بزرگترین آئین تعزیه‌خوانی کشور همزمان با روز عاشورای حسینی در روستای فدیشه نیشابور با حضور جمعیتی کثیر برگزار شد.

بزرگترین آئین تعزیه‌خوانی کشور در «فدیشه» نیشابور برپا شد

 

به گزارش قدس آنلاین ، همزمان با روز عاشورای حسینی مراسم تعزیه‌خوانی در سراسر کشور در حال برگزاری است و در این میان در شهرستان‌ها و روستاها نیز مراسم باشکوهی در این حوزه برپا می‌شود.

تعزیه از جمله رسوم قدیمی و سنتی ایرانیان است که در آئین‌ها و روزهای عزاداری برپا می‌شود و ریشه در فرهنگ شفاهی این دیار دارد.

تعزیه‌خوانی از جمله رسومی است که در روز عاشورا نیز در سراسر کشور برپا می‌شود و در بسیاری از نقاط کشور این مراسم دل‌های زیادی را به روز عاشورا گره می‌زند و حماسه حسینی را به صورت تصویری و نمایشی برای مردم به نمایش می‌گذارد.

روستای فدیشه نیز از جمله روستاهای قدیمی شهرستان نیشابور است که علاوه بر عنوان خاصش از بعد دیگری نیز زبانزد است و آن هم این است که این روستاها همه ساله در روز عاشورا آئین تعزیه‌خوانی را برپا می‌دارد.

اما آئین تعزیه‌خوانی در فدیشه تفاوتی بنیادین با سایر آئین‌های مشابه خود دارد و آن هم طیف مخاطبانش و البته تعداد افرادی است که این تعزیه را برگزار می‌کنند و البته به لحاظ تاریخی نیز این آئین سنتی در روستای فدیشه دارای ادبیات مکتوب و شفاهی خاص خود است و برخی منابع قدمت این آئین در فدیشه را به 400 سال قبل بازمی‌گردانند.

این مراسم امروز نیز مانند سال‌های گذشته از ساعت 8 صبح آغاز شده و تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد و به نماز ظهر عاشورای عظیم این روستا در بخش میان جلگه نیشابور منتهی می‌شود.

70 گروه تعزیه‌خوان امروز مراسم روستای فدیشه را عهده‌دار هستند و جمعیت کثیری نیز از سراسر نقاط کشور برای به تماشا نشستن بزرگترین آئین تعزیه‌خوانی کشور به این روستا آمده‌اند.

80 دیگ حلیم به عنوان غذای سنتی روز عاشورا در این روستا به همت مردم خود روستا برپا شده است و در ظهر عاشورا با این غذای سنتی از آنها پذیرایی می‌شود.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها