ایلام-خرداد ماه امسال وقتی قائم‌مقام وزیر بهداشت در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام درمان بیماران ایلام در خارج از استان را ناخوشایند خواند و از آمار ۹۰ درصدی خروج بیماران از این استان برای درمان به سایر استان‌های کشور خبر داد دیگر هیچ مدیری نتوانست این واقعیت را کتمان کند.

بهداشت و درمان ایلام مرهمی از جنس اعتبار می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: البته ایرج حریرچی به این نکته هم اشاره کرد که استانی مثل ایلام که امروز در بیشتر رشته‌های پزشکی دارای پزشک متخصص و فوق تخصص است، نباید بیماران این استان برای درمان به سایر نقاط کشور مراجعه کنند که دچار هزینه‌های بیشتر شوند.

وی با تکیه‌بر ظرفیت‌های این استان شامل ۱۸۵ عضو هیئت‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام اعلام کرد: اعتقادداریم بخش مهمی از نیازهای درمانی در داخل استان قابل انجام است مگر در مواردی مثل پیوند مغر و استخوان، بعضی از سرطان‌ها و … که باید بیمار از استان خارج شود.

اما بااین‌حال قائم‌مقام وزیر بهداشت نتوانست واقعیت‌ها را کتمان کرده و لذا بابیان اینکه میزان خروج بیماران از استان ایلام قابل‌تأمل است اما تأکید کرد: ایلامی باید ایلام درمان شود و باید حداقل ۹۰ درصد بیماران استان ایلام به خاطر درمان در استان‌های دیگر سرگردان نشده و در خود استان ایلام درمان شوند.

چرا خارج از استان؟

بیمارستان شهدای زاگرس ایلام بنا بر گفته مسئولان یکی از مجهزترین مراکز درمانی غرب کشور است که بیماران بسیاری روزانه به آن مراجعه می‌کنند اما واقعیت این است که این بیمارستان مرجع از سال گذشته با کمبود پزشک متخصص مواجه است.

البته این‌یک خبر در حد شایعه نیست بلکه کریم لاله ماژین مدیر درمان تأمین اجتماعی استان خبرنگاران را دعوت کرد تا این موضوع را  رسانه‌ای کرده و بر روی این کمبود مهر تائید بزند.

وی در همین رابطه اذعان کرد: این بیمارستان از کمبود پزشک متخصص رنج می‌برد و کمبود پزشک متخصص ارائه خدمات به مراجعان که از خانواده تأمین اجتماعی هستند به نحو مطلوب انجام نمی‌گردد.

اعتبارات مانع اصلی

در استان ایلام به‌واسطه برخورداری از مرز مهران، سالانه پنج میلیون زائر به کشور عراق سفر می‌کنند که تأمین سلامت آنان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و به‌طور حتم  تأمین نیازهای این جمعیت از عهده ۹ بیمارستان، در این استان خارج است.

در حال حاضر چشم مردم و مسئولان ایلام به تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام دوخته‌شده است که عملیات کلنگ زنی آن در سال ۹۰ انجام شددر حال حاضر چشم بسیاری از مردم و مسئولان به تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام دوخته‌شده است که عملیات کلنگ زنی آن در سال ۹۰ انجام شد اما تاکنون به سرانجام نرسیده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در همین راستا اظهار می‌کند: استان ایلام به دلیل محرومیت در مقایسه با سایر استان‌ها در بخش‌های بهداشت و درمان نیازمند توجه ویژه مسئولان ارشد کشوری و وزارت بهداشت است.

سلام امینی بابیان اینکه امکانات پزشکی و جذب پزشک متخصص همیشه از دغدغه‌های مردم استان بوده یادآور می‌شود: هرچند که امکانات بخش بهداشت و درمانی استان ایلام نسبت به گذشته افزایش داشته اما همچنان با توجه به نیازها با حد مطلوب فاصله‌داریم.

وی با اشاره به اینکه تسریع در تکمیل و تجهیز بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای استان ادامه می‌دهد: در سطح ملی در نامه‌ای از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست داشتیم که توجه بیشتری به ساخت این بیمارستان داشته باشند.

امینی مشکل عمده عدم بهره‌برداری این پروژه را کمبود اعتبارات می‌داند و می‌گوید: بدون شک یکی از مهم‌ترین نیازهای استان ایلام توسعه امکانات بهداشتی و درمانی نظیر ساخت بیمارستان‌های مختلف است زیرا خارج شدن از استان برای تأمین نیازهای درمانی قطعاً هزینه‌های زیادی را روی دست بیماران خواهد گذاشت.

پنجه در پنجه مشکلات

سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام که هنوز چند ماهی نیست که سکان هدایت سلامت استان را به دست گرفته است در تشریح وضعیت موجود بیان می‌کند: هم‌اکنون در زیرساخت‌ها با مشکلات فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و قبول داریم که فضاهای آموزشی دانشگاه هم‌اکنون قابل رضایت نیست.

دکتر «محمد کریمیان» نیز مانند سایر مسئولان بر ضرورت تسریع در بهره‌برداری از بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام تأکید دارد و آن را ضروری می‌خواند.

وی می‌گوید: این بیمارستان یکی از طرح‌های بزرگ و اولویت‌دار وزارت بهداشت در سطح کشور است که با توجه به هم‌جواری با کشور عراق با بهره‌برداری از آن صنعت توریسم درمانی نیز در سطح استان رشد خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام افتخار میزبانی جمعیت میلیونی زائران اربعین حسینی را دارد می‌افزاید: وجود چنین بیمارستانی با تجهیزات و امکانات پیشرفته درمانی یک ضرورت اساسی برای استان است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به دغدغه دکتر حریرچی در مورد خروج بیماران ایلامی از استان،نیز ابراز می‌کند: باید ضریب اعتماد مردم به خدمات پزشکی و پزشکان ایلام را بالا ببریم و لذا در این راه نیازمند همراهی اصحاب رسانه هستیم.

برچسب‌ها