تمام امور در عربستان به سمتی پیش می رود که سلطه فرزندان سلمان بر زمام امور و حکومت مستحکم تر و فرزندان نایف و عبدالله از امور کشور دورتر می شوند.

عربستان مِلک خانوادگی «سلمان»/کلیدی ترین پست ها در قبضه فرزندان پادشاه

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین الخلیج العربی در گزارشی به تحولات عربستان و تغییرات در سمت ها پرداخته و نوشت: از زمان مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان در سال ۲۰۱۵ و آغاز پادشاهی ملک سلمان تغییرات بسیاری که می توان از آن با عنوان تغییرات ریشه ای یاد کرد در عربستان صورت گرفته است که در رأس آن تغییر شیوه حکومت و توزیع سمت ها میان افراد خاندان حاکم بود.

حکم های پادشاهی شبانه، رسمی است که در دروه ملک سلمان باب شده و در هر بار با برکناری دیگران، مفصل های اصلی حکومت در اخیتار فرزندان او قرار گرفته است. به گونه ای که در آغاز امر محمد را به عنوان وزیر دفاع و رئیس دیوان پادشاهی منصوب کرد؛ سمتی که امور اصلی کشور از این دیوان اداره می شود.

ملک سلمان تنها به این حد بسنده نکرد و با برکناری محمد بن نایف از ولایت عهدی خود و نادیده گرفتن دیگر افراد خاندان حاکم پسرش محمد را به این سمت بسیار مهم گماشت.

چندی پیش نیز یکی دیگر از پسران خود را به سمت معاون وزارت دفاع منصوب کرد و در آخرین تغییرات حکومتی خود، شب گذشته خالد الفالح وزیر باسابقه عربستان را از صدارت در وزارت انرژی خلع و این سمت را به امیر عبدالعزیز بن سلمان فرزند خود اعطا کرد. این اولین باری است که یکی از اعضای خاندان حاکم سمت وزارت انرژی را برعهده می گیرد.

اواخر سال گذشته نیز ملک سلمان با دستور تشکیل هیئت هوافضای سعودی شاهزاده سلطان پسر ۶۳ ساله خود را به ریاست آن منصوب کرد.

اکنون و پس از سیطره فرزندان ملک سلمان بر زمام امور و مناصب عالی رتبه مانند ولایت عهدی، وزارت دفاع و وزارت انرژی، این سوال مطرح می شود که آیا قربانی بعدی این تغییرات وزارت کشور خواهد بود و یا آنکه شاهزاده عبدالعزیزبن سعود بن نایف بن عبدالعزیز در منصب خود باقی خواهد ماند و سلطه فرزندان نایف بر این وزارت امنیتی را حفظ خواهد کرد؟

با توجه به آنچه طی چهار سال گذشته رخ داده است، هیچ فرضیه ای قابل رد کردن نیست، بلکه برعکس؛ تمام امور به سمتی پیش می رود که سلطه فرزندان سلمان بر زمام امور و حکومت مستحکم تر و فرزندان نایف و عبدالله از امور کشور دورتر می شوند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تمرکز ملک سلمان بر خانواده ملک عبدالله و دور کردن آنها از حکومت جزئی از تلاش های او برای به حاشیه راندن رقبا و سیطره بر قدرت و صندوق مؤسسه مالی ملک عبدالله به ارزش ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

خالد بن فرحان آل سعود شاهزاده جدا شده از رژیم سعودی پیش بینی کرده است که خاندان حاکم در عربستان بر ملک سلمان و ولی عهد و غلبه پیدا خواهند کرد.

خالد بن فرحان در گفتگو با فرانس پرس تاکید کرده است که فرزندان خاندان حاکم با چالش وجودی جدی مواجه هستند و از همین رو برای برکناری ملک سلمان و پسر او تلاش خواهند کرد.

روزنامه تایمر انگلیس نیز در گزارشی تاکید کرده است که محمد بن سلمان دشمنان قدرتمندی را علیه خود در خاندان حاکم ایجاد کرده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع غربی در ریاض می نویسد: علت خشم خاندان پادشاهای تسلط بن سلمان بر تمام پست های کلید کشور است، در حالیکه درگذشته این سمت ها بین اطراف مختلف تقسیم شده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها