استاد حوزه علمیه و کارشناس مذهبی گفت: حضرت ابوالفضل(ع) به ما آموخت که رسیدن به نزدیکی مقام عصمت افسانه نیست. هر که بتواند دیدگاه و احساس و رفتار خود را به امام زمانش نزدیک کند، مقام و منزلت او رشد یافته و می تواند به نزدیکی مقام عصمت برسد.

حضرت ابوالفضل(ع) به مردم آموخت که می توان به نزدیکی مقام عصمت رسید / قمر بنی هاشم نمونه بارز "انی سلم لمن سالمکم" است

حجت السلام و المسلمین مهدی ماندگاری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، بیان کرد: حضرت ابوالفضل(ع) شبیه ترین یاران و یاوران به امام زمانش است. هر که شباهتش به امام دوره و عصر خویش بیشتر باشد، هم تقربش بالاتر و هم جایگاهش رفیعتر است.

وی افزود: یکی از مهمترین شباهت های قمر بنی هاشم به امام حسین(ع) شباهت بینش و تفکر و جهانبینی است. همچنان که در مورد حضرت علی اکبر(ع) گفته می شود "اشبه الناس خلقا و خُلقا و منطقا به رسول الله"، منطق حضرت ابوالفضل(ع) نیز به ولی خدا نزدیکتر از دیگران بود.

وی تصریح کرد: نوع نگاه به جهان هستی، خدا، آخرت، دنیا، انسان و تکلیف، منطق انسان را تشکیل می دهد. اگر نوع نگاه و منطق ما نیز به امام زمانمان نزدیک و نزدیکتر باشد می توانیم مانند حضرت ابوالفضل العباس(ع) به درجات رفیع دنیوی و اخروی دست یابیم.  

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: علمدار کربلا مانند امام زمانش دنیا را موقت می دید. امام حسین(ع) می فرمایند "الدنیا قنتطرة ٌ" به این معنی که دنیا یک پل است. ایشان مانند امام زمانش شهادت را فوزی عظیم می دانست. مجاهدت را سرمایه گذاری قلمداد می کرد. فداکاری و ایثار را احسان به خود می پنداشت. تمام این موارد نوعی نگاه است.

وی ابراز داشت: هرکه نوع نگاهش با امام زمانش یکی باشد به آن مقام قرب خواهد رسید. مانند شهیدان عزیز کشور خودمان که توانستند پله های ترقی را به سرعت بپیمایند. آنها نه امام بودند و نه معصوم. واقعه کربلا و عاشورا را نیز درک نکرده بودند، اما به مقام بسیار بالایی رسیدند و توانایی پرواز کردن را بدست آوردند.

وی با اشاره به اینکه دیگر ویژگی بارز حضرت ابوالفضل(ع) که او را مشابه امام حسین(ع) گردانیده، روحیه قلبی و احساسی آن حضرت است افزود: احساس همان است که در زیارت عاشورا می گوییم " إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ وَ وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاَکُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکُمْ" یا در زیارت جامعه کبیره می گوییم " مُحبٌّ لِمَن أحَبَّکُم، مُبغِضٌ لِمَن أبغَضَکُم" در فروع دین نیز از این موضوع با نام تولی و تبری یاد می شود. قمر بنی هاشم نمونه بارز انی سلم لمن سالمکم است.

وی تاکید کرد: باید دوست بداریم آنچه را خدا و ولی خدا دوست دارد و دشمن بداریم آنچه را خدا و ولی خدا دشمن می دارد. باید از خودمان سوال کنیم. آیا در افراد و افعال و اشیاء که در این سه دسته بعضی چیزها محبوب ما هستند و برخی مغضوبمان، چه دسته و گروههایی را دوست داریم؟ با کدامین دشمن هستیم؟ آیا دوستی و دشمنی ما همان چیزی است که خدا دستور داده و ولی خدا آن را از ما می خواهد؟

وی اضافه کرد: حضرت ابوالفضل(ع)، شمر لعین را به رغم اینکه از اقوام و خویشاوندانش بوده است به این دلیل که ولی خدا او را دوست ندارد، ایشان هم از او فاصله گرفته و در مقابل شمر می ایستد. قمر بنی هاشم به نماز شبی که سالار شهیدان دوست دارد علاقه نشان می دهد. به احسان و نیکوکاری که مورد تاکید ولی زمانش است تمایل دارد. هر کار و ویژگی که امام حسین(ع) آن را دوست دارد ایشان هم آن را به صورت پیوسته انجام می دهد. اگر ما هم چنین باشیم توانایی رشد و تعالی را بدست خواهیم آورد.

حجت السلام و المسلمین مهدی ماندگاری اظهار کرد: دیگر شباهت مهم علمدار کربلا به امام حسین(ع)، شباهت رفتاری است. حضرت عباس(ع) بایدها و نبایدهای زندگی را با امام زمانش تنظیم می کند که همان انجام واجبات و ترک محرمات است.

وی ادامه داد: حضرت ابوالفضل(ع) به ما آموخت که رسیدن به نزدیکی مقام عصمت افسانه نیست. هر که بتواند در دیدگاه و احساس و رفتار خود را به امام زمانش نزدیک کند، مقام و منزلت او رشد یافته و می تواند به نزدیکی مقام عصمت برسد.

این خطیب و کارشناس دینی ابراز داشت: ولایت مداری یعنی تجمیع شباهت های سه گانه دیدگاهی و احساسی و رفتاری به امام معصوم هر دوره و زمان. هر قدر شباهتمان به اماممان بیشتر باشد ولایت مداری و بصیرتمان بیشتر خواهد بود.  

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) می فرمایند که: "خداوند رحمت کند عمویم عباس را، ایثار کرد وامتحان خوبی داد" بصیرت حضرت ابوالفضل(ع) مانند امامش بود. باطن را خوب می دید. عملش در پیروی از امام و استقامتش در کنار ایشان بود. مقام و منزلت علمدار دشت کربلا به حق، مقامی عالی و متعالی شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها