رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۴۲.۳۹ درصد دانش‌آموزان خراسانی در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

چند درصد از دانش‌آموزان استان هنرستانی هستند؟

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضایتیاظهار کرد: براساس برنامه‌های اجرایی سند تحول در دوره اول متوسطه برای توسعه آموزش‌های فنی و مهارتی، کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای درسی به نام کار و فناوری برای این دانش‌آموزان گذاشته شده است.

وی ادامه داد: بچه‌ها در این درس با رشته‌های مختلف آشنا می‌شوند که بعد از آن در هدایت تحصیلی به سمت هنرستان‌ها بروند. دانش‌آموزان در هنرستان‌ها آموزش‌های مهارتی، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش را فرا می‌گیرند. با این کار نیروی کار انسانی ماهر تربیت خواهند شد. برای تقویت این امر برای دوره اول متوسطه یک طرح به نام «ایران‌مهارت» گذاشته شده است.
رضایتی افزود: این طرح مکمل آموزش درس کار و فناوری برای دانش‌آموزان پایه‌ هفتم، هشتم و نهم متوسطه است. هدف اصلی از این مکمل متبلورشدن ویژگی‌های مهارتی در دانش‌آموزان و بارورشدن استعداد آنان است.
رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خراسان رضوی بیان کرد: در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای ۴۱ رشته فنی در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر وجود دارد. اگر دانش‌آموزان در رشته‌های فنی تحصیل کنند می‌توانیم توازن بین شاخه‌های نظری و هنرستان ایجاد کرده و نیروی متخصص تربیت کنیم.
وی با بیان اینکه «خراسان در زمینه تربیت نیرو متخصص در شاخه‌های هنرستانی وضعیت مطلوبی دارد»، عنوان کرد: در حال حاضر ۴۲.۳۹ درصد دانش‌آموزان خراسانی در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.  
رضایتی اشاره کرد: بر اساس سند تحول، آموزش‌های ما مبتنی‌بر شایستگی‌های دانش آموز است که براساس آن دانش‌آموز تربیت می‌شود. آموزش‌ها باید در تمام ابعاد تربیتی دانش‌آموز باشد تا او را رشد دهد. دانش‌آموز بعد از انجام کارهای فنی در رشته‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای زمانی که به پایه یازدهم می‌رسد، برای ارتباط با بازار کار و محیط اجتماعی بیرون نیازمند درس کارورزی یا کارآموزی است.   
رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خراسان رضوی افزود: هنرجویان هنرستان کاردانش ۲۴۰ ساعت کارآموزی دارند که باید آن را بگذرانند. این درس از درس‌های اصلی آنان است. این درس به صورت تراکمی در تابستان گذرانده می‌شود تا بتوانند ارتباط معناداری بین فعالیت‌های کارگاهی، رشته و بازار کارشان پیدا کنند تا در آینده که وارد بازار کار می‌شوند، تجربه‌ای داشته باشند. کارآموزی در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش معنا پیدا می‌کند. زمان گذراندن مهارت بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ ساعت و متناسب با هر رشته متفاوت است.  
وی با اشاره به اینکه «برنامه آموزش‌وپرورش برای مهارت، استعدادیابی در دانش‌آموزان باید در مقطع ابتدایی باشد»، بیان کرد: ما انواع هوش‌ داریم. استعداد هر فرد در هوش‌ها نسبت خاصی دارد که برای این امر باید استعدادیابی شود. دانش‌آموزی که به مرحله اول متوسطه می‌رسد، برای زندگی و شغل آینده خود می‌خواهد انتخاب کند. باید زمینه‌ای برای دانش‌آموز محیا شود که او کشف استعداد شود.  
رضایتی افزود: بخشی از این استعداد با علاقه‌مندی و بروز آن در فرد و بخشی از آن در بیرون از برنامه‌های درسی مشخص می‌شود. به این صورت که گرایش و علایق و مهارت دانش‌آموز را توسط معلم شناسایی و ما استعداد دانش‌آموز را جهت‌دهی می‌کنیم. ما باید گرایش‌ها را به سمت توازن در جامعه ببریم.  
وی با بیان اینکه «گرایش فرهنگ عمومی جامعه به سمت شاخه‌های نظری است»، اظهار کرد: صرف اینکه ما داده‌هایی به دانش‌آموز بدهیم و سپس او کنکور بدهد، این دانش‌آموز بعد از گرفتن مدرک هیچ قابلیتی ندارد. این‌گونه مدرک به  فرد هویت واهی می‌دهد. ما در جامعه افراد تحصیل‌کرده زیادی داریم، اما هرم تحصیل با شغل شکل نمی‌گیرد.
رئیس اداره آموزش های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خراسان رضوی گفت: ۸۰ درصد بازار کار ما در حرفه‌هاست و باید نیرو در این زمینه تربیت شده و زمینه تربیت آن‌ها به وجود آید. ما باید بتوانیم دانش‌آموزان را با مهارت آشنا و درگیر کنیم. درگیر به این معنا که حس کارکردن و کارآفرینی در آنان شکل بگیرد.
وی ادامه داد: به این صورت حس علاقه و گرایش به کار در آنان زمانی که وارد جامعه می‌شوند، به وجود آمده و نسبت به پیاده‌سازی آن اقدام می‌کنند. اگر این کار انجام شود، بسیاری از معضلات اجتماعی نیز حل می‌شود. کسی که ارزش کار را بفهمد و به آن بها داده و تلاش کند، رضایت‌مندی درونی برای او ایجاد می‌شود.
رضایتی افزود: بیکاری عامل بسیاری از فسادها، ناهنجاری‌های اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است. در بُعد اقتصادی این موضوع کسی که در جامعه مهارتی بلد باشد، ساختار ذهنی این فرد این است که بیکار نمی‌ماند. رضایت‌مندی شغلی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش معضل بیکاری، رشد اقتصادی و توسعه و ثروت‌اندوزی از نتیجه‌های این موضوع است.  
رئیس اداره آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خراسان رضوی اشاره کرد: در حال حاضر طرح «ایران‌مهارت» به صورت طرح است. در صورت اجرای کامل این طرح، آموزش‌ها در دانش‌آموزان تقویت و استعداد آن‌ها جهت داده می‌شود و به این صورت در مسیر درست هدایت تحصیلی قرار می‌گیرند و انتخاب درستی برای آینده خواهند داشت.
وی ادامه داد: دانش‌آموزان بعد از گذراندن دوره ایران‌مهارت یک گواهی‌نامه گذراندن مهارت از فنی‌وحرفه‌ای می‌گیرند که می‌توانند در مسیر انتخابی این رشته در سال‌های آینده یک گام جلوتر باشند. یک تفاهم‌نامه‌ای بین وزرات‌خانه آموزش‌وپرورش و سازمان فنی‌وحرفه‌ای بسته شده که به  صورت طرح و پایلوت پیاده‌سازی شده است. براساس این طرح دانش‌آموزان می‌توانند با این گواهی‌نامه برای گذراندن دوره‌های مهارت بیشتر به مراکز فنی‌وحرفه‌ای مراجعه کنند.
منبع: ایسنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها