همدان- مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از بی مهری و نابودی قنوات استان همدان در سایه کمبود اعتبارات خبر داد.

مرگ تدریجی قنوات استان همدان در سایه کاهش اعتبارات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار کرد: تعداد کل قنوات استان در حدود ۲ هزار و ۴۷۳ رشته میباشد که  در حدود ۵/۶ درصد از قنوات کشور را شامل میشود.همچنین ملایر با داشتن ۶۲۱ رشته قنات دارای بیشترین تعداد قنات در سطح استان میباشد.

فرامرزی افزود، در سال های گذشته قنوات استان مورد بی مهری قرار گرفته اند و بارندگیهای شدید و جاری شدن سیل  در سال جاری نیز مزید برعلت  گردیده و بسیاری از قنوات استان را از دایره انتفاع خارج نموده است.

وی گفت: تعداد قنوات خسارت دیده درسال ۹۷-۹۸ تاکنون در حدود ۳۲۶ رشته بوده اند و با تلاش های صورت گرفته توسط  مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان و ادارات آب و خاک شهرستان ها،از مجموع قنوات خسارت دیده استان در سال های اخیر حدود ۷۰۲ رشته در سال ۹۷ و ۵ رشته قنات نیز در سال ۹۸ احیا شده و به چرخه انتفاع باز گشته اند.

فرامرزی تاکید نمود، مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب برای احیای قنوات استان همدان در سال ۹۷، در حدود ۴۸۶ هزار و ۷۶۵ میلیون ریال بود که ۲۹۸ هزار و ۷۶۰ میلیون ریال از این اعتبارات به استان تخصیص یافت. همچنین مجموع اعتبارات ملی و استانی مصوب برای  استان در سال ۹۸ در حدود ۸۴ هزار و ۵۱۴ میلیون ریال بوده است که ۵۰ هزار و ۹۳ میلیون ریال آن تا کنون به استان تخصیص یافته است که نمایانگر کاهش شدید اعتبارات اختصاص یافته به این امر در سال جاری میباشد.

وی در انتها بیان نمود، ریزش دیواره داخلی کوره و انسداد جریان آب، ریزش مسیر چاه و انسداد جریان آب، رها سازی و عدم نگهداری قنات توسط بهره برداران، دخل و تصرف در حریم قنات و تخریب سازه قنات، ناکافی بودن اعتبارات دولتی برای احیا و مرمت قنوات و نیز عدم توجه مسئولین به قنوات به عنوان یک منبع آبی و پایدار به نسبت آبیاری تحت فشار مهمترین موانع و مشکلاتی هستند که احیا و نگداری قنوات استان با آنها روبرو میباشد.

برچسب‌ها