نوشتن از کسانی که برای حفظ ارزش‌ها و دفاع از وطن و ناموس کشورمان صادقانه دفاع کردند، کار ساده‌ای نیست . نوشتنی که با همه نوشتن‌ها متفاوت است. باید آدم‌های این قصه واقعی را باور داشت تا توانست آن‌ها را روایت کرد .

مخاطبان اصلی من نسل جوان هستند

سرورهادیان/

نوشتن از کسانی که برای حفظ ارزش‌ها و دفاع از وطن و ناموس کشورمان صادقانه دفاع کردند، کار ساده‌ای نیست . نوشتنی که با همه نوشتن‌ها متفاوت است. باید آدم‌های این قصه واقعی را باور داشت تا توانست آن‌ها را روایت کرد .

«مریم عرفانیان» متولد 1359 در مشهد و کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی گرایش روزنامه‌نگاری است . او از نویسنده‌هایی است که در زمینه دفاع مقدس بیش از 50 کتاب را تألیف کرده است .او در بدو گفت وگو می‌گوید: من دنبال آدم‌های پر ماجرایی می‌گردم، با داستانی که در زندگی‌شان اتفاق افتاده است، اتفاق‌هایی که سرنوشت نوشته  و من فقط آن‌ها را پیدا و معرفی می‌کنم.

 از شفایافتگان حرم تا دفاع مقدس

از ورودش به دنیای گسترده دفاع مقدس که می‌پرسم ، می‌گوید: شروع کارم با مجله زائر و نوشتن داستان‌های شفایافتگان حرم بود و همزمان با حوزه هنری آشنا شدم که قرارشد مجموعه داستانی را برای شهدا بنویسم. شوهرخاله‌ام برادرشهید بود و روایت خبرشهادت برادر به پدرش را برای من تعریف کرد که بعدها سوژه داستان کوتاهی به نام «جوشقان» شد که سال 85 در کتاب «پاییز آن سال‌ها» که با موضوع شهدا بود، به چاپ رسید.

این نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس می‌افزاید : احساس می‌کردم مسائلی که برای اجتماع می‌نویسم در بطن خانواده‌های شهدا وجود دارد و علاوه بر آن، آن‌ها همه داغ دیده‌اند و یک جورهایی قلم من هم محزون بود و نوشتن برای دفاع‌مقدس را می‌طلبید و به این سمت وسو کشیده شدم .

وی ادامه می‌دهد: پس از آن کتاب‌های «فاتحان خرمشهر»و«از نگاه من » را نوشتم و در بین 50 اثرم فقط دو اثرغیر دفاع مقدسی دارم. کتاب‌هایی که یکی مجموعه داستان کوتاه و دیگری کتاب کودک است .

بعدها سه کتاب برای روایت فتح به نام‌های سروها ایستاده می‌مانند، طائرقدسی، شوشتری به روایت همسر، نوشتم.

•        تفکرحسینی و کربلایی

این بانوی نویسنده تأکید می‌کند: در بین مصاحبه‌ها با خانواده شهدا علاوه برنقطه مشترک صبر و استقامت می‌توان به نوع نگرش و تفکر آن‌ها اشاره داشت . به خاطر دارم موقع نوشتن کتاب «سروها ایستاده می‌مانند»، مادر «شهید حسن قاسمی دانا» می‌گفت، ایام محرم و صفر همیشه برتن بچه‌هایم لباس سیاه می‌پوشاندم. همه می‌پرسیدند این بچه‌ها که متوجه این لباس سیاه نمی‌شوند و او پاسخش این بود که ازهمین الان باید تفکر حسینی و کربلایی بودن در ذهن بچه‌ها نهادینه شود. بعدها پسرش بزرگ  و مدافع حرم  حضرت زینب(س) می‌شود  و به شهادت می‌رسد و همه این‌ها در تفکر مادران و همسران شهیدان نهفته است .

جایگاه خوب ادبیات دفاع مقدس

 مریم عرفانیان درباره جایگاه ادبیات دفاع مقدس در کشور بیان می‌دارد : حدود 15سال پیش که من در زمینه دفاع مقدس شروع به نوشتن کردم، بیشتر نویسنده‌ها رمان و یا داستان‌های کوتاه اجتماعی می‌نوشتند و خیلی‌ها از من می‌پرسیدند تو چرا برای دفاع مقدس می‌نویسی و من واقعاً وابستگی وعلاقه خاصی به خانواده شهدا پیدا کرده بودم .اما خوشبختانه امروز ادبیات دفاع مقدس جایگاه خوبی در کشور دارد و انتشارات زیادی دغدغه‌شان دفاع مقدس است و نویسنده‌های زیادی به این سمت و سو روی آورده‌اند.

سبک شهدا

وی در ادامه با اشاره به این نکته که درسال‌های85 تا 89 بیش از 3هزارمصاحبه صوتی و تصویری را توانسته از خانواده‌های شهدا تهیه کند، خاطرنشان می‌سازد : دیدن صبر و استقامت آن‌ها و خاطراتی که به دل می‌نشست سبب شد که در حال حاضر 10جلد کتاب را در رابطه با سبک شهدا در دست تألیف داشته باشم .

مدافعان حرم دهه 60 و 70هستند

وی درباره ادبیات دفاع مقدس در بحث شهدای مدافع حرم نیز می‌گوید: خوشبختانه امروز درباره شهدای مدافع حرم خوب کار می‌شود و این درحالیست که برای مثال روایت فتح 15 جلد درهمین خصوص  تألیف کتاب دارد  و من نیز در کتاب‌های سروها ایستاده می‌مانند، طائر قدسی و به وقت اردیبهشت، به همین مورد پرداختم. جوان دهه60 یا 70 باید چه تفکر و دیدگاهی داشته  باشد که خوشی‌های دنیا را کنار می‌گذارد  و می‌رود. به یاد دارم زمانی که جنگ شد رزمنده‌های کشورمان از اقصی نقاط کشور برای دفاع به جبهه جنوب و غرب دفاع رفتند و نگفتند جنگ به ما کاری ندارد. اکنون هم حرم حضرت زینب(س) همین حکم را دارد که جوان‌های ما برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) می‌روند .

محقق و سندی مکتوب

وی  درباره ویژگی‌های یک نویسنده ادبیات دفاع مقدس تأکید می‌کند: نویسنده دفاع مقدس یا مدافعین حرم باید محقق خوبی هم باشد زیرا کتاب یک سند مکتوب از آن دوران محسوب می‌شود و باید به منابع و اسناد مختلف رجوع کند و هرچیزی را ننویسد. نباید یک کتاب ایرادهای محتوایی و مباحثی داشته باشد چون مبحث عملیات‌ها و سال شهادت شهدایی که در آن کتاب نامشان برده شده است .

و ی درپاسخ به این پرسش که مخاطبان کتاب‌های دفاع مقدس بیشتر چه افرادی هستند و نحوه برخوردشان با آن چگونه است، اظهارمی‌دارد: خوشبختانه مخاطبان اصلی من نسل جوان هستند و گاهی با آن‌ها مرتبط هستم  و به خوبی با آثار دفاع مقدس ارتباط  برقرار می‌کنند .

این نویسنده درباره ویژگی‌های مؤثر کتاب‌های دفاع مقدس برای ارتباط بیشتر با جوانان نسل امروز نیز خاطرنشان می‌سازد: به نظر من انتخاب نام و طراحی جلد کتاب تأثیر زیادی برای مخاطب جوان دارد و من خودم یک دختر هفده ساله دارم و می‌دانم جوان‌ها، ماجراهای هیجان‌انگیز و عشق و دوست‌داشتن‌های آن‌ها برایشان جذاب است و آدم‌هایی که معجزه آسا در این هشت سال توانستند زنده بمانند، قصه‌های آن‌ها  دارای جذابیت هستند. باید دنبال آدم‌های پرماجرای دفاع مقدس گشت و من همین کار را می‌کنم .آدم‌هایی که داستان زندگی‌شان بی‌شباهت با داستان‌ها نیست ولی درعین حال واقعی هستند، مثل کتاب «تا ابد با تو می‌مانم» که قرار است هفته دفاع مقدس توسط انتشارات به نشر رونمایی شود و یا «راهی برای رفتن» که سال قبل توسط سوره مهر به چاپ رسید.

وی درباره آخرین کتابش نیزمی‌گوید: آخرین کتابم که درهفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد «تا ابد با تومی‌مانم»است که توسط «به نشر» به چاپ رسیده که درباره همسر سرداراکبر نجاتی است و از زبان همسرش خانم مریم مقدس  این کتاب را به رشته تحریردرآوردم .در این کتاب به روایت ماجرای دختری شانزده ساله پرداختم که شرط ازدواج با همسرش، رفتن به خط مقدم است و در ادامه داستان خانواده دختر با این شرط مخالفت می‌کنند و به او می‌گویند این احتمال دارد که  او شهید شود و تو با بچه‌هایت برگردی و ادامه ماجرا خیلی جالب است .

برچسب‌ها