت فرزندانی که مدافع اسلام باشند بسیار مهم است چرا که امروز جامعه اسلامی با جنگ نرم دشمن مواجه است، پس به فرموده مقام معظم رهبری آتش به اختیار عمل کردن و پاسخ  فرهنگی به  دشمن دادن بسیار مهم است به گونه ای که رهبر معظم انقلاب آن را نوعی جهاد کبیر خوانده اند. واکسینه کردن فرزندان در برابر شبهات دشمنان یکی از وظایف مهم مادران مسلمان است، وظیفه ای که توجه به آن می تواند فرزندان را مصون از تحت تاثیر قرار گرفتن هر شبهه ای کند از این رو انتظار می رود مادران به روز باشند و برای پاسخ دهی شبهات با مطالعه دینی واستفاده از نظر عالمان و مراجعه به سایت پرسمان دفع شبهه کنند. مادران هوشیار و دانا در جنگ فرهنگی خود را مسلح به آموزه هایی می کنند که به عنوان پاسخ به شبهات به فرزندان داده می شود.

کارشناس مسائل تربیتی و دینی بیان داشت: سومین خصوصیتی که مادران در تربیت فرزندان باید دنبال کنند کفر ستیزی است. کفر شناس با کفر ستیز فرق می کند. کفر ستیزی آنقدر مهم است که در سال 68 هنگام ساخت مصلی تهران حضرت امام خمینی (ره) به این نکته تاکید کردند که در کنار ساختن  مصلی سعی کنید بینش کفر ستیزی مسلمانان را تقویت کنید. انسان کفر ستیز ضد تفکر لیبرالی می اندیشد و حرکت می کند در حالی که متاسفانه امروز ما به تفکر لیبرالی مبتلا شدیم و این تفکر در باطن جامعه ما تبلیغ می شود، تفکری که مختص زمان ما نیست بلکه در زمان امام علی علیه السلام نیز نمونه آن را با مکر معاویه در طولانی شدن جنگ صفین برای خسته کردن مبارزان رقم خورد؛ فتنه ای که دشمن با توسل به آن خشکاندن ریشه اسلام و ولایت را دنبال می کند. در نهج البلاغه امام علی (ع) به این موضوع اشاره دارد که اشعث به عنوان یکی از فرماندهان سپاه امام جمله ای گفت که هم دین مردم را خراب کرد هم آخرت مردم را. جمله ای با این مضمون که: چقدر بجنگیم پس کی زندگی کنیم؟ تفکر لیبرالی که اینک نیز مذاکره با دشمن را با همین سوال تایید می کند که چرا باید با دشمن مبارزه کنیم، مذاکره می کنیم تا دنیایمان آباد باشد، تفکری است که دنباله روان آن تنها به دنبال بهره مندی از لذت های دنیوی هستند و در زندگی هیچ گاه به مراتب روحانی و جایگاه انسان های برگزیده خدا نمی رسند، از این رو تعالی جامعه منوط به سه شرط تربیتی است که مادران در شیوه تربیتی خود باید لحاظ کنند تا فرزندانی مومن و عاشورایی تربیت کنند، محافظ نماز، مدافع اسلام و کفرستیز بودن موضوعاتی است که مادران برتر در تربیت فرزندان خود همواره بدان اهتمام دارند.

برچسب‌ها