پیش از شروع رقابت‌های لیگ نوزدهم، رئیس فدراسیون فوتبال و رؤسای ارکان قضایی این مجموعه در اقدامی هماهنگ و کاملاً از پیش تعیین شده برای کاهش فشارهای دستگاه‌های نظارتی در گفت‌وگو با رسانه‌های خبری و نوشتاری ادعا می‌کردند در لیگ جدید به هیچ عنوان با بد اخلاقی‌ها و هنجارشکنی‌ها مماشات نخواهیم کرد .

سینا حسینی/

 پیش از شروع رقابت‌های لیگ نوزدهم، رئیس فدراسیون فوتبال و رؤسای ارکان قضایی این مجموعه در اقدامی هماهنگ و کاملاً از پیش تعیین شده برای کاهش فشارهای دستگاه‌های نظارتی در گفت‌وگو با رسانه‌های خبری و نوشتاری ادعا می‌کردند در لیگ جدید به هیچ عنوان با بد اخلاقی‌ها و هنجارشکنی‌ها مماشات نخواهیم کرد و به محض کوچک‌ترین اتفاق و بد اخلاقی فرد خاطی را به ارکان انضباطی دعوت می‌کنیم و او را جریمه خواهیم کرد تا بد اخلاقی، خشونت در فوتبال ریشه کن شود.

حالا پس از گذشت دو هفته و بروز برخی اتفاقات ناشایست از سوی برخی بازیکنان رئیس فدراسیون فوتبال در چرخشی سؤال برانگیز در قبال رفتار زشت بیرانوند دروازه‌بان ملی پوش پرسپولیس در جریان دیدار پرسپولیس – تراکتورسازی با وجود ثبت تصاویر این اتفاق و انتشار وسیع آن در شبکه‌های اجتماعی و شکایت باشگاه تراکتورسازی، مدعی است که عذرخواهی بهتر از تنبیه است و بهتر است این فرهنگ در جامعه ورزشی و فوتبال نهادینه شود.

پدیده ابداعی مهدی تاج در ماست مالی این اتفاق سرآغاز یک قانون گریزی وسیع در فوتبال ایران خواهد بود، حالا با چشمپوشی از رفتار غیر اخلاقی بیرانوند این مجوز به سایر باشگاه‌ها و بازیکنان اخلاق گریز هم داده می‌شود که خبری از محرومیت نیست بلکه با یک عذرخواهی ساده می‌توانند رفتارهای غیر اخلاقی و غیر قانونی خود را پوشش دهند. بدون تردید اگر فردا بازیکنی از تراکتورسازی، سپاهان، شهرخودرو یا هر باشگاه لیگ برتر دیگری چنین رفتار ناشایستی را مرتکب شد این حق را برای خود قائل می‌داند که با یک عذرخواهی ساده از بند محرومیت فرار کند.

رئیس فدراسیون هم با چنین رفتاری نمی‌تواند بر اجرای قانون اصرار ورزد چون هر آنکه قرار به اجرای قانون باشد متخلف و باشگاه طرف قرارداد او تصمیم امروز تاج را ملاک عمل قرار می‌دهند و با اشاره به تصمیم رئیس در قبال دروازه بان پرسپولیس مدعی می‌شود که چه تفاوتی میان بیرانوند و بازیکنان دیگر است؟

با این وجود آقای رئیس ژست دلسوزانه می‌گیرد و مدعی است که مردم از این اتفاقات خسته شده اند برای همین باید فرهنگ عذرخواهی بابت اشتباه را در فوتبال نهادینه کنیم اما به این مسئله اشاره نمی‌کند که همین مردم توقع دارند رفتارهای دوگانه و قانون گریزی از فوتبال ریشه کن شود تا فضا برای حضور خانواده‌ها در استادیوم‌ها مهیا شود، بی‌گمان با چنین رفتاری هرگز نمی‌توان شاهد فضایی به دور از تنش و رفتارهای غیر اخلاقی در استادیوم‌ها را شاهد بود.

برچسب‌ها