۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: 669675

گاهی وقت ها یک جمله کوتاه یا یک رفتار معمولی در شرایطی خاص به اندازه ساعت ها نصیحت و گفت و گو اثر گذار است و بی تردید هرکدام از ما مصادیق زیادی از این گونه موارد را سراغ داریم.

بیایید پاک بان باشیم

بر همین اساس در ادامه می خواهیم از حرکتی نوپا در مشهد سخن بگوییم که هرچند به ظاهر رفتاری موقت و چند ساعته است اما اگر اندکی به فلسفه آن دقت نماییم درسهای زیادی می توان از آن گرفت.

•  جرقه اولیه
سال 95 چند جوان مشهدی که کمتر از 20سال سن داشتند و گاهی به بهانه های مختلف اقدامات فرهنگی و اجتماعی انجام می دادند به این فکر افتادند که با هدف فرهنگ سازی در جهت پاکیزه گی بیشتر شهر در ایام خاص از جمله روزهای تاسوعا و عاشورا زباله های سطح معبر برخی از خیابانهای اطراف حرم مطهر را جمع کنند وبا تبلیغی اندک در فضای مجازی تعدادی از شهروندان را نیز با خود همراه کردند واینگونه حرکتی آغاز شد که نامش را «من هم یک پاکبانم» گذاشتند.

•  ازدیروز تا امروز
این پویش مردمی در سال های بعد گسترده تر شد و امروز در حال تبدیل شدن به یک حرکت جدی است لذا به سراغ یکی از بنیان گذاران این پویش رفتیم با وی گفتگویی انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.
محمدحسین سیستانی که حالا 21 ساله است با اشاره به روزهای اول شکل گیری این پویش می گوید: این کار زیر مجموعه پویش اصلی است که از همان ابتدا تحت عنوان «مهر- بان باشیم» در سال 95 ایجاد شد و در بخشهای متفاوت به دنبال انجام اقداماتی برای فرهنگ سازی بودیم .
وی می افزاید : همان سال اول و در حالی که تصور می کردیم شاید تعداد کمی از شهروندان به کمک ما بیایند اما 60نفر از شهروندان مشهدی به ما پیوستند وبر اساس برنامه ریزی این طرح معنوی هرسال در 6مقطع زمانی از قبیل تاسوعا وعاشورا و روزرحلت پیامبر اکرم وشهادت امام رضا (ع) قرار است مسیرهای منتهی به حرم مطهر از زباله پاکسازی شود.
او ادامه می دهد: در سال 96 حدود 300نفر در این پویش همراه ما بودند و در اتفاقی جالب سال گذشته هزار نفر در این پویش شرکت کردند به نحوی که در روزهای تاسوعا و عاشورا بیش از 700 کیسه زباله از معابر منتهی به حرم جمع آوری شد که برای ما غیر قابل باور بود لذا همین مشارکت عمومی بالا موجب شد تا دلگرم تر از گذشته به دنبال برنامه ریزیهای بیشتر در این طرح باشیم.
سیستانی می گوید: بر همین اساس در نظرداریم امسال زباله ها را به صورت تفکیک شده جمع آوری کنیم و در نهایت از عایدی فروش زباله های خشک برای دانش آموزان محروم حاشیه شهر نوشت افزار تهیه نماییم .

•  شعار فرهنگی
وی با اشاره به اهداف این پویش می افزاید : هدف نهایی ما ایجاد احساس مسئولیت در شهروندان برای حفاظت و مراقبت از شهر و تلاش برای ایجاد محیط زندگی پاکیزه تر و بهتر می باشد لذا شعار های هر سال این پویش هم در این راستا انتخاب می شود به عنوان مثال سال گذشته شعار «شعور فرهنگی ,شعور حسینی» و امسال هم شعار«با هم فرهنگ می سازیم» انتخاب شده است .
وی اظهار می دارد: نکته قابل ذکر دیگر این پویش این است که محدودیتی برای حضور افراد نیست واز طیفهای مختلف اجتماع در آن حضور داشتند بطور مثال سال گذشته تعدادی از برادران اهل سنت در روز های تاسوعا و عاشورا به کمک ما آمده بودند و حضور آنها اشتیاق و انگیزه همه گروه را دوچندان کرد.

•  راههای پیوستن به پویش
سیستانی می گوید: شهروندان مشتاق برای پیوستن به این پویش می توانند از طریق سایت «www.mehr –ban.ir» یا صفحات مجازی این پویش در سامانه من هم یک پاک بانم ثبت نام نمایند تا اعضا گروه با آنها تماس گرفته و هماهنگی لازم انجام شود.
در غیر این صورت و اگر امکان دسترسی از این روشها فراهم نبود شهروندان داوطلب می توانند در ظهر روز تاسوعا در محوطه اصلی میدان شهدا به غرفه این پویش مراجعه و اعلام آمادگی نمایند تا در برنامه شرکت داشته باشند .

برچسب‌ها