ایثارگری و از خود گذشتگی‌شان بی‌منت است؛ صبورند و بی‌ادعا؛ و همین صبوری‌شان، گاه سبب تأخیر در رسانه‌ای شدن مشکلات آن‌ها می‌شود.

نسخه ایثارگران نیازمند اعتبار

محمود مصدق/

ایثارگری و از خود گذشتگی‌شان بی‌منت است؛ صبورند و بی‌ادعا؛ و همین صبوری‌شان، گاه سبب تأخیر در رسانه‌ای شدن مشکلات آن‌ها می‌شود.

شاید به همین دلیل خودداری برخی از مراکز درمانی و داروخانه‌ها به بهانه معوقات مالی و یا لغو قرارداد با یک شرکت بیمه‌ای در ارائه خدمات به ایثارگران وقتی خبرساز شد که آن‌ها ماه‌هاست با مشکل عدم دریافت مطالباتشان با مشکل مواجه‌اند.

با وجود وعده‌های هر از گاه مسئولان هنوز هیچ گونه خبری که از اقدامی «عملی» برای حل این مشکلات حکایت کند به تحریریه رسانه‌ها نرسیده است.

• مشکلات از «دی» شروع شد

آمنه احمدی، رئیس کمیته بانوان جانباز نخاعی ایران با اشاره به چرایی مشکل اخیر جامعه ایثارگری می‌گوید: با اتمام قرارداد بنیاد شهید با بیمه ایران در سال 96 وقتی بنیاد با شرکت بیمه دی قرارداد منعقد کرد مشکلات ایثارگران در زمینه دریافت دارو و مطالبات خیلی بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت یاد شده پاسخگوی مطالبات ایثارگران نیست، تصریح می‌کند: ما جانبازی داریم که 15 میلیون تومان هزینه کرده و بیمه یک ریال به او پرداخت نکرده است. مسئولان بیمه نیز پرداخت هزینه‌ها و مطالبات ایثارگران را منوط به دریافت طلبشان از بنیاد شهید کرده‌اند. به همین دلیل از چند ماه پیش که بنیاد حق بیمه‌ای شرکت دی را پرداخت نکرده این شرکت هم فاکتور هزینه‌های ایثارگران را روی هم گذاشته و اقدامی برای پرداخت آن‌ها نکرده است.

وی می‌گوید: پیشتر داروخانه‌ها و درمانگاه‌های بیشتری طرف قرارداد بیمه ایران بودند و جامعه ایثارگری بهتر زیر پوشش قرار می‌گرفتند اما اکنون این گونه نیست. یعنی بیمارستان‌ها و داروخانه‌هایی که طرف قرارداد بیمه دی هستند و باید به صورت رایگان به ایثارگران خدمات بدهند خیلی کم هستند. این در حالیست که بهداشت و درمان برای جانبازان و ایثارگران یک اصل است و همواره باید در اولویت باشد.

*می‌خواهند به جامعه ایثارگران فشار وارد کنند

سیدقاسم جاسمی، عضو فراکسیون ایثارگران مجلس هم مشکل بیمه‌ای جامعه ایثارگران را متوجه دولت می‌داند و به قدس می‌گوید: با تصمیماتی که می‌گیرند، می‌خواهند به جامعه ایثارگری فشار وارد کنند. دنبال این هستند که در قشرهای مختلف ایجاد نارضایتی کنند. این در حالیست که ایثارگران از مسائل و مشکلاتشان به خاطر انقلاب اسلامی چشمپوشی می‌کنند اما بعضی‌ها این چیزها را درک نمی‌کنند.

* مسائل پیش آمده برای ایثارگران به دولت برمی‌گردد

حسن نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس هم چنین نگاهی دارد و به قدس می‌گوید: مسائل پیش آمده برای ایثارگران به دولت برمی‌گردد به همین خاطر برای حل و فصل آن‌ها بهتر است دولت مطالبات بیمه را پرداخت کند.

وی مطالبات شرکت بیمه دی از بنیاد شهید را حدود 2 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید به هر طریق ممکن مطالبات ایثارگران پرداخت شود. برای این منظور بنده حتی به صورت 100 درصد با فروش املاک و مستغلات شرکت بیمه دی موافق هستم. چون این شرکت مستغلات زیادی مثل مجموعه کوثر را دارد که می‌توان با فروش آن‌ها مطالبات ایثارگران را پرداخت کرد.

*بیش از یک هزار میلیارد تومان طلب از بنیاد شهید داریم

سیدفرید میرموسوی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بیمه دی نیز در گفت‌وگو با ما می‌گوید: قرارداد درمانی این شرکت با بنیاد شهید بر اساس قانون جامع ایثارگری اجرا می‌شود. بر اساس این قانون تأمین منابع مالی ایثارگران بر عهده دولت است و دولت باید بودجه بخش بیمه ایثارگران را تخصیص دهد اما بنیاد شهید کسری بودجه دارد و نتوانسته بودجه بخش بیمه را از دولت تأمین کند در نتیجه حق بیمه‌ای را که باید هر ماه به بیمه دی پرداخت کند نپرداخته است.

وی از پرداخت نشدن حق بیمه شرکت دی از سوی بنیاد شهید در 6 ماه گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: طلب این شرکت از بنیاد شهید بیش از یک هزار میلیارد تومان است و به همین دلیل ما هم نتوانستیم مطالبات مراکز درمانی، داروخانه‌ها و ایثارگران را پرداخت کنیم چون تأمین و پرداخت چنین مبالغی از منابع داخلی یک شرکت ممکن نیست. یعنی برای یک شرکت بیمه ممکن نیست که بتواند چنین منابع مالی را تأمین و پرداخت کند و بعداً آن را از دولت دریافت کند.

وی حجم بدهی شرکت بیمه دی به مراکز درمانی، داروخانه‌ها و ایثارگران را برابر با طلب مالی این شرکت از بنیاد شهید می‌خواند و می‌گوید: در واقع ما حدود یک هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی، داروخانه‌ها و ایثارگران بدهکار هستیم. البته بیشتر بدهی ما به مراکز درمانی و داروخانه‌ها است و بدهی بیمه دی به ایثارگران کمتر از 10 درصد رقم یاد شده است. چون 10 درصد هزینه‌ها به صورت مستقیم از سوی بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود و شرکت بیمه، باید آن را می‌پرداخت.

میرموسوی می‌گوید: از تعداد داروخانه‌های طرف قرارداد ما که ارائه خدمت می‌کنند کاسته شده اما قطع نشده است. یعنی اگر قبلاً در یک منطقه‌ای10 داروخانه با ما همکاری می‌کردند در حال حاضر پنج داروخانه همکاری می‌کنند. به عبارت دیگر سطح گستردگی خدماتی که قبلاً بوده اکنون کم شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت دی حداقل تا زمان تأمین اعتبار بنیاد شهید از سوی دولت، حاضر است بخشی از املاک و مستغلاتش را به فروش برساند و مطالبات ایثارگران را پرداخت کند تا این گونه اعتبار خود را حفظ کند، می‌گوید: یک هزار میلیارد تومان بدهی رقم خیلی زیادی است. یعنی حتی فروش املاک و مستغلات این شرکت هم پاسخگوی بدهی‌ها نیست. برای این منظور همت کشوری نیاز است چون این یک قرارداد ملی است و ما توقع داریم تا منابع مالی آن از سوی دولت زودتر تأمین شود. البته با پیگیری‌های زیاد؛ دولت و بنیاد شهید قول‌های مساعدی دادند تا به زودی منابعی بابت حق بیمه به شرکت ما تزریق شود. یعنی کسی نسبت به مشکلات پیش آمده برای ایثارگران بی‌توجه نیست و همه خواهان حل و فصل آن‌ها هستند. اما مشکلات اقتصادی کشور و کمبود نقدینگی دولت سبب ایجاد چنین مشکلاتی شده است.

* پرداخت بدهی منوط به تأمین اعتبار بنیاد از سوی دولت است

نادر نصیری، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ هم در نشست رسانه‌ای در پاسخ به پرسش قدس با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن وضعیت مالی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی به دلیل تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی مناسب نیست، افزود: بنیاد شهید هم از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین اگر این بنیاد به بیمه دی بدهکار است دلیلش این است که هنوز از سوی دولت تأمین اعتبار نشده است. یعنی برای پرداخت بدهی‌ها نیازمند تأمین اعتبار هستیم. البته بنده در جریان هستم که رئیس بنیاد شهید در جلسه هیئت دولت این مشکل را مطرح کرده و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

برچسب‌ها