مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: باید شرایط را طوری تغییر دهیم که از ترک تحصیل کردن دانش‌آموزان دختر و کودک‌همسری جلوگیری شود.

از ترک تحصیل دختران و کودک‌همسری جلوگیری شود
 
به گزارش قدس آنلاین ، قاسم‌علی خدابنده امروز در هفدهمین جلسه شورای اسلامی استان که در اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد:  در این دوره از شورا تعاملات بسیار خوبی بین شهرداری‌ها و شورای اسلامی با آموزش و پرورش صورت گرفته است. از اینکه بخش زیادی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهرستان‌ها و روستاها از همکاران یا پیشکسوتان ما در آموزش و پرورش هستند، خرسندیم.
 وی ادامه داد: این موضوع کارآمدی و اعتماد به آنها را نشان می‌دهد. رسالت اصلی ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است. در این سند به مشارکت با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها تاکید شده است. اگر هدف از اجرای سند تحول بنیادین تحقق آن باشد، آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن برآید و باید سایر نهادها و سازمان‌ها نیز همکاری کنند. در راستای اجرای آن سند، خواستار همکاری شهرداری‌ها و شوراها هستیم و دست نیاز به سمت این سازمان‌ها دراز می‌کنیم تا بتوانیم  قدم‌های مثبت و ارزنده در زمینه تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور برداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطر نشان کرد: جایگاه شورا از این نظر برایمان مهم است که اعضای آن به خواست عمومی و اراده مردم انتخاب شده اند. بعد جمهوریت نظام با همین موارد مشخص می‌شود.  از این نظر که اعضای شورا اراده مردم هستند، بر ما واجب است تا با آن‌ها همکاری داشته باشیم. آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر بسیاری از مشکلاتی را که در این جلسه عنوان شد، داشته و در حال حاضر هم دارد و در 10 سال آینده هم با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهد کرد. تمام سعی خود را خواهی کرد تا با وجود مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور، مدارس استان را برای اول مهر به بهترین نحو آماده‌سازی کنیم.
عدالت آموزشی پایه شکل‌گیری عدالت اجتماعی است
خدابنده اضافه کرد: یکی از مهمترین و برجسته‌ترین معضلات آموزشی استان، تبعیض‌های آموزشی وتلاش برای حل آن است. عدالت آموزشی در شعار سال تحصیلی گذشته بود. آموزش و پرورش کشور، استان و سند تحول بنیادین بر این موضوع تاکید داشته‌اند که عدالت آموزشی را گسترش دهیم و باید بانی رفع تبعیض باشیم. اگر عدالت آموزشی در جامعه رخ ندهد، قطعا عدالت اجتماعی هم رخ نخواهد داد. در سطح استان چهار مدرسه داریم که فقط یک دانش‌آموز دارند. همچنین 16 مدرسه در استان با دو دانش‌آموز فعال است و 200 مدرسه سه دانش‌آموز دارند. 
 از ترک تحصیل دختران و کودک‌همسری جلوگیری شود
وی افزود: در 22 منطقه از استان، عشایر حضور دارند و حدود 500 نفر برای آموش عشایر به عنوان راهور، مدیر و آموزگار داریم که این افراد به همراه دانش‌آموزان عشایر همواره مسافت زیادی را در حال طی کردن هستند. در راستای عدالت آموزشی قدمهای خوب اما ناکافی برداشته‌ایم. نیاز به اقدامات موثرتری داریم. باید شرایط را طوری تغییر دهیم که از ترک تحصیل کردن دانش‌آموزان دختر و کودک‌همسری جلوگیری شود. افراد بیشتری را تحت پوشش آموزشی قرار دهیم تا بتوانیم کیفیت آموزش استان را ارتقا دهیم. تا جایی که امکانات و اختیارات به  ما اجازه می‌داد، سعی کرده‌ایم در راستای رفع تبعیض‌ها و عدالت آموزشی قدم برداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: حدود 9 درصد از دانش‌آموزان کشور در خراسان تحصیل می‌کنند اما 14 درصد از دانش‌آموزان شبانه‌روزی کل کشور در خراسان هستند. 55 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی داریم که نمونه‌ای از اجرای عدالت آموزشی است. در راستای عدالت آموزشی سوادآموزی را در سطح خراسان رضوی داریم. علاوه بر این، حدود 100 مرکز سواد و یادگیری را راه‌اندازی کرده‌ایم. عموم بانوان که اغلب سرپرست خانوار هستند از این مراکز استقبال می‌کنند و این اقدام تنها برای توانمندسازی بانوان که قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند، صورت گرفته است.
خدابنده یادآور شد: وضعیت آموزش و پرورش استان با وجود تمامی مشکلات و دغدغه‌ها قابل قبول است. در دو سال گذشته در مسابقات علمی-‌عملی که برای هنرجویان در مقاطع و رشته‌های مختلف برگزار شد، تقریبا در تمامی زمینه‌ها رتبه اول کشور را کسب کردیم. در رشته طراحی و بافت فرش چند سال متوالی است که اول کشور هستیم. در جشنواره نوجوان خوارزمی برای سال‌های متمادی است که رتبه اول کشور را در اختیار داریم. در طول سال بیش از 50 جشنواره، همایش و جلسه گردهمایی که نشان از توانمندی آموزش و پرورش خراسان رضوی دارد.
وی گفت: در مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی توانستیم رتبه اول کشور را برای دو سال پیاپی کسب کنیم. در رتبه‌های تک‌رقمی کنکور در سال گشته بعد از تهران دوم بودیم و امسال همراه با چند استان دیگر در رتبه چهارم قرار گرفتیم. دو رتبه تک‌رقمی در کنکور امسال داشتیم و علاوه بر آن، رتبه 8 زبان، 12 تجربی و 17 ریاضی متعلق به دانش‌آموزان خراسانی بوده است.
16 درصد کمبود معلم در کشور مربوط به خراسان رضوی است
 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تشریح کرد: در در حوزه نیروی انسانی باید گفت؛ اوج استخدام در آموزش و پرورش بعد از جنگ صورت گرفت و اکثر آن افراد در حال بازنشستگی هستند. آموزش و پرورش کشور بیش از 100 هزار نفر را کمبود نیرو داشت که 16 هزار کمبود معلم سهم خراسان رضوی بود. در سال گذشته پذیرش دانشگاه فرهنگیان حدود 460 نفر و ظرفیت استخدام داوطلبان با مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری 280 نفر بود اما  پذیرش امسال دانشگاه فرهنگیان در استان، حدود 2 هزار نفر و استخدام حدود 960 نفر است. مجددا در آبان‎ماه آزمون استخدامی برگزار خواهد شد که با این آزمون آمار خوبی از افراد داوطلب را جذب خواهد کرد. در زمینه حق‌التدریس برای نیروهای پیش‌دبستانی، سربازمعلم و خرید خدماتی قبل از سال 91، حدود 2 هزار نفر جذب داریم. پرونده این افراد بررسی و فرآیند ثبت‌شدن و دریافت کد پرسنلی در حال انجام است.
درخواست افزایش ظرفیت نیروهای خدمات آموزشی را داریم
خدابنده تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌های مشکل کمبود نیروی انسانی، خرید خدمات آموزشی است. بر خلاف گفته بعضی از دوستان که معتقد هستند که این افراد کارایی لازم را ندارند،اما بسیار باانگیزه و پرتلاش و مسلط به روش‌ها نوین بوده و می‌توانند معلم حق‌التدریس شده و اشتغالی برای خود ایجاد کنند. در سال گذشته 3250 نفر نیروی خرید خدمات داشتیم. برای امسال درخواست افزایش ظرفیت برای این موضوع را دادیم اما وزارت‌خانه هنوز موافقت نکرده است. در همین راستا بعد از سیستان و بلوچستان، دومین استان در زمینه نیروی خرید خدمات هستیم که این مهم می‌تواند در کاهش مشکل کمبود نیروی انسانی موثر باشد.
پذیرش در دانشگاه فرهنگیان بر اساس بومی‌گزینی است
وی بیان کرد: در خصوص پذیرش افراد غیربومی باید گفت، درصدی به نمره دانش‌آموزان بومی داده شده است؛ به این ترتیب که نمره فرد بومی منطقه در 1.4 ضرب خواهد شد، همین نمره برای فردی که بومی آن منطقه نیست، در 1.2 ضرب می‌شود و برای افرادی که در خارج از استان قرار دارند، نمره خام خودش محاسبه می‌شود. سعی داریم جذب نیرو و دانشجو بر اساس بومی‌گزینی باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: نام چند استان معین از جمله خراسان رضوی در طرح جمع‌آوری مدارس خشت و گلی دیده می‌شود. بیشترین مدرسه ساخته شده از خشت و گل متعلق به استان سیستان و بلوچستان است. در خراسان رضوی فقط چهار مدرسه وجود دارد که از خشت و گل درست شده است که برای شروع سال تحصیلی جمع‌آوری خواهند شد. در سال گذشته در طول یک دوره یک‌ساله جشنواره خیرین، بیش از 90 میلیارد تومان در حوزه ساخت‌وساز کمک دریافت کردیم. امسال هم که این جشنواره از اوایل خرداد تا اواخر مرداد ادامه داشت، بالغ بر 50 میلیارد تومان جذب خیرین داشتیم.
1206 کلاس در سال تحصیلی جدید افزوده می‌شود
خدابنده یادآور شد: 290 پروژه آموزشی تا سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری خواهد رسید، 1206 کلاس درس به کلاس‌های قبلی افزوده خواهد شد. باز هم بالاترین آمار افتتاح کلاس را در کل کشور داریم. با وجود 16 هزار نیروی معلم که نیاز داریم، سعی می‌کنیم و قول می‌دهیم در همه کلاس‌ها معلم باشد و هیچ کلاسی خالی نشود. در سال گذشته یک میلیون و 250 هزار دانش‌آموز داشتیم اما برآوردها نشان می‌دهد که این آمار از یک میلیون و 290 هزار نفر فراتر خواهد رفت.

انتهای پیام

برچسب‌ها